۷ سال زندان، برای مدیر ارشد فولکس واگن

شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اولیور اشمیت، یکی از مدیران ارشد فولکس واگن، به دنبال رسوایی آلایندگی خودروهای دیزلی این شرکت، به ۷ سال حبس و ۴۰۰ هزار دلار جریمه‌ی نقدی محکوم شد.
تبلیغات

حکم قضایی اولیور اشمیت، مدیر پیشین بخش محیط‌ زیست و مهندسی شرکت فولکس واگن واقع در ایالت میشیگان آمریکا، به‌عنوان یکی از گناهکاران اصلی در رسوایی آلایندگی غول خودروسازی آلمان نهایی شد. اشمیت به دلیل کلاه‌برداری و نقض قوانین مربوط به آلایندگی ایالات متحده، به حداکثر محکومیت شامل ۷ سال حبس و ۴۰۰ هزار دلار جریمه‌ی نقدی محکوم شد.

رسوایی مصرف سوخت

شان کاکس، قاضی دادگاه ناحیه‌ای ایالات متحده که پیش از این یکی از مهندسان شرکت فولکس واگن به نام جیمز لیانگ را محکوم کرده بود، اشمیت را گناهکار اعلام کرد. قاضی کاکس، اشمیت را به دلیل آگاه بودن از مشکل آلایندگی خودروها و از بین بردن عمدی مدارک، به‌عنوان فردی کلیدی در این رسوایی اعلام کرد. با حساب کردن جریمه‌های نقدی، بازگرداندن مبلغ خودروها به خریداران و تعمیر خودروها، رسوایی آلایندگی تا به امروز حدود ۳۰ میلیارد دلار برای فولکس واگن هزینه در بر داشته است.

کاکس در جلسه‌ی دادگاه گفت:

شما (اشمیت) تحقیقات بازرسان را به بیراهه برده‌اید و به مأمورین رسمی دولت دروغ گفته‌اید؛ شما آگاهانه به از بین بردن مدارک دست زده‌اید. شما با تخریب مدارک، از این فرصت استفاده کرده‌اید تا در شرکت فولکس واگن پیشرفت کنید. این رسوایی که شما نقش مهمی در آن داشته‌اید و به‌خصوص اقدام به از بین بردن مدارک، جرم بزرگی در برابر نظام اقتصادی ما است.
آلایندگی فولکس واگن اورلیور اشمیت

اشمیت پیش از این در طی یک نامه به قاضی کاکس گفته بود که برای اولین در سال ۲۰۱۵ از سیستم تقلب موجود در خودروهای فولکس واگن باخبر شد که با فشار مقامات این شرکت مواجه شده و مجبور به اجرا و اطاعت دستورات آن‌ها بوده است. این اقدام در جربان هماهنگی قبل از جلسات رسمی با بازرسان در ماه آگوست سال ۲۰۱۵ بود. بر اساس این دفاعیه، اشمیت به‌عنوان فردی که دستورات مدیران با درجه بالاتر را اجرا کرده است شناخته شد؛ اما پس از تحقیقات بیشتر و دست‌یابی به ایمیل‌های موجود، مشخص شد که احتمالاً در سال ۲۰۱۴ اشمیت از وجود تقلب در تست‌های آلایندگی باخبر بوده و حتی به مقامات بالادستی پیشنهاداتی مبنی بر تأیید این عمل یا ادامه دادن به تقلب داده است. بر اساس این اطلاعات، نهایت قضاوتی که می‌توان کرد، صادق نبودن اشمیت با دادگاه است.

رسوایی فولکس واگن

تا به امروز فقط اشمیت و لیانگ جزو مدیران اجرایی فولکس واگن هستند که با پیگرد قانونی مواجه شدند. مدیران و مقامات دیگر این شرکت، در آلمان هستند که به همین دلیل از در برابر قانون آمریکا مصونیت دارند. در واقع اشمیت نیز در دی‌ماه سال ۱۳۹۵ در حال گریز به آلمان بود که توسط نیروهای FBI در فرودگاه دستگیر شد. هم‌اکنون ۱۱ ماه از دوران حبس اشمیت سپری شده است و باقی‌مانده‌ی محکومیت این مدیر سابق فولکس واگن، در زندان فدرال واقع در شهر میلان، ایالت میشیگان به اتمام خواهد رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات