افزایش نجومی قیمت خودروهای هیوندای و کیا

سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت‌های آسان موتور و اطلس خودرو به‌عنوان نمایندگان شرکت‌های خودروسازی کره‌ای هیوندای و کیا موتورز در پی تلاطم‌های اخیر بازار خودرو، قیمت محصولات خود را به‌صورت نجومی و تا ۳۰ میلیون تومان افزایش دادند.
تبلیغات

وضعیت عجیبی در بازار خودروهای خارجی حکمفرما است؛ به شکلی که خیلی‌ها را یاد چند سال پیش و نوسانات شدید قیمت دلار در مقطعی کوتاه می‌اندازد. هرکس که طی چند روز گذشته سری به بازار خودروهای خارجی زده باشد، متوجه افزایش عجیب و نجومی برخی‌ خودروهای خارجی در بازار می‌شود؛ به‌نحوی که می‌توان شرایط «بدون قیمت» را برای بازار خودروهای وارداتی به کشور در نظر گرفت. بدین معنا که قیمت خودروها روزانه در حال افزایش است و بسیاری از دلالان نیز از این وضعیت نهایت سود را می‌برند و با ارائه‌ی قیمت‌های عجیب باعث افزایش تدریجی قیمت خودرو می‌شوند.

امروز اما تنها در بازار شاهد رشد قیمت نبودیم؛ شرکت‌های نمایندگی نیز دست به کار شدند و در اولین نمونه‌ی آن، دو شرکت آسان موتور و اطلس خودرو به‌عنوان نمایندگان شرکت‌های خودروسازی کره‌ای هیوندای و کیا موتورز به شکل ناگهانی قیمت برخی از محصولات خود را بعضا تا ۳۰ میلیون تومان افزایش دادند تا از قافله‌ی افزایش قیمت‌ها عقب نمانند.

در جدیدترین قیمت ارائه‌شده از سوی آسان موتور، خودروی سوناتا با جهش خیره‌کننده‌ی ۳۴ میلیون تومانی، ۲۲۷ میلیون و ۴۵۹ هزار تومان قیمت خورد. خودروی سانتافه که پیش از با قیمت ۲۴۱ میلیون ۵۲۸ هزار تومان توسط آسان‌موتور پیش‌فروش می‌شد نیز از امروز با قیمت ۲۶۲ میلیون و ۸۹۲ هزار تومان به فروش خواهد رفت. در بازار اما سانتافه در محدوده قیمتی ۳۱۰ میلیون تومان در حال خرید و فروش است. در جدول می‌توانید تغییر قیمت محصولات هیوندای را مشاهده کنید.

مدل خودرو

قیمت آبان ۹۶

قیمت آذر ۹۷

النترا ۲۰۱۸

۱۵۲,۶۶۸,۰۰

۱۵۲,۶۶۸,۰۰

توسان ۲۰۱۸

۲۰۷,۷۶۲,۰۰

۲۳۴,۱۴۰,۰۰

سوناتا ۲۰۱۶

۱۹۳,۷۷۸,۰۰

۲۲۷,۴۵۹,۰۰

سانتافه ۲۰۱۶

۲۴۱,۵۲۸,۰۰

۲۶۲,۸۹۲,۰۰

sonata 2018

در سوی مقابل شرکت اطلس خودرو نیز قیمت شاسی بلند محبوب کیا یعنی سورنتو را ۲۶ میلیون تومان افزایش داد تا قیمت جدید این خودرو، ۲۷۴ میلیون و ۲۶۱ هزار تومان باشد. کیا سورنتو در بازار با محدوده قیمتی ۳۱۰ میلیون تومان در حال خرید و فروش است. دیگر خودروی محبوب کیا یعنی اپتیما نیز شاهد رشد ۲۴ میلیونی بود و قیمت جدید ۲۱۹ میلیون و ۵۸۳ هزار تومان را به نام خود ثبت کرد.

مدل خودرو

قیمت آبان ۹۶

قیمت آذر ۹۶

سورنتو ۲۰۱۶

۲۴۸,۴۲۸,۰۰۰

۲۷۴,۲۶۱,۰۰۰

اسپورتیج ۲۰۱۷

۲۱۳,۱۸۸,۰۰۰

۲۱۳,۱۸۸,۰۰۰

اپتیما ۲۰۱۶

۱۹۵,۷۱۲,۰۰۰

۲۱۹,۵۸۳,۰۰۰

کارنز ۲۰۱۷

۱۶۷,۸۶۶,۰۰۰

۱۷۸,۵۴۰,۰۰۰

سراتو ۲۰۱۷

۱۵۸,۰۰۰,۰۰۰

۱۵۸,۰۰۰,۰۰۰

پیکانتو ۲۰۱۶

۷۹,۳۸۶,۰۰۰

۹۳,۶۶۵,۰۰۰

کارشناسان صنعت خودرو دلیل این آشفتگی وسیع در بازار خودروهای وارداتی را از سویی بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو و از سوی دیگر رو به اتمام بودن سفارش‌های پیشین می‌دانند؛ به‌نحوی که با توجه به اعتبار ۶ ماهه ثبت سفارش خودرو و این نکته که از تیرماه سامانه بسته شده است، آخرین خودروها نهایتا تا دی‌ماه وارد بازار خواهند شد. همین امر و بر هم خوردن سطح عرضه و تقاضا موجب شده است تلاطم در بازار خودروهای وارداتی ایجاد شود.

کیا سورنتو ۲۰۱۸

امیدواریم مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت هرچه زودتر نسبت به باز کردن سامانه ثبت سفارش خودرو اقدام کنند. هرچند زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش میزان تعرفه‌ی واردات خودرو تا ۱۵۰ درصد نیز شنیده می‌شود که در صورت محقق شدن این امر، افزایش‌های به‌مراتب بیشتر و نجومی‌تری در انتظار خودروهای خارجی خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات