دوکاتی پانیگاله V4 به‌طور رسمی رونمایی شد

پنج‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
شرکت ایتالیای دوکاتی، از پرچم‌دار جدید خود، پانیگاله V4 در نمایشگاه موتورسیکلت میلان ۲۰۱۷، رونمایی کرد.
تبلیغات

پس از معرفی پانیگاله (Panigale) نسخه‌ی Final Edition R 1299 به‌عنوان آخرین مدل تولیدی از این موتورسیکلت سوپراسپرت محبوب، طرفداران این شرکت ایتالیایی منتظر رونمایی از جدیدترین محصول دوکاتی با پیشرانه‌ی چهار سیلندر بوده‌اند.

دوکاتی پانیگاله / Ducati Panigale V4

پانیگاله V4 اولین محصول تولید انبوه دوکاتی خواهد بود که از پیشرانه‌ی چهار سیلندر مدل مخصوص مسابقات موتو جی‌پی (MotoGP)، دوکاتی دیسموسدینی (Desmosedini) استفاده می‌کند؛ بنابراین باید انتظار عملکرد بالایی از پانیگاله V4 داشته باشیم. در واقع بر اساس اطلاعات منتشرشده، پانیگاله V4 از پیشرانه‌ی ۱۱۰۳ سی‌سی با قدرت ۲۱۴ اسب بخار استفاده می‌کند و نسبت قدرت به وزن آن ۱.۱ اسب بخار بر کیلوگرم است.

دوکاتی پانیگاله / Ducati Panigale V4
دوکاتی پانیگاله / Ducati Panigale V4
دوکاتی پانیگاله / Ducati Panigale V4
دوکاتی پانیگاله / Ducati Panigale V4
دوکاتی پانیگاله / Ducati Panigale V4

پانیگاله V4 جایگزین برترین محصول دوکاتی در کلاس موتورسیکلت‌های سوپراسپرت، یعنی مدل 1299 خواهد شد که با این وجود، گفته‌ی مقامات دوکاتی در مورد آسان بودن کنترل پانیگاله V4، چندان حقیقت ندارد و باید منتظر عملکرد دیوانه‌وار دوکاتی در پانیگاله باشیم. پانیگاله V4 با همکاری مستقیم دپارتمان مسابقات این شرکت، دوکاتی کورس (Ducati Corse) ساخته شده است تا نزدیک‌ترین عملکرد یک موتورسیکلت مسابقات گرندپری را با یک مدل جاده‌ای سوپراسپرت شاهد باشیم. عملکرد فنی پانیگاله V4 حاصل پیاده‌سازی یک طرح کاملا جدید است که بر اساس ادعای تیم مهندسی دوکاتی، موضوع انتقال قدرت، به‌عنوان اساس محصولات دوکاتی، در این موتورسیکلت مشخص‌تر است.

علاوه بر این مدل، پانیگاله V4 S نیز رونمایی شد. این مدل به سیستم تعلیق برند اولینز (Öhlins) و مواردی چون رینگ‌های آلومینیومی و باتری لیتیوم-یون مجهز است. نسخه‌ی گران‌قیمت‌تر پانیگاله V4 اسپشیاله (Speciale)، با داشتن طراحی منحصربه‌فرد اگزوز تیتانیومی و قطعات باکیفیت در تعداد محدود تولید خواهد شد. مقامات دوکاتی در مورد رویکرد تیم مهندسی این شرکت در طراحی پانیگاله V4، اشاره کردند:

فلسفه‌ی ساخت پانیگاله V4، از اصول ساخت موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای دوکاتی مشتق شده است: یکپارچگی کامل پیشرانه، شاسی و موتورسوار.
دوکاتی پانیگاله / Ducati Panigale V4

پیشرانه‌ی چهار سیلندر V شکل با زاویه‌ی ۹۰ درجه‌‌ی دوکاتی موسوم به دیسموسدینی استراداله (Desmosedici Stradale)، زمان‌بندی مخصوص به خود را دارد؛ در این پیشرانه، هر مرحله‌ی اشتعال طولانی‌تر است تا گشتاور بالا کاهش و گشتاور پایین تا متوسط افزایش پیدا کند و کنترل موتورسیکلت آسان‌تر شود. پیشرانه‌ی جدید دوکاتی و پانیگاله V4، حداکثر ۲۱۴ اسب بخار در دور موتور ۱۳۰۰۰ تولید می‌کند که البته با نصب اگزوزهای تیتانیومی برند آکراپوویچ (Akrapovič)، حداکثر قدرت به ۲۲۶ اسب بخار می‌رسد. پانیگاله V4 پس از هر بار طی کردن مسافت ۲۴ هزار کیلومتر، نیاز به بررسی وضعیت سوپاپ‌ها دارد.

بر اساس گفته‌ی تیم مهندسی دوکاتی، پیشرانه‌ی جدید با استفاده از میل‌لنگ چرخش معکوس و اشتعال دو ضربه‌ای امکان تغییر جهت سریع‌تر موتورسیکلت، حرکت سریع و باثبات در مسیر مستقیم و کنترل آسان‌تر گشتاور در هنگام خروج از پیچ را فراهم می‌کند. برای ایجاد تعادل، ساختار جدیدی برای فریم پیشرانه استفاده شده است؛ فریم جلو از فریم کلی موتورسیکلت سبک‌تر است و از پیشرانه به‌عنوان عنصر شاسی استفاده می‌کند.

دوکاتی پانیگاله / Ducati Panigale V4

تیم مهندسی دوکاتی پکیج ویژگی‌های الکترونیکی پانیگاله V4 را در قالب « ایمنی فعال و استاندارد جدید در کنترل پویای وسیله‌ی نقلیه در تمام شرایط موتورسواری» تعریف می‌کنند. پانیگاله V4 قابلیت‌هایی چون کنترل انحراف در هنگام ترمزگیری، پیچیدن و استفاده از سیستم ترمز ضد قفل در چرخ‌های جلو و تعویض‌دنده‌ی سریع و بدون کلاچ حساس به زاویه‌ی خم شدن موتورسیکلت در هنگام پیچیدن به همراه دارد. تمام این ویژگی‌های کنترلی و کمکی در کنار حالت‌های سواری مسابقه، اسپرت و جاده قرار گرفته‌اند که از طریق پنل TFT پیشرفته‌ی پانیگاله V4 تنظیم می‌شوند.

قیمت رسمی پرچم‌دار جدید دوکاتی که تولید آن به ۱۵۰۰ دستگاه محدود شده، هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است؛ ولی بدون شک از قیمت پایه‌ی ۲۰ هزار دلاری مدل فعلی پانیگاله 1299 بیشتر خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات