اولین بولدوزر خودران، رونمایی شد

سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت بیلت روبوتیکس، بولدوزر خودرانی تولید کرده است که بدون دخالت انسان عملیات عمرانی انجام می‌دهد.
تبلیغات

تاکنون شاهد خودرو، کامیون‌، قایق‌ و حتی اتوبوس‌ خودران بوده‌ایم. حالا وقت آن رسیده است که اولین نمونه از بولدوزر خودران را هم ببینیم.

بیلت روبوتیکس (Built robotics) نام شرکت نوظهوری است که قصد دارد صنعت ۱۳۰ میلیارد دلاری ماشین‌های عمرانی را با بولدوزرهای خودران تغییر دهد. اپراتورها به جای اینکه تمام روز در کابین تنگ بولدوزر بنشینند، صرفا آن را برای عملیات مورد نیاز برنامه‌نویسی و سپس نظارت می‌کنند. استارت‌‌آپ بیلت روبوتیکس با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیون دلاری موفق شد چنین محصولی روانه‌ی بازار کند.

درست مثل وسایل نقلیه‌ی خودران متعلق به شرکت‌های وایمو و امثال آن، روبات‌های بولدوزر نیز از حسگر‌هایی مانند لیدار و فناوری مرتبط با GPS برای مشاهده و آگاهی از محیط اطراف خود استفاده می‌کنند؛ اما برخلاف خودروهای خودران که امروزه در کالیفرنیا و آریزونا آزمایش می‌شوند، این ماشین‌های سنگین از حسگرهایی مدرنی استفاده می‌کنند که تحمل تکان‌ها و لرزش‌های عملیات عمرانی را داشته باشند.

بولدوزر خودران

مقر بیلت روباتیکس در شرق سان‌فرانسیسکو، در محلی واقع شده است که به‌راحتی می‌تواند ساخته‌های خود را آزمایش کند، نوا کمپبل، مدیر و مؤسس این شرکت، سابقه‌ی کار در گوگل و Ebay دارد. پدر نوا پیمانکار ساختمانی بود و به همین دلیل او تصمیم گرفت تجارتی مرتبط با کار پدر راه‌اندازی کند.

نوا می‌گوید:

من در کودکی مجبور بودم تمام تابستان با پدر کار کنم. کارهایی مثل نقاشی کردن، اوراق کردن، نخاله جمع کردن و... آن زمان از این کارها متنفر بودم و فکر می‌کردم هرگز به این شغل روی نخواهم آورد

هدف از تولید بولدوزرهای خودران، علاوه بر سهولت، امنیت بیشتر است

در واقع، او هنوز هم به این شغل رو نیاورده است؛ چرا که روبات‌های بولدوزر این‌کارها را انجام می‌دهند. شاید عده‌ای با شنیدن این خبر، نگران از بین رفتن شغل‌های مرتبط با عملیات عمرانی شوند؛ اما هدف نوا افزایش امنیت و کارایی است. مصدومیت‌های منجر به مرگ در حوزه‌ی عمران و ساخت‌و‌ساز با دو درصد افزایش به ۹۲۴ مورد در سال ۲۰۱۵ رسید که بر اساس آمار، بالاترین سطح از سال ۲۰۰۸ بود. علاوه‌ بر این، ۷۰ درصد از شرکت‌های ساخت‌و‌ساز آمریکا، فاقد کارگرهای ماهر و دوره‌دیده هستند.

نوا کمپل می‌گوید:

البته این کار می‌تواند خسته‌کننده باشد؛ زیرا تبدیل به فعالیتی یکنواخت می‌شود. همچنین امکان انحراف از مسیر یا محل کار وجود دارد؛ اما من با تعداد زیادی از کاربران صحبت کردم و آن‌ها کاملا راضی بودند. 

اتومبیل‌های خودران با دقتی در حد سانتی‌متر برنامه‌ریزی شده‌اند؛ اما تجهیزات ساختمانی با توجه به این‌که باید در فضای مشخصی بدون در نظر گرفتن عابران و دوچرخه‌سواران کار کنند، از نرم‌افزاری با دقت پایین‌تر استفاده می‌کنند. ردی‌ کمپل می‌گوید:

چیزی که ما از دستگاه خود می‌خواهیم حرکت روی زمین و کندن آن است؛ درحالی‌که شما هرگز از یک سواری خودران چنین انتظاری ندارید.

پدر نوا که پیمانکار ساختمانی است ابتدا با انجام این پروژه موافق نبود. نوا می‌گوید:

وقتی اولین بار با پدرم در این خصوص صحبت کردم، او واکنشی کاملا منفی نشان داد. انگار معتقد بود من می‌خواهم نان عده‌ای را آجر کنم. اما، بعد از دیدن عملکرد ماشین‌ها نظرش تغییر کرده است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات