هیوندای و ساخت کیسه‌ هوا برای سانروف

چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت هیوندای موبیس از ثبت اختراعی در زمینه نصب کیسه‌ هوا در قسمت سقف خودرو سانروف جهت محافظت از سرنشینان در زمان واژگونی خودرو خبر داد.
تبلیغات

پیشرفت تکنولوژی در جهت هرچه ایمن‌تر کردن خودروهای سواری هیچگاه متوقف نمی‌شود. خودروسازان جهانی هر روز در تلاش هستند تا با نصب تجهیزات ایمنی و کیسه‌‌های هوای بیشتر در قسمت متعدد خودرو، ایمنی سرنشینان را به حداکثر ممکن برسانند. اما برخی از قسمت‌های داخل کابین وجود دارند که هیچ‌گاه کیسه‌ هوا در آن ناحیه نصب نشده است؛ یکی از این قسمت‌ها سقف خودرو است.

یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هیوندای با نام موبیس، برای اولین بار از امکانی برای خودروهای سواری صحبت به میان آورده است که طی آن در قسمت سقف و سانروف پانوراما، کیسه هوا نصب می‌شود. هدف از این کار جلوگیری از پرتاب شدن سرنشینان به بیرون از خودرو در زمان تصادف و واژگونی خودرو است. این کیسه هوای جدید دارای ساختاری مشابه کیسه‌های هوای جانبی خودرو است که در حال حاضر نیز در اکثر خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زمان تصادف، این کیسه هوا از قسمت زیرین شیشه‌ی سانروف و در کمتر از ۰.۰۸ ثانیه باز می‌شود و تمام شیشه را پوشش می‌دهد. هرچند که این شرکت اعلام کرده است توسعه‌ی این کیسه‌ هوا و نصب آن روی سقف در مقایسه با دیگر کیسه‌های هوای داخل خودرو با چالش‌های به‌مراتب بیشتری همراه است. به‌عنوان مثال کیسه هوا باید در زمان باز یا بسته بودن سانروف همچنان قابلیت عمل کردن داشته باشد و تمام بخش سقف خودرو را در بر گیرد. شرکت هیوندای موبیس اعلام کرده است تاکنون بیش از ۱۱ اختراع در این زمینه به ثبت رسیده است. 

sunroof airbag

این شرکت اعلام کرده که هدفش، استفاده و نصب این کیسه هوا در خودروهای شاسی‌بلند لوکس است. موبیس در حال تلاش برای جلب رضایت و توجه سازمان‌های ایمنی و حمل و نقل جاده‌ای جهت استفاده از کیسه هوا در بخش سقف و سانروف خودرو است.

طی سالیان اخیر گزارش‌های متعددی مبنی بر شکستن ناگهانی سانروف‌ پانورامای خودرو و زخمی شدن سرنشینان آن‌ منتشر شده است. منابع آگاه اعلام کرده‌اند که از سال ۱۹۹۵ تاکنون بیش از ۸۵۹ مورد گزارش شکستن سانروف به ثبت رسیده است؛ هرچند ابداع شرکت هیوندای موبیس در جهت برطرف کردن این مشکل نیست.

تکنولوژی‌های مرتبط با سقف‌های پانوراما و سانروف هر روز در حال بهبود هستند و شرکت‌های بزرگ خودروسازی به سرمایه‌گذاری‌ کلان در حوزه شیشه‌ سقف خودرو می‌پردازند. هیوندای موبیس اعلام کرده با توجه به پتانسیل بالای این حوزه و تمایل شرکت‌ها در زمینه نصب کیسه هوا در قسمت سقف و سانروف خودرو، امیدوار است که سهم ۱۱ درصدی خود از این بازار را تا ۲۲ درصد افزایش دهد.

sunroof airbag

سانروف تنها بخش جدید خودروها جهت نصب کیسه هوا به شمار نمی‌آید. به‌عنوان مثال فورد به دنبال نصب کیسه هوا در قسمت جداره و کف خودروهای خودرران خود است و مرسدس بنز نیز درباره استفاده از کیسه هوا در قسمت بیرونی خودرو جهت محافظت از عابران پیاده اختراعاتی به ثبت رسانده‌ است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات