مصرف سوخت خودروها بیشتر از مقدار اعلام‌شده توسط سازنده است

چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نتیجه‌ی مطالعات جدید نشان می‌دهد که مصرف سوخت واقعی خودروها بیشتر از مقدار رسمی و اعلام‌شده توسط شرکت سازنده است.
تبلیغات

بر اساس نتایج مطالعه‌ی کارشناس‎های انجمن اتومبیل استرالیا (AAA)، خودروهایی که در حال حاضر به‌عنوان خودروی کم‌مصرف در بازار هستند، از جمله خودروهای هیبرید، اصلا به اندازه‌ی ادعای سازنده، پاک و کم‌مصرف نیستند. متخصص‌های AAA بالغ بر ۳۰ خودرو در کلاس‌های مختلف با سیستم‌های متنوع سوختی را در شرایط استفاده‌ی روزمره آزمایش کردند؛ نتیجه‌ی این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که سوخت مصرف‌شده در شرایط استفاده‌ی عادی در مقایسه با تست آزمایشگاهی خودروها، به‌طور میانگین ۲۳ درصد بیشتر است و حتی یک خودرو، تا ۵۹ درصد سوخت بیشتری مصرف می‌کند. بر اساس گفته‌های کارشناس‌های AAA، در بین ۳۰ خودروی تست‌شده، یک خودروی پلاگین هیبرید هم وجود دارد که چهار برابر بیشتر از مقدار مصرف رسمیِ  اعلام‌شده توسط سازنده، سوخت مصرف می‌کند.

سوخت

در تست آلایندگی انجمن اتومبیل استرالیا، ۱۱ مورد از ۱۲ دستگاه خودروی دیزل آزمایش‌شده با مقررات آلایندگی همخوانی ندارند؛ یک خودرو نیز از هفت عامل مورد نیاز، یک عامل را قبول نمی‌شود. در مورد آلایندگی خودروهای بنزینی یا هیبریدی یا مدل‌ها و برند‌های تست‌شده، اطلاعاتی منتشر نشده است. کارشناس‌های AAA معتقد هستند که تست‌ها و قوانین آزمایشگاهی، گزینه‌ی مناسبی برای نشان دادن کارکرد خودرو و استفاده‌ی روزمره‌ از آن نیستند. داده‌های جمع‌آوری شده بر اساس این مطالعه، برای ایجاد قوانین جدید آلایندگی و مصرف سوخت در استرالیا استفاده خواهد شد.

آلایندگی خودروهای هیبریدی و الکتریکی

مایکل بردلی، مدیر اجرای انجمن اتومبیل استرالیا گفت:

خودروهای پرطرفدار در بازار استرالیا، مصرف سوختی تا ۵۹ درصد بیشتر از مقدار رسمی و تبلیغ‌شده دارند و آلایندگی آن‌ها هفت برابر بیشتر از مقدار ذکر‌شده به‌عنوان محدودیت آلایندگی در قوانین است. کاملا مشخص است که با سخت‌تر شدن قوانین آلایندگی، شکاف بین نتایج تست‌های آزمایشگاهی و نتایج آزمایش‌ها در دنیای واقعی بیشتر شده که این به معنی ضرر زیاد خریداران و محیط زیست است.
فورد هیبرید

تست خودروی AAA در دنیای واقعی، شامل رانندگی خودرو در یک مسیر ترکیبی (جاده‌های شهری، حاشیه‌ای و بزرگراه) به مدت ۹۰ دقیقه است. کارشنا‌س‌های AAA با اشاره به تفاوت سه درصدی واریانس بین نتایج خودروهای مشابه، این روش را معتبر می‌دانند و معتقد هستند که این تست، با مبلغ ۳ دلار برای هر خودرو قابل انجام است.

بدون شک توجه بیشتر به چنین مواردی، به دنبال رسوایی بزرگ آلایندگی محصولات فولکس واگن شروع شده است و با اینکه مشکل آلایندگی راحت‌تر حل می‌شود؛ اما موضوع رتبه‌بندی‌های مصرف سوخت تقریبا در تمام کشورهای جهان همیشه مورد توجه بوده است. متغیرهای زیادی چون حرارت، شرایط رانندگی، کیفیت سوخت، وضعیت فنی خودرو و حتی باد لاستیک‌ها تأثیر بسیاری در مصرف سوخت دارند.

سوخت با عدد اکتان بالا

آیا اقدامات جدید در آزمایش‌های خودروها در دنیای واقعی (در استرالیا یا هر جای دیگر دنیا) نتایج دقیق‌تری از مصرف سوخت و آلایندگی خودروها به دست می‌دهند یا فقط هزینه‌ی اضافه و تشریفات جدید سازنده‌ها در فروش خودروها به متقاضیان خواهد بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات