کادیلاک با پیشرانه‌ی اتمی، در حال ساخت است

دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بازار خودروهای الکتریکی در آینده‌ای نزدیک رونق بیشتری می‌گیرد؛ اما مهندس‌های شرکت آمریکایی کادیلاک با تولید خودرویی مجهز به راکتور هسته‌ای، برای آینده‌ای دور برنامه‌ریزی می‌کنند.
تبلیغات

امروز تمام دانشمندان و نیروهای مهندسی در صنعت خودروسازی، به دنبال سوخت جایگزین برای استفاده در خودروها هستند. تابه‌حال تنها راه‌ حل موجود، استفاده از نیروی الکتریسیته و پیل‌ سوختی هیدروژنی بوده است؛ ولی آیا می‌توان خودرویی با سوخت هسته‌ای داشت؟

کادیلاک سوخت هسته‌ای

خوشبختانه با پیشرفت فناوری مدرن، مفهوم خودروی هسته‌ای کاملا امکان‌پذیر است. دانشمندان و مهندسان بسیاری در حال تلاش برای ساخت سوپراسپرت هسته‌ای و کاملا پاک هستند. در نمایشگاه خودروی شیکاگو بود که خودروی مفهومی کادیلاک با سوخت توریوم (Thorium) نمایش داده شد. بر اساس ادعای تیم مهندسی کادیلاک، چنین خودرویی علاوه بر پاک بودن و تولید آلایندگی کمتر برای محیط زیست، تا ۱۰۰ سال بدون نیاز به سوخت‌گیری حرکت خواهد کرد. این خودرو با استفاده از راکتور نصب‌شده در آن و نیروی حاصل از واکنش هسته‌ای توریوم به حرکت در می‌آید.

توریوم از عناصر شیمیایی جدول تناوبی با علامت اختصاری Th و عدد اتمی ۹۰ است. توریوم یکی از چگال‌ترین مواد موجود روی این کره خاکی است که حدود ۲۰ میلیون برابر زغال سنگ انرژی دارد و می‌توان به‌عنوان یک منبع ایده‌آل انرژی از آن بهره گرفت.

کادیلاک سوخت هسته‌ای

تا به امروز، مدل اولیه‌ای از این خودرو معرفی نشده است؛ ولی چارلز استیونز، محقق دانشگاه MIT و عضو بخش تحقیق و توسعه‌ی شرکت Laser Power Systems، در حال ساخت مدل اولیه از یک راکتور موسوم به مکس فلیزر (MaxFelaser) است. این راکتور با تولید لیزر حاصل از واکنش هسته‌ای، قابلیت ایجاد نیروی مورد نیاز خودرو، بدون تولید هیچ گاز مضری خواهد داشت.

با استفاده از مکس فلیزر، می‌توان آب را به گونه‌ای از بخار فشرده تبدیل کرد؛ این بخار با به حرکت در آوردن توربین، نیروی الکتریکی تولید می‌کند. این سیستم ظرفیت تولید ۲۵۰ کیلووات نیرو یا ۳۳۵ اسب بخار قدرت خواهد داشت. این راکتور فقط ۲۲۷ کیلوگرم وزن دارد و به‌راحتی در زیر کاپوت یک خودرو جای می‌گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات