رونمایی هوندا از دو اختراع در مورد موتورسیکلت سوپرشارژ

چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
هوندا قصد دارد موتورسیکلت سوپرشارژ خورجینی دو سیلندر با سیستم تزریق مستقیم سوخت عرضه کند.
تبلیغات

پس از رونمایی کاوازاکی از سومین موتورسیکلت سوپرشارژ خود، یکی دیگر از تولیدکنندگان ژاپنی موتورسیکلت نیز در حال کار روی موتورسیکلت جدید است. دو مورد از اختراعات ثبت‌شده که اخیرا توسط اداره‌ی ثبت اختراعات و نشان‌های تجاری ایالات متحده منتشر شده‌اند، نشان می‌دهند شرکت هوندا در حال کار روی یک موتورسیکلت با پیشرانه خورجینی دو سیلندر با نام وی-توین (V-Twin) مجهز به سوپرشارژر و با سیستم تزریق مستقیم سوخت است.

موتورسیکلت سوپرشارژ هوندا

هر دو اختراع جنبه‌هایی متفاوت از یک پروژه را شرح می‌دهند که یکی موقعیت سوپرشارژر را توضیح می‌دهد و دیگری توصیف می‌کند که چگونه می‌توان پیشرانه را روی شاسی موتورسیکلت نصب کرد. هر دو اختراع تأکید می‌کنند که چگونه می‌توان ساخت پیشرانه و موتورسیکلت را برای مونتاژ و تولید آسان‌تر کرد؛ این خبر با مقداری جزئیات مورد استفاده برای نشان دادن اجزای مختلف پیشرانه همراه است و نشان می‌دهد که پروژه‌ی وی-توین سوپرشارژ فاصله‌ی بسیاری تا ساخت دارد؛ با این حال اگر هوندا قبل از آن مشخص کند که نحوه‌ی تولید این سیستم برای تولید انبوه چگونه است، احتمال دارد که شانس تولید آن افزایش یابد.

طبق اختراعات ثبت‌شده، سوپرشارژر (با برچسب ۶۳ در شکل) در داخل V بین دو سرسیلندر قرار گرفته است. این تصاویر نشان می‌دهد سیلندر دوقلو با زاویه‌ی ۹۰ درجه قرار گرفته است و هر کدام از آن‌ها به صورت تک‌ میل‌سوپاپ هستند. این شکل مستطیل عمودی (۱۱۶) که در کنار سیلندر جلو قرار دارد، محفظه‌ای است برای چرخ‌دنده‌هایی که قدرت را از میل‌لنگ به کمپرسور سوپرشارژر انتقال می‌دهند.

موتورسیکلت سوپرشارژ هوندا

اگر وجود سیستم وی-توین سوپرشارژ برای افزایش قدرت کافی نباشد، این اختراعات همچنین یک سیستم تزریق مستقیم سوخت را برای اسپری کردن سوخت به داخل سیلندر با انژکتورهای سوخت ثانویه در لوله‌ی ورودی توصیف می‌کنند. همان‌طور که برای بقیه موتورسیکلت تصاویر نشان می‌دهد، این موتورسیکلت با مخزن سوخت تراشیده‌شده، قاب شبکه‌ای و یک قاب زیرین رو‌به‌بالا که پشت صندلی دو نفره پله‌ای قرار دارد. جاهای پای راننده کمی کوچک هستند، درحالی‌که فرمان (دسته‌های موتورسیکلت) بزرگ‌تر شده است و این مسئله ارگونومی اسپرت‌گونه‌‌ای به ارمغان می‌آورد.

پتنت‌ها هیچ مدرکی از قسمت‌های خارجی موتورسیکلت نشان نمی‌دهند، اما این بدان معنا نیست که هوندا فقط روی قسمت داخلی موتورسیکلت متمرکز شده است. به نظر می‌رسد پیشرانه نسبتا باریک باشد و حتی با پوششی که برای چرخ‌دنده‌ی سوپرشارژر قرار گرفته است، ظاهرا نباید قرار دادن آن در داخل قسمتی از بدنه چندان دشوار باشد.

موتورسیکلت سوپرشارژ هوندا

بر اساس آن‌چه پتنت‌ها نشان می‌دهند (با توجه به این نکته که هنوز هم می‌توان تغییراتی در نمونه اولیه یا موتورسیکلت تولیدی پیش‌بینی کرد) حدس ما این است که به‌زودی یک مدل جدید هوندا وی‌تی‌آر سوپرهاوک (Honda VTR Superhawk) با یک پیشرانه سوپرشارژ وی‌-توین مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت شاهد خواهیم بود.

هوندا VTR1000F که در ایالات متحده به‌عنوان سوپرهاوک (SuperHawk) شناخته می‌شود و در کشورهای دیگر با نام فایراستورم (Firestorm) معروف است، با یک سیستم وی‌-توین ۹۰ درجه‌ای ۹۹۶ سی‌سی جایگزین و اسپرت شده است.

هوندا هیچ تاریخی برای ساخت این اختراعات و ارائه‌ی موتورسیکلت جدید مشخص نکرده است. نمایشگاه تجاری موتورسیکلت میلان ایتالیا (EICMA) به‌زودی برگزار می‌شود؛ اما با توجه به زمان کم تا آن موقع، ممکن است سال آینده این موتورسیکلت به بازار عرضه شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات