مشکل شماره‌گذاری خودروهای پر مصرف، به‌زودی حل می‌شود

سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد، با اصلاح مصوبه دولت طی چند روز آینده، مشکل شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف داخلی مرتفع خواهد شد.
تبلیغات

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد شماره‌گذاری خودروهای با مصرف سوخت بیش از ۸.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر که طی روزهای گذشته توسط پلیس متوقف شده بود، از سر گرفته خواهد شد. وزیر صنعت در این‌باره گفت:

مصوبه‌ای که پلیس راهنمایی و رانندگی با استناد به آن از شماره‌گذاری ۹ خودروی پر مصرف داخلی ممانعت به عمل آورده بود در دولت اصلاح شده است و امروز یا فردا بخشنامه جدید وزارت در این‌باره صادر و ابلاغ خواهد شد. خریداران این خودروها نگران نباشند و مشکل تا چند روز آینده حل خواهد شد.

طی چند روز گذشته پلیس راهنمایی و رانندگی بر اساس مصوبه ۲۴ مرداد هیات وزیران مبنی بر لزوم اسقاط یک خودرو فرسوده در ازای تولید هر یک دستگاه خودروی نو با مصرف سوخت بالای ۸.۵ لیتر از شماره‌گذاری ۹ خودروی تیگو 5، آریزو 5، ام وی‌ام (خودروسازی مدیران)، X33، جک S5، لیفان 820 (کرمان موتور)، سوزوکی گراند ویتارا، هایما S7 (ایران خودرو) و BYD S6 (کارمانیا) جلوگیری کرده است.

همزمان یک منبع آگاه از درخواست وزیر صنعت و معدن در جهت اصلاح مصوبه دولت در زمینه لزوم اسقاط خودرو توسط خودروسازان داخلی و لغو آن از سوی هیأت دولت خبر داده است. مصوبه اصلاح قانون اسقاط خودروهای فرسوده توسط خودروسازان داخلی درحالی قرار است توسط هیأت دولت لغو شود که سازمان‌های محیط زیست و استاندارد به جد مخالف این موضوع بودند. از شواهد اینطور به نظر می‌آید که دلیل این تصمیم محمد شریعتمداری در راستای جلوگیری از افزایش قیمت خودروها است.

پیش از این در ۳۰ مردادماه سال جاری وزیر صنعت و معدن در اولین نامه‌ی خود به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور درخواست اصلاح و لغو مصوبه الزام خودروسازان داخلی به اسقاط خودروهای فرسوده را کرده بود. وی در این نامه تاکید کرده بود:

متأسفانه علی‌رغم مذاکرات وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با جنابعالی و اتخاذ تصمیم در خصوص عدم شمولیت اسقاط خودرو جهت خودروهای ساخت داخل به‌دلیل تبعات منفی آن بر بازار خودرو و همچنین افزایش قیمت تمام‌شده برای مشتریان (در کنار قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت)، در جدول مصوبه یادشده این بند اضافه گردیده لذا خواهشمند است دستور فرمایید مصوبه مذکور اصلاح و خودروهای تولید داخل از شمولیت این بند حذف شود.

در همین راستا احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرد:

اگر مصوبه اخیر هیات دولت اصلاح نمی‌شد هزینه چند میلیون تومانی اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده به ازای شماره‌گذاری هر دستگاه خودروی با مصرف سوخت ۸.۵ لیتر و بیشتر، به قیمت فعلی این محصولات اضافه شده و باعث افزایش قیمت خودروهای داخلی و متضرر شدن مصرف‌کنندگان می‌شد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات