پیش‌فروش ۷ شرکت خودرویی غیرقانونی اعلام شد؛ بروزرسانی: جوابیه انجمن صنفی واردکنندگان خودرو

سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پیش فروش خودرو توسط ۷ شرکت داخلی را غیر قانونی اعلام کرد.
تبلیغات

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد ۷ شرکت «عظیم خودرو»، «مفتاح رهنورد»، «داتیس خودرو»، «طاها خودرو»، «شهر خودرو»، «آداک خودرو» و «پرشین پارس» به دلیل نداشتن مجوزهای لازم، قادر به پیش‌فروش خودرو نخواهند بود.

پیش از این اخباری مبنی بر عدم دریافت مجوز از سوی داتیس خودرو در زمینه پیش فروش خودروهای ولوو در ایران منتشر شده بود. داتیس خودرو اعلام کرده است که با یک شرکت تیونینگ آلمانی بنام هپکو به توافق رسیده است تا خودروهای تیونینگ شده ولوو را وارد ایران کند. لذا این شرکت از از شرکت مادر یعنی ولوو سوئد هیچ مجوزی دریافت نکرده است.

امروز و پس از گذشت چند هفته از انتشار این خبر، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عملکرد  داتیس خودرو به همراه ۶ شرکت دیگر به نام‌های «عظیم خودرو»، «مفتاح رهنورد»، «طاها خودرو»، «شهر خودرو»، «آداک خودرو» و «پرشین پارس» در زمینه پیش‌فروش خودرو غیرقانونی است. در متن این اطلاعیه آمده است:

۱- براساس ماده ۴ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان مصوب ۱۵ مهرماه ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی و ابلاغیه شماره ۱۲۵۶۱۲/۵۳۸۸۷ مورخ ۱۲ دی ‌ماه ۱۳۹۵ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شرکت‌های فاقد نمایندگی رسمی امکان واردات خودرو به کشور را ندارند.۲- شرکت های پیش فروش کننده خودرو به استناد ماده ۵ آیین­ نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو موضوع تصویب نامه شماره ۷۴۱۵/ت ۵۱۶۸۱ ها مورخ ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ هیات وزیران مکلف به اخذ مجوز پیش فروش خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.۳- تبلیغات پیش فروش خودرو توسط شرکت های فاقد مجوز قانونی، مصداق تبلیغات خلاف واقع و اغواکننده بوده و مستند به ماده ۷ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان که اعلام می‌شود " تبلیغات خلاف واقع و ارائه اطلاعات نادرست که موجب فریب یا اشتباه مصرف‌کننده از جمله از طریق وسایل ارتباط جمعی، رسانه‌های گروهی و برگه‌های تبلیغاتی شود، ممنوع است " و خلاف قانون تلقی می شود . ۴- بر اساس گزارشات مردمی که به سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات این سازمان واصل شده و رصد و پایش بازار، شرکت‌های "عظیم­ خودرو"، "مفتاح رهنورد"، "داتیس خودرو"، "پرشین پارس"، "طاها خودرو"، "شهر خودرو" و " آداک خودرو" فاقد هرگونه نمایندگی رسمی واردات یا مجوز پیش فروش هستند؛ بنابراین اقدامات این شرکت‌ها خلاف قانون بوده و موجب تضییع حقوق مصرف کنندگان خواهد شد .

لذا این سازمان، از تمام هموطنان تقاضا دارد از خرید خودرو در قالب طرح‌های پیش فروشی که توسط شرکت‌های یادشده و مشابه انجام می‌شود خودداری کنند و پیش از خرید کامل، پیش خرید خودرو و یا پرداخت هرگونه وجه مربوط به انعقاد قرارداد برای خرید خودرو، حتما به مجوزهای قانونی مخصوصا ثبت نمایندگی رسمی واردات و مجوز پیش فروش خودرو توجه کافی داشته باشند.

هموطنان در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه می‌توانند با سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از طریق شماره تلفن ۱۲۴ تماس حاصل کنند. همچنین جهت کسب اطلاعات کافی درباره اصالت آگهی‌های صادره می‌توانند با شماره ۲۲۰۵۸۵۶۰ تماس حاصل نمایند.

بروزرسانی:

انجمن صنفی واردکنندگان خودرو ضمن انتقاد به این بیانیه سازمان حمایت، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که سازمان حمایت به دنبال دفاع از شرکت‌های خاص است. در این بیانه‌ای آمده است:

سازمان حمایت در یکسال اخیر  با اتخاذ مواضع منفعلانه در بازارهای مختلف و همچنین به حاشیه راندن موضوعات پر اهمیت‌تر، این بار و درست در زمانی که موضوع ثبت سفارش خودروهای خارجی نزدیک به گشایش و رفع موانع بود با صدور اطلاعیه‌ای مغرضانه موجب تشویش بازار شده است. این سازمان با صدور بیانیه‌ای قطعی در مورد ۷ شرکت فروش خودروی خارجی خود را در جایگاه قوه قضاییه قرار داده و به نقض صریح ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی که به تشویش اذهان عمومی بر خلاف حقیقت و با قصد اضرار به غیر اشاره می کند، مرتکب شده است. این در حالی است که اگر کوچکترین حسن نیتی در صدور بیانیه ی آن سازمان بود ابتدا هشدارهای لازم را به شرکت های مذکور می داد و در مرحله بعد شرکت های مورد تایید را معرفی می کرد. حال آن که به نظر می‌رسد این رویکرد در راستای از میدان خارج کردن رقبا و تقدیم دو دستی این بازار به برخی شرکت های به اصطلاح نمایندگی است که متاسفانه با بی تدبیری کامل و عدم تامل نسبت به تبعات ناگوار آن صورت پذیرفته است.

انجمن صنفی واردکنندگان در ادامه با خوش‌نام خواندن بسیاری از شرکت‌های مورد خطاب سازمان حمایت در زمینه واردات خودرو، نسبت به  تلاش این سازمان در جهت هدایت مردم به سمت یک سری شرکت‌های خاص جهت خرید خودروهای خارجی هشدار داد و افزوده است:

 همین چند ماه پیش بود که شاهد سکوت معنا دار این سازمان در قبال پیش فروش و اخذ وجوه غیر قانونی از مردم برای فروش یک خودروی خارجی (پژو ۲۰۰۸) در یک خودروسازی داخلی بودیم؛ اتفاقی که اگرچه با تخلف گسترده همراه بود اما هیچ واکنش و هشداری را از سوی سازمان حمایت به عنوان بانی حمایت از حقوق مصرف کننده شاهد نبودیم و به نوعی از اتفاقاتی که در پیش فروش این محصول افتاد شانه خالی کرد.

در ادامه این بیانیه‌ی تند، انجمن واردکنندگان خودرو نسبت به عدم واکنش سازمان حمایت در برابر بسته شدن غیرقانونی سامانه ثبت سفارش خودرو طی ۳ ماه گذشته انتقاد کرده و این سازمان را به جانب‌داری از یک سری شرکت‌های خاص متهم می‌کند. در ادامه این بیانه آمده است:

چرا سازمان حمایت نسبت به بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو و شایع شدن حقوق مصرف کنندگان اعتراضی نکرده است؟ بسیاری از شرکت‌های مورد تایید این سازمان با اسنادی جعلی توانسته‌اند از مسئولان دولتی جلب نظر کنند که مدارک این موضوع موجود است. اسناد موجود تصدیق جعلی بودن برخی از شرکت های واردکننده خودروی به اصطلاح نماینده است که توسط وزارت صنعت و سازمان حمایت تایید شده است و عدم کفایت وظایف ذاتی مدیران سازمان حمایت را ثابت می کند.

انجمن وارد کنندگان خودرو با انتقاد شدید از عملکرد منفعلانه سازمان حمایت در بررسی شرکت‌های واردکننده خودرو، اعلام کرد که اکثر شرکت‌های یاد شده در بیاینه سازمان حمایت از جمله فعالان اصلی بازار خودروهای خارجی به شمار رفته و در حالی که بسیاری از شرکت‌های دیگر واردکننده بدون مجوز و با شرایط یکسان در حال فعالیت هستند؛ حالا با این موضعگیری جانبدارانه اجازه فعالیت از این ۷ شرکت معتبر ثلب شده است. این انجمن در ادامه بیانیه خود آورده است:

سازمان حمایت در موضوع انحصار خودرو و دامن زدن به شرایط رانت و انحصار که امروز بیش از هر زمان دیگری در بازار خودروی ایران رخنه کرده است، سکوت پیشه کرده و هیچ برخوردی را در دستور کار خود قرار نداده است. در پایان به مردم شریف ایران و مدیران سازمان حمایت اعلام می‌کنیم، ذکر نام هرگونه شخص حقیقی و حقوقی که جرم آنها در مراجع قضایی به صورت قطعی اثبات نشده، تخلف است و انجمن صنفی واردکنندگان و شرکت های مذکور حق دادخواهی در این زمینه را برای خود محفوظ می‌دانند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات