شماره‌گذاری ۹ خودروی داخلی متوقف شد؛ بروزرسانی: توضیحات رئیس ستاد شماره‌گذاری ناجا

یک‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرد بر اساس مصوبه اخیر هیئت وزیران، شماره‌گذاری ۹ خودروی داخلی را به علت مصرف سوخت بالای ۸.۵ لیتر متوقف کرده است.
تبلیغات

پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرد در راستای اجرای مصوبه ۲۴ مردادماه هیئت دولت مبنی بر الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده در ازای تولید خودروهای با مصرف سوخت بالا، شماره‌گذاری برخی خودروهای داخلی را متوقف کرده است.

۴۰ روز پیش بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری مصوبه جدید هیئت وزیران در مورد هزینه‌ها و عوارض شماره‌گذاری خودروهای وارداتی و داخلی را به تمامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه ابلاغ کرد. بنابراین مصوبه، برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروسازی کشور، تمام خودروسازان داخلی مکلف به پرداخت جریمه در صورت تولید خودروهای با مصرف سوخت بالا شدند. از زمان اجرایی شدن این مصوبه، خودروسازان داخلی باید برای شماره‌گذاری خودروهای سواری تولیدی با مصرف سوخت ۸.۵ لیتر و بیشتر، یک خودروی فرسوده را از رده خارج کنند.

در همین راستا و بنا به این مصوبه جدید، از چند روز گذشته پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری چند خودروی پرمصرف داخلی را متوقف کرده و خواستار از رده خارج کردن یک خودروی فرسوده به ازای شماره‌گذاری هر دستگاه خودروی داخلی با مصرف سوخت ۸.۵ لیتر و بیشتر شده است.

این در شرایطی است که مطابق انتظار، خودروسازان از این تکلیف قانونی سرباز زده و با این خواسته پلیس مخالفت کرده‌اند. پلیس نیز دستور عدم پلاک‌گذاری ۹ خودروی داخلی با مصرف سوخت بالا از جمله خودروهای سوزوکی گرند ویتارا، هایما توربو، جک S5 و ... را داده است.

شماره گذاری خودرو

توقف شماره‌گذاری برخی خودروهای داخلی به دنبال مصوبه جدید هیئت دولت در حالی اجرایی شده است که شریعتمداری، وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در همان اولین روزهای کاری خود طی نامه‌ای به معاون اول ریاست جمهوری، خواستار معافیت خودروسازان داخلی از این مصوبه شده بود.

محمد شریعتمداری طی نامه خود عنوان کرده بود:

علی‌رغم مذاکرات وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با حضرت‌عالی و اتخاذ تصمیم در زمینه عدم شمولیت اسقاط خودرو جهت خودروهای ساخت داخل به دلیل تبعات منفی آن بر بازار خودرو و همچنین افزایش قیمت تمام‌شده برای مشتریان (در کنار قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت) در جدول مصوبه یادشده این بند اضافه شده؛ بنابراین خواهشمند است دستور فرمایید مصوبه مذکور اصلاح و خودروهای تولید داخل از شمول این بند حذف شوند.

از سوی دیگر، احمد نعمت‌بخش که سال‌های متوالی است به‌عنوان دبیر انجمن خودروسازان ایران فعالیت می‌کند؛ خبر از ایراد گرفتن اداره تدوین قوانین مجلس شورای اسلامی به مصوبه جدید هیئت دولت داده و اقدام پلیس راهنمایی و رانندگی در توقف شماره‌گذاری برخی خودروهای داخلی را غیر قانونی خواسته است.

باید منتظر ماند و دید این بار هم پلیس در مقابل خودروسازان کوتاه می‌آید یا به پشتوانه مصوبه هیئت وزیران، از پلاک‌گذاری خودروهای با مصرف سوخت بالا جلوگیری خواهد کرد.

بروزرسانی ۱:

۸ خودرویی که به دلیل مصرف سوخت بالا تا اطلاع ثانوی از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری نخواهند شد عبارتند از:

خودروهای تیگو 5، آریزو 5، ام‌وی‌ام‌ X33، جک S5، لیفان 820، سوزوکی گراند ویتارا، BYD S6 و هایما S7.

نکته جالب توجه وجود خودرویی دیگر در این لیست به عنوان خودروی ۹ام مطرح است اما پلیس هنوز نام این خودرو را اعلام نکرده است.

بروزرسانی ۲:

سرهنگ سعید روحی در حاشیه همایش یادبود قربانیان سوانح رانندگی در ارتباط با حواشی پیش آمده نسبت به خبر توقف  شماره‌گذاری برخی خودروهای داخلی اعلام کرد:

بر اساس مصوبه اخیر هیات وزیران، شماره‌گذاری تمامی خودروهایی که دارای مصرف سوخت استاندارد بالای ۸.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر باشند؛ منوط به اسقاط یک دستگاه خودرو آلاینده و فرسوده از سوی شرکت خودروساز است. متاسفانه این موضوع در رسانه‌ها جور دیگری بازتاب داده شد و مردم گمان کردند که شماره‌گذاری این ۹ خودرو به کلی متوقف شده است؛ درحالی که اصل ماجرا چیز دیگری است. بر اساس موصبه اخیر دولت، به صورت مکتوب به هر ۴ خودروساز داخلی که سازنده ۹ خودروی یاد شده هستند اعلام کردیم باید در ازای دریافت هر یک پلاک برای این ۹ خودرو، یک خودروی فرسوده را از اسقاط کنند.

استناد روحی به مصوبه ۲۲ خردادماه سال جاری هیات وزیران بازمی‌گردد، مصوبه‌ای که بر اساس آن تمامی خودروسازان داخلی برای اولین بار در تاریخ فعالیت آن‌ها، در صورت تولید خودروهای آلایندگی مشمول جریمه خواهند شد. پیش از این اعلام شده بود که زمان اجرا شدن این مصوبه از ابتدای سال ۹۷ است اما رئیس ستاد شماره‌گذاری راهنمایی و رانندگی معتقد است این مصوبه از ۲۰ شهریورماه لازم‌الاجرا بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات