برگزیدگان جشنواره‌ی طراحی رنو، معرفی شدند

دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
جایزه طراحی شرکت رنو برای طراحی خودروی آینده به طرحی مفهومی به نام فلوت رسید که مانند توپ به نظر می‌رسد.
تبلیغات

شرکت خودروسازی رنو فرانسه و کالج مرکزی هنر سنت مارتین در لندن، برای برگزاری یک رقابت در زمینه‌ی طراحی خودروهای آینده همکاری کردند؛ در این رقابت، دانشجویان طراحی صنعتی به تجسم و طراحی خودروهای آینده پرداختند و در نهایت جوایزی به طرح‌های برگزیده اعطا شد.

طرح مفهومی خودرو رنو

جایزه‌ی طرح برتر در این مسابقه‌ی طراحی، خودروی مفهومی فلوت (Float) متعلق به یوچن کای ۲۳ ساله بود. او با استفاده از فناوری ماگلف، از یک کره شناور برای تصور خودروی آینده مورد نظرش استفاده کرد که قادر به اتصال به دیگر خودروهای مشابه برای افزایش اندازه‌ی آن بود. به‌عنوان جایزه، دو هفته به یوچن کای اجازه داده شد در استودیوی طراحی رنو در پاریس برای تصحیح کردن ایده‌اش وقت صرف کند.

طرح مفهومی خودرو رنو

نام فلوت (شناور) برای این طرح مفهومی به این خاطر است که این خودرو با استفاده از فناوری ماگلف، بدون این‌که هیچ ارتباطی با سطح جاده داشته باشد حرکت می‌کند. کابین این خودرو برای حمل دو نفر طراحی شده است؛ ولی یک کمربند مغناطیسی در اطراف بخش مرکزی وجود دارد که به چندین واحد اجازه می‌دهد به هم متصل شوند. برنامه گوشی هوشمندی نیز برای این خودروی مفهومی طراحی می‌شود که امکان سفارش و استفاده‌ی اشتراکی از این خودروی خودران را به کاربران ارائه می‌دهد.

در داخل خودرو، کنترل‌هایی ساده برای ناوبری و ارتباط با افراد در دیگر واحدهای جداشدنی وجود دارد. اشخاصی که به دنبال حریم خصوصی هستند نیز قادر به تغییر شفافیت بدنه‌ی خودرو خواهند بود. برای ورود و خروج آسان، درب کشویی در بدنه خودروی مفهومی طراحی شده است.

دو رقیب فینالیست دیگر در مسابقه رنو وحاضر بودند؛ استفانی چانگ لیو با طرح مفهومی فلو (Flo) وارد این رقابت شد و طرح مفهومی خود را به‌عنوان یک خودروی چندمنظوره ارائه داد. بسته به نیازهای مشتری، این خودرو می‌تواند برای حمل و نقل بار، استفاده‌ی شخصی یا استفاده‌ی اشتراکی (به‌عنوان تاکسی خودران) مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

طرح مفهومی خودرو رنو

طرح دیگری که در این رقابت توانست به فینال راه پیدا کند ویو (Vue) بود که توسط تیونا ینیکی ارائه شد؛ ویو دارای یک کره در بالای شاسی است و از رابطه‌ی بین انسان‌ و حیوانات خانگی الهام می‌گیرد. این خودرو وقتی مالکش مشغول کار است و در اداره حضور دارد، غمگین می‌شود؛ اما در پایان روز با خوشحالی به او خوشامد می‌گوید. این موضوع از طریق چراغ‌های روی بدنه شبیه‌سازی شده است.

سال گذشته نیز شرکت خودروسازی رنو با همکاری کالج هنر سنت مارتین مسابقه‌ای برای دانشجویان طراحی صنعتی در زمینه‌ی طراحی کابین خودروهای آینده برگزار کرد. در آن مسابقه طرح‌های مفهومی زیادی ارائه شدند که سرانجام جایزه به طرح اورا (Oura) رسید؛ اورا نوعی لباس است که احساس شناور بودن در خودرو را برای راننده شبیه‌سازی می‌کند. گالری تصاویر زیر مربوط به مسابقه‌ی طراحی سال گذشته است.

طرح مفهومی خودرو رنو
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات