سیستم مه‌زدای خودکار تویوتا، چگونه کار می‌کند

جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مه‌زدای خودکار که به حسگر‌های سنجش رطوبت و دما مجهز خواهد بود، اخیرا توسط تویوتا ثبت اختراع شده است.
تبلیغات

در دنیای ابداعات و ثبت اختراعات خودرو که به‌سرعت در حال رشد است؛ ایده‌های حیرت‌انگیز و دیوانه‌واری دیده می‌شود. در مقابل، نمونه‌های مفهومی‌ ساده و باارزشی هم هستند که شاید تعجب کنیم چرا تاکنون کاربرد نداشته‌اند. سیستم هوشمند ذوب‌کننده یخ و مه‌زدای شیشه در تویوتا، از این نوع است. البته سیستم‌های کنترل شرایط آب‌وهوا و رطوبت‌سنج‌ها برای دهه‌های متمادی کاربرد داشته‌اند و بحث ما در مورد جدید بودن فناوری فعلی نیست؛ موضوع این است که تویوتا تمامی این قابلیت‌ها را در یک سیستم درون‌خودرویی پیاده‌سازی و هماهنگ کرده است.

رطوبت و مه شیشه خودرو

در مرکز طراحی این سیستم، حسگر‌هایی با قابلیت سنجش دمای بیرون، داخل و همین‌طور رطوبت داخل خودرو وجود دارند. این حسگرها به یک واحد الکترونیکی کنترل متصل‌اند که کلیه داده‌ها را زیر نظر می‌گیرد و قادر است برای سیستم کنترل‌ ‌آب‌وهوای خودرو، بهترین تنظیمات ممکن جهت از بین بردن رطوبت و ذرات آب سرد روی شیشه را انتخاب کند. ساده به نظر می‌رسد؛ اما ازآنجاکه غلظت رطوبت و تراکم بخار روی شیشه در سطوح مختلف دما و رطوبت اتفاق می‌افتد، واحد الکترونیکی کنترل تویوتا برای شناسایی اختلاف این مقادیر و آستانه بروز تغلیظ، برنامه‌ریزی شده است و مطابق با شرایط واکنش می‌دهد. در واقع این سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده است تا آب‌وهوای داخل خودرو را پیش‌بینی کند و با انتقال گرمای مناسب و لازم به ذوب‌کننده یخ شیشه از مه‌آلود شدن آن جلوگیری کند.

سیستم جدید تویوتا از GPS هم برای مکان‌یابی خودرو استفاده می‌کند. هوای خشک آریزونای جنوبی مسلما با شرایط آب‌وهوایی فلوریدا تفاوت دارد؛ جایی که رطوبت هوا به‌قدری زیاد است که انگار مردم در آن شنا می‌کنند. بر اساس مکان، واحد الکترونیکی کنترل، داده‌های لازم را لحاظ می‌کند تا آستانه تغلیظ به‌درستی تعیین شود.

سیستم ذوب‌کننده یخ تویوتا
سیستم ذوب‌کننده یخ تویوتا
سیستم ذوب‌کننده یخ تویوتا
سیستم ذوب‌کننده یخ تویوتا
سیستم ذوب‌کننده یخ تویوتا
سیستم ذوب‌کننده یخ تویوتا
تویوتا رومی
تویوتا رومی

البته ثبت اختراع تویوتا به این معنی نیست که حتما آن را در خودروهای آینده می‌بینیم؛ چراکه روشن‌ کردن ذوب‌کننده‌های مه روی شیشه معمول، کار آسانی است؛‌ ولی در بسیاری از موارد به‌خصوص در بارندگی شدید این تجربه را داشته‌ایم که مه‌آلودگی و رطوبت روی شیشه، در لحظه استرس‌زا و مشکل‌ساز می‌شود، پس وجود چنین سیستمی، اگر قیمت کمی داشته باشد، حتما مفید و پرتقاضا خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات