واکنش مجلس به قیمت پژو 2008 و افزایش قیمت خودروهای داخلی

چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
حواشی پیش‌آمده در مورد قیمت پژو 2008 و تصمیم اخیر شورای رقابت مبنی بر صدور مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی، واکنش مجلس را به دنبال داشته است.
تبلیغات

هفته‌های گذشته بازار خودروی کشور، روزهای پر سروصدایی تجربه کرده است. از عدم اعلام قیمت نهایی پژو 2008 به‌عنوان یکی از خودروهای پسابرجامی که بازار داخلی مشتاقانه منتظر ورود این خودرو بود، گرفته تا بحث افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی که دیروز توسط شورای رقابت تصویب شد، تنش زیادی به بازار کشور وارد کردند.

همان‌طور که قبلا در زومیت خوانده‌اید، دیروز شورای رقابت مجوز افزایش قیمت تعدادی از خودورهای داخلی را که در انحصار هستند، صادر کرد. این خبر و حواشی پژو 2008 موجب شد حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان رئیس کمیسیون نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی نسبت به اتفاقات هفته‌های اخیر در حوزه خودرو واکنش نشان دهد.

وی درباره عملکرد و اقدامات شورای رقابت به‌عنوان متولی قیمت‌گذاری به خبرنگاران گفت:

شورای رقابت به‌صورت موردی درباره قیمت یک سری خودروهای خاص وارد عمل می‌شود که این اشتباه است. شورای رقابت باید رویه‌ها و سازوکارهای قیمت‌گذاری را در مواردی که انحصار وجود دارد تعیین کند. ما معتقدیم صنعت خودروسازی داخلی همچنان در شرایط شبه انحصار قرار دارد و در این وضعیت به هیچ وجه امکان رقابت وجود نخواهد داشت. در چنین شرایطی طبیعی است شورای ملی رقابت با ورود به بحث قیمت‌گذاری از انحصار هرچه بیشتر جلوگیری کند؛ اما این به معنی ورود موردی و دخالت بر روی تک‌تک خودروها نیست.

رئیس کمیسیون نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در ادامه گفت:

شورای رقابت باید با لحاظ کردن شاخص‌های اقتصادی مانند حاشیه سود، تورم، کیفیت و دیگر شاخص‌های تعیین‌کننده، رویه معینی را تدوین کند و بر اساس آن قیمت‌گذاری خودرو انجام شود. بدین ترتیب خودروساز قیمت محصول خود را بر مبنای سازوکاری که شورای رقابت تدوین کرده است، تعیین خواهد کرد و سازمان حمایت از مصرف‌کننده و مجلس نیز بر کیفیت اجرای این قوانین مدون نظارت عالیه خواهند داشت.
پژو 2008

فولادگر در مورد حاشیه‌های پیش‌آمده درباره خودروی پژو 2008 و قیمت ۱۲۰ میلیون تومانی آن نیز واکنش نشان داد. وی اعلام کرد:

مجلس در مورد عدم شفافیت قیمت پژو 2008 پیگیری‌های لازم را انجام و تذکراتی نیز به خودروساز داده است. با وجود گمانه‌زنی‌ها در مورد قیمت ۱۲۰ میلیون تومانی این خودرو، با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم این قیمت برای این خودروی پسابرجامی صحت نداشته و قابل قبول نیست. مسئولان ایران خودرو نیز این موضوع را تکذیب کرده‌‌اند.

وی در پایان در مورد اینکه آیا ایران خودرو با عدم اعلام قیمت نهایی پژو 2008 دچار تخلف شده است یا خیر، اذعان داشت:

به‌شخصه معتقد به تخلف در فرآیند پیش‌فروش این خودروی فرانسوی نیستم. طبیعتا کسانی که قرارداد را امضا کرده‌اند، با علم به این موضوع که قیمت نهایی خودرو مشخص نیست اقدام به پیش‌خرید خودرو کرده‌اند و این عرفا و شرعا اشکالی ندارد. اما قیمت ۱۲۰ میلیونی برای این خودرو تعجب‌آور است که امیدواریم مسئولان ایران خودرو به وعده خود مبنی بر تحویل این خودرو با قیمتی زیر ۱۰۰ میلیون تومان پایبند باشند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات