شرکت یاندکس سال آینده خودروی خودران عرضه می‌کند

پنج‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
یاندکس، غول خدمات اینترنتی روسی؛ موفق به آزمایش یک خودروی خودران در شرایط کنترل کامل شد.
تبلیغات

Yandex.Taxi یک سرویس تاکسی در مسکو است که توسط شرکت خدمات اینترنت روسی یاندکس اداره می‌شود. این شرکت اعلام کرده که در حال کار روی فناوری خودروهای خودران است. ویدئوی منتشرشده، نمونه اولیه این خودرو در لباس تویوتا پریوس را نشان می‌دهد که در مسیری از بین موانع عبور می‌کند و از عابران پیاده فاصله می‌گیرد. یاندکس خود را برای عرضه این خودرو به جاده‌های عمومی در سال آینده آماده می‌کند.

یاندکس به‌عنوان یک شرکت خدماتی اینترنتی و محبوب‌ترین موتور جستجو در کشور روسیه، نیازی به قدم گذاشتن در دنیای تولید سخت‌افزار خودرو ندارد؛ البته مجموعه نرم‌افزارهای مورد نیاز رانندگی بدون سرنشین بحث جداگانه‌ی است. این کمپانی برنامه‌هایی مثل نقشه‌برداری طولانی، ناوبری لحظه‌ای،‌ شبیه‌ساز کامپیوتری و نرم‌افزار شناسایی اشیاء را در بسیاری از خدمات اینترنتی و محصولات خود از جمله Yandex.Maps و Yandex.Navigator گنجانده است. 

نمونه اولیه‌‌ از این خودرو به کمک مجموعه‌ای از الگوریتم‌های اختصاصی، هوش مصنوعی و فراگیری ماشینی تصمیم‌گیری می‌کند. البته همه موارد به‌صورت بومی ساخته نشده‌اند؛ خودروی نمونه یک تویوتا پریوس است، پردازشگر آن از انویدیا و رادار روی سقف از شرکت ولودین است.

Yandex.Taxi با هدف عرضه با سطح ۵ خودران ساخته می‌شود؛ یعنی اراده و تسلط کامل بدون هیچ‌گونه نیاز به دخالت انسان. عبور از میان بشکه‌ها، شناسایی عابران پیاده و خودداری از برخورد با کامیون نشانگر آن است که خودرو در برخورد با وضعیت‌های پیچیده به‌خوبی عمل می‌کند. البته این خودرو از سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت تجاوز نمی‌کند، فرمان آن مدام در حرکت است و مانند یک کارآموز تازه‌وارد عمل می‌کند.

دیمیتری پولیشچاک، مدیر یاندکس دات تاکسی، می‌گوید:

هدف خودروهای خودران ایجاد یک انقلاب بزرگ در صنعت حمل و نقل طی ده سال آینده است. در حال حاضر صد‌ها شرکت در سراسر جهان قصد دارند ماشین‌های بدون راننده‌ی خود را بسازند؛ اما تعداد کمی از آن‌ها اجزای حیاتی برای تحقق پروژه‌های خود دارند؛ این اجزا شامل دسته‌ای از فناوری‌ها و الگوریتم‌های مطمئن، تخصص مهندسین، منابع و دسترسی به بازار برای فروش است.

در حال حاضر یاندکس از یک منطقه‌ی کنترل‌شده برای آزمایش استفاده می‌کند؛ اما قصد دارد سال آینده از یک تویوتا پریوس V مجهز به سنسور، برای آزمایش در اماکن عمومی بهره ببرد. این خودرو لازم است که زمان زیادی در جاده برای رسیدن به رکورد ویموی گوگل سپری کند؛ چرا که ویمو در سال ۲۰۱۵ حدود ۶۹۵ هزار کیلومتر را در مانتین ویوی کالیفرنیا طی کرده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات