تقویت بینایی خودروهای خودران، با حسگر لیزری شرکت لومینار

دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
لومینار حسگر لیزری باکیفیت‌تری از نوع LiDAR برای خودروهای خودران عرضه می‌کند که توانایی‌های جالبی دارد.
تبلیغات

اوستین راسل، مدیرعامل ۲۲ ساله‌ی لومینار از سنسور لیزری ارتقاءیافته( LiDAR (Light Detection and Ranging؛ نوعی متد حسگر از راه دور که از نور در قالب پالس‌های لیزری برای اندازه‌گیری فواصل اشیاء تا زمین یا از یک جسم خاص، استفاده می‌کند) برای بهتر شدن دید خودروهای خودران رونمایی کرده است. LiDAR به‌اضافه‌ی دوربین‌ها و رادار، یکی از کامپوننت‌های اصلی خودروهای نیمه خودران به‌حساب می‌آید؛ این کامپوننت به‌صورت لحظه‌ای نقشه‌ سه‌بعدی محیط اطراف را در اختیار سیستم خودران خودرو قرار می‌دهد. این فناوری به‌قدری ارزشمند است که شرکت ویمو به اتهام کپی‌برداری از شرکت Uber، در طراحی‌ مدار خود، از آن‌ها شکایت کرده است. واضح است که این موضوع برای آینده خودروهای خودران اهمیت زیادی دارد و لومینار معتقد است که این فناوری نسبت به مدل‌های فعلی بازار بهتر عمل می‌کند.

Luminar LiDAR

در اسکله بزرگ شماره ۳۵ سانفرانسیسکو،‌ جیسون آیشنهودز، مدیر فناوری شرکت لومینار سیستم‌های LiDAR فعلی را با نسخه جدید مقایسه می‌کند. در سیستم فعلی، دیوار و ستون‌ها قابل رؤیت هستند و زمانی که شخصی با موتورسیکلت مقابل سیستم قرار می‌گیرد تعداد کمی از پیکسل‌ها حرکت را ردیابی می‌کنند. سیستم LiDAR لومینار خیلی جالب‌تر است و نه‌تنها در ریزبینی اشیاء کیفیت و دقت بیشتری دارد، بلکه به کمک حسگر خود فواصل بیشتری را رؤیت می‌کند. لومینار یک تابلوی سیاه در فاصله ۲۰۰ متری این سیستم قرار می‌دهد که به‌وضوح روی نمایشگر دیده می‌شود؛ اهمیت این رنج دید زمانی مشخص می‌شود که خودرو با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در بزرگراه حرکت می‌کند. این در حالی است که سیستم‌های فعلی تا ۳۰ متر دورتر را می‌بینند.

راسل برای جهش در زمینه کیفیت و دید این فناوری ۵ سال زمان صرف کرده است؛‌ یعنی در سن ۱۷ سالگی کمپانی خود را کلید زده است.

من با دقت در دنیای LiDAR متوجه شدم که خلأ زیادی در نوآوری برای پیشرفت کارایی آن و استفاده از معماری جدید برای گسترش سطح عملکرد این فناوری وجود دارد.

به همین دلیل او تصمیم می‌گیرد، سیستم اختصاصی خود را از سطح تراشه به بعد بسازد.

راسل می‌گوید LiDAR او رزولوشنی ۵۰ برابر قوی‌تر و وسعت دید ۱۰ برابر بیشتر از سیستم‌های سنتی دارد، وی یادآور می‌شود که برای ساخت این فناوری، لومینار باید ۲۰۰۰ راه منجر به شکست این پروژه را پیدا می کرد. پس از تست خودرو در ساختمان بزرگ اسکله،‌ راسل به منطقه‌ی دیگری از  شهر سانفرانسیسکو (امبارکادرو) سر می‌زند؛ جایی که حرکت خودروها، موتورسیکلت‌ها و عابران پیاده در نمایشگر سیستم با جزئیات بیشتری نسبت به رقبا نمایش داده می‌شود.

با تمام این تفاسیر، آیا فناوری لومینار به‌قدری قوی هست که از سد شرکت‌های پیشتاز (مثل Velodyne) عبور کند؟ لازم به ذکر است اگر  یک شرکت خودروساز در این زمینه فناوری اختصاصی نداشته باشد، به‌احتمال زیاد از سنسورهای ولودین استفاده می‌کند،‌ حتی Uber که در حال ساخت سیستم LiDAR اختصاصی خود (همان سیستمی که باعث شکایت شرکت Waymo شد) است، از سیستم ولودین استفاده می‌کند. با وجود زمان ۵ ساله‌ای که صرف طراحی سیستم لومینار شده است، این برند در تلاش است به‌زودی آن را وارد بازار کند.

Luminar LiDAR

در حالی که لومینار قیمت نهایی این محصول را اعلام نکرده است، راسل می‌گوید: «ما در تلاشیم، سخت‌افزاری بسازیم  که برای همه مدل‌های خودرو از هوندا گرفته تا بنتلی قابل تهیه بوده و صرفه اقتصادی داشته باشد.» در حال حاضر سنسور ولودین HDL-64E در کمترین حالت ۷۵ هزار و مدل ضعیف‌تر آن یعنی Puck حدود ۸ هزار دلار قیمت دارد. لومینار در این زمینه با ۴ شرکت فعال در بخش خودروهای خودران همکاری کرده است و آن‌ها به‌زودی ۱۰۰ واحد از این محصول دریافت می‌کنند. این شرکت‌ها پس از آزمایش این فناوری، اطلاعات و ایده‌های خود را با لومینار در میان می‌گذارند؛ سپس این شرکت ۱۰ هزار واحد دیگر از این محصول را در کارخانه اورلاندوی خود تولید و تا آخر سال عرضه می‌کند.

نظر شما درباره‌ی این سیستم چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات