نسخه‌ی نظامی هامر به حراج گذاشته شد

چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تولید هامر به‌عنوان یکی از قدرتمندترین شاسی‌بلندهای جهان متوقف شده است؛ اما می‌توان نمونه‌های دست دوم آن را خریداری کرد. به‌تازگی یک پایگاه نظامی در آمریکا، خودروهای بلااستفاده‌ی خود را آماده‌ی فروش کرده است.
تبلیغات

برند هامر، در سال ۱۹۹۲ توسط جنرال‌موتورز آمریکا بنیان نهاده شد تا به تولید خودروهای مخصوص مسیرهای سخت و بیابانی بپردازد. اولین سری محصولات هامر با استقبال مردم دنیا مواجه شد و تولید آن با کد H1 تا سال ۲۰۰۶ ادامه یافت. نسخه‌های H2 و H3 از هامر، هرچند لوکس‌تر و عامه‌پسندتر بودند؛ موفقیت H2 را تکرار نکردند و در نهایت، برند هامر در سال ۲۰۱۰ منحل شد.

آن دسته از خودروهای بیابانی جنرال‌موتورز که برای استفاده در ارتش ساخته می‌شوند، اختصارا هوموی (Humvee) نام دارند که به عبارت High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle اشاره دارد. جالب است بدانید که با وجود تعطیل شدن خط تولید هامر، سری هوموی همچنان توسط جنرال‌موتورز ساخته و به ارتش‌های جهان ارائه می‌شود. اولین سری هوموی مدت‌ها پیش از هامر و در سال ۱۹۸۴ تولید شد و تا به امروز بیش از ۲۸۰ هزار دستگاه از آن به نیروهای نظامی ۷۶ کشور جهان، از آمریکا گرفته تا عراق، افغانستان و سوریه فروخته شده است. امروزه میانگین قیمت هر دستگاه هوموی با تجهیزات مدرن، حدود ۲۲۰ هزار دلار است.

هوموی هامر humvee 1992

حراجی مشهوری در آمریکا، به‌تازگی خبر از حضور یک دستگاه هوموی مدل ۱۹۹۲ داده که توسط پایگاه ارتش ایالات متحده در ایندیانا، آماده‌ی فروش شده است. در اسناد و تصاویر، این خودرو فاقد آپشن‌های رفاهی و حتی سپر اصلی دیده می‌شود؛ ولی با کارکرد ۳۴ هزار کیلومتر، برای علاقه‌مندان این نوع خودروها جالب توجه خواهد بود. کارشناسان حراجی، قیمتی از ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار برای این نسخه از هوموی در نظر گرفته‌اند. برای خرید این خودرو، هیچ‌گونه مشکل قانونی وجود ندارد و خریدار به‌راحتی می‌تواند پس از حضور در حراجی، یک هوموی سبزرنگ با استتار نظامی را به خانه ببرد.

هوموی هامر humvee 1992

برخلاف نسخه‌های جاده‌ای هامر که معمولا پرشتاب و بنزینی بودند، خودروهای نظامی هوموی با پیشرانه‌های دیزلی و گشتاور بالا تولید می‌شوند. یک هوموی استاندارد بدون تجهیزات نظامی، حدود ۲۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد و با موتور ۶.۲ یا ۶.۵ لیتری، حدود ۱۹۰ اسب بخار قدرت و بیش از ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. نهایت قدرت این خودروها، در دور موتور ۳۴۰۰ دور بر دقیقه و بیشترین گشتاور، از دور موتور ۱۷۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود که برای حرکت قدرتی در مسیرهای ماسه‌ای و شیب‌های سخت، بسیار مناسب است. از سویی دیگر، نهایت سرعت هوموی بسته به نوع پیشرانه، ۹۰ تا ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

هامر hummer h2 2006

در مقایسه با هوموی، مدل‌های متنوع هامر با انبوهی از آپشن‌های رفاهی، در بازار دست دوم خودروهای آمریکا به‌راحتی قابل خرید هستند. به عنوان مثال، یک دستگاه هامر H2 مدل ۲۰۰۶، نزدیک به ۲۵ هزار دلار قیمت دارد. این خودرو با پیشرانه‌ی ۶ لیتری، ۳۲۵ اسب بخار قدرت و ۴۹۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. با یک H2 استاندارد می‌توان ظرف ۹.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسید و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت را تجربه کرد. این مدل در زمان تولید، ۵۵ هزار دلار قیمت داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات