هیوندای سانتافه در آستانه سفری تاریخی به قطب جنوب

جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
قرار است هیوندای سانتافه، اولین خودروی تاریخ باشد که به جنوبی‌ترین نقطه‌ی زمین می‌رود و این مسیر طولانی در قاره‌ی جنوبگان را در رفت و برگشت، می‌پیماید.
تبلیغات

این خودرو به دقت بهینه‌سازی شده است تا مسیر مشهور یونیون کمپ تا مک‌موردو در قطب جنوب را طی کند. سانتافه در صورت موفقیت، اولین خودرویی خواهد بود که از طاق یخی روس‌آیس گذشته است. سه خودروی دیگر نیز در کمپ‌های این مسیر حضور خواهند داشت تا سانتافه را حمایت کنند.

هیوندای سانتافه در قطب

این ماجراجویی به مناسبت صدمین سالگرد حضور ارنست شکلتون در قطب جنوب و تلاش نافرجام او در گذشتن از این ناحیه، انجام می‌شود. شکلتون کاشف مشهور بریتانیایی است که در سال ۱۹۱۶ تصمیم داشت عرض قطب را طی کند؛ اما کشتی خود را از دست داد و موفق به این‌کار نشد . هرچند روئال آمونسن نروژی به عنوان کاشف قطب جنوب در سال ۱۹۱۱ شناخته می‌شود؛ تلاش شکلتون در رسیدن به نقطه‌ی مرکزی قطب جنوب (قطب زمین) اهمیت زیادی دارد.

هیوندای سانتافه در قطب

گیسلی جانسون از شرکت آرکتیک تراکز این خودروی هیوندای سانتافه را برای سفر به قطب تجهیز کرده است. پاتریک بارگل از نوادگان ارنست شکلتون نیز در این سفر حضور خواهد داشت. مهم‌ترین تفاوت این نسخه از سانتافه با مدل استاندارد در تایرهای درشت و کم‌باد آن است که برای حرکت روی مسیرهای یخی مناسب خواهند بود. البته فریم بدنه نیز تغییر کرده و خصوصا در بخش گلگیرها، بزرگ‌تر شده است. با هدف کنترل تنش در مسیرهای ناهموار و مطابقت با تایرها، سیستم تعلیق و فنربندی این خودرو نیز با بهینه‌سازی همراه شده است.

هیوندای سانتافه در قطب

فشار باد تایرها، حدود ۱۰ برابر کمتر از فشار لاستیک‌های استاندارد خواهد بود، به طوری‌که حتی اگر خودروی مورد بحث از روی دست انسان بگذرد، خطری نخواهد داشت. این لاستیک با عاج خاص به‌خوبی روی برف حرکت می‌کند و حالتی شناور به خودرو می‌دهد. دیگر تفاوت مهم این خودرو با مدل استاندارد، باک سوخت ۲۳۰ لیتری آن است. یک سیستم گرم‌کن هم در کنار پیشرانه وجود دارد که به عملکرد آن در سرمای قطب کمک خواهد کرد.

هیوندای سانتافه در قطب

پیشرانه‌‌ی این خودروی خاص، ۲.۲ لیتری توربودیزل است و از این نظر، تفاوت خاصی با نمونه‌ی موجود در بازار جهانی ندارد؛ اما به دلیل شرایط آب و هوایی و نیاز به قدرت بیشتر، از سوخت جت برای آن استفاده می‌شود که تا دمای ۵۸ درجه زیر صفر، منجمد نخواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود میانگین سرعت این سانتافه در قطب جنوب، حدود ۳۰ کیلومتر بر ساعت باشد، درحالی‌که حرکت با سرعت ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت، ممکن است منجر به شکستن یخ‌های سطحی شود. این خودرو توانایی حرکت با نهایت سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دارد؛ ولی فقط در مسیرهایی از قطب که شرایط مناسب برای این سرعت داشته باشند.

هیوندای سانتافه در قطب

سانتافه‌ی بهینه‌سازی‌ شده‌ی هیوندای با ۲۳۰ لیتر بنزین وارد مسیر می‌شود و دو مرتبه سوخت‌گیری مجدد خواهد داشت. لوازم کمپ‌زدن سرنشینان در این خودرو وجود دارد و آن‌ها به لطف فناوری‌های مدرن، مشکل تأمین آب، غذا و سرپناه شبانه نخواهند داشت. این گروه دونفره نزدیک به ۳۰ روز در راه خواهند بود و با حداقل دمای ۲۸ درجه زیر صفر روبه‌رو می‌شوند. در این وقت سال، روزها طولانی هستند و آن‌ها می‌توانند تا ۲۰ ساعت رانندگی روزانه داشته باشند.

در پایان این مطلب، بیننده‌ی فیلم کوتاه زیبایی باشید که شروع حرکت سانتافه در سفر به قطب جنوب را نشان می‌دهد.

دانلود با کیفیت 360p   720p   1080p

هیوندای سانتافه در قطب
هیوندای سانتافه در قطب
هیوندای سانتافه در قطب
هیوندای سانتافه در قطب
هیوندای سانتافه در قطب
هیوندای سانتافه در قطب
هیوندای سانتافه در قطب
هیوندای سانتافه در قطب
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات