نسل جدید موتورهای اسکای اکتیو مزدا، احتراق با تراکم بالا را جایگزین شمع می کند

سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مزدا در نسل جدید موتورهای اسکای اکتیو، با به‌کارگیری فناوری سیستم احتراق تراکمی شارژ همگن یا HCCI، سبب کاهش چشمگیر مصرف سوخت و تولید گازهای آلاینده می‌شود و بازده موتورهای بنزینی را به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.
تبلیغات

سیستم احتراق تراکمی شارژ همگن (HCCI)، جادوی موتورهای احتراق داخلی است که هدف آن ایجاد بازده سوختی مشابه موتورهای دیزل در ازای سوخت بنزین است. اگرچه برخی از رقبای مزدا سعی در توسعه این فناوری داشته‌اند و در نهایت منصرف شده‌اند، مزدا تأیید کرده است که نسل بعدی موتورهای اسکای اکتیو از تکنولوژی HCCI بهره می‌برند که کاهش ۳۰ درصدی مصرف سوخت و همچنین کاهش گازهای خروجی از اگزوز را در پی دارد.

بر اساس گزارش‌های رسیده، مزدا در تلاش است موتورهای جدیدی از خانواده SkyActiv در نسل آینده مزدا ۳ در سال ۲۰۱۸، به کار گیرد. به زبان ساده، موتوری که از فناوری احتراق تراکمی شارژ همگن استفاده می‌کند، همانند موتورهای دیزل، مخلوط سوخت-هوا را به‌جای استفاده از سیستم جرقه‌زنی شمع خودرو با استفاده از فشار بالا منفجر می‌کند. پیش از این نیز موتورهای بنزینی مزدا با نسبت تراکم ۱:۱۴ یکی از بالاترین نسبت‌های تراکم را در میان سایر موتورها داشتند؛ اما استفاده از فناوری HCCI به معنای جهش نسبت تراکم به میزان ۱:۱۸ است.

MAZDA3-SkyActive

درحالی‌که این فناوری، ساده به نظر می‌رسد، استفاده از HCCI سبب ایجاد برخی مشکلات جانبی می‌شود. حرارت، دور موتور و سوخت باید همگی به‌درستی مدیریت شوند؛ زیرا نحوه احتراق بنزین مشابه گازوئیل نیست. مزدا به‌خوبی از جزئیات این مسائل آگاه است؛ اما به نظر می‌رسد این خودروساز توانسته است مشکلات این فناوری را حل کند. اگر موتورهای جدید با فناوری HCCI، در واقعیت نیز بتوانند وارد بازار شوند، مزدا توانسته است با قدرت مهندسی خود جنرال موتورز، دایملر و هیوندای را که قبلا در زمینه توسعه مقرون به‌صرفه موتورهای با تکنولوژی HCCI تلاشش ناموفقی داشته‌اند، شکست دهد.

با وجود اینکه بازار به سمت استفاده از خودروهای برقی پیش می‌رود، جالب است که مزدا هنوز به‌شدت بر موتورهای بنزینی احتراق داخلی تمرکز کرده است. اگرچه این خودروساز برای حرکت به سمت خودروهای هیبریدی و برقی مردد است، ولی گزارش‌ها نشان می‌دهند که مزدا تولید انبوه خودروهای برقی را در سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات