فالکو eDrive، ابتکاری مهندسی در دوچرخه‌ های الکتریکی

چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
فالکو eDrive، دوچرخه‌ای الکتریکی است که نقش یک دوچرخه‌ی ورزشی ثابت را هم ایفا می‌کند.
تبلیغات

فالکو eDrive، دوچرخه‌ای است که هم‌زمان در داخل و خارج منزل قابل استفاده است، می‌تواند نیروی لازم برای حرکت بدون رکاب‌ زدن در مسافتی به طول تقریبی ۱۶۰ کیلومتر را برای یک انسان با وزن متوسط فراهم کند و نخستین دوچرخه‌ای است که می‌توان با قراردادنش روی استند مخصوص، آن را داخل منزل و با رکاب‌ زدن، شارژ کرد.

فالکو در ظاهر تفاوت زیادی با یک دوچرخه‌ی عادی ندارد. دیگر مدل‌های رقیب آن، اومنی‌ویل (Omni Wheel) از شرکت ایولو (Evelo)، اسمارت‌ویل از شرکت فلایکلی (Flykly) و دوچرخه‌ی برقی جئو اوربیتال هستند. مثل دیگر مدل‌ها، فالکو نیز یک دوچرخه‌ی معمولی است که موتوری الکتریکی به آن اضافه شده است.

دوچرخه برقی فالکو

قدرت فالکو در دو مدل، ۲۵۰ و ۳۰۰ وات است که برخلاف دیگر رقبا باتری آن قابل جداسازی است و می‌توان باتری رزرو آن را هم خریداری کرد. این باتری ۴۰۰ وات‌ ساعت توان دارد و در جایگاه قمقمه نصب می‌شود. فالکو دارای یک سامانه‌ی شارژ باتری از طریق ترمز نیز هست که زمان شارژ مجدد را کاهش می‌دهد. در بدترین شرایط، شارژ کامل با برق شهری ۶ ساعت طول می‌کشد و ظرف ۴ ساعت، ۷۵ درصد آن پر خواهد شد.

از سویی دیگر، سرعت این وسیله در مدل‌های مختلف متفاوت است. نوع اروپایی آن ۲۵ کیلومتر بر ساعت و مدلی که برای بازار امریکا ساخته شده است تا ۳۲ کیلومتر بر ساعت، سرعت می‌گیرد. می‌توان مدل دیگری از آن نیز سفارش داد که توانایی رسیدن به سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت دارد.

دوچرخه برقی فالکو

شاهکار مهندسی فالکو دارای قابلیت استفاده از دوچرخه، داخل منزل و بدون استفاده از شارژ باتری است؛ درحالی‌که دیگر دوچرخه‌های الکتریکی، بعد از اتمام شارژ، کاملا بلااستفاده هستند، این مدل می‌تواند به لطف استند مناسبی که چرخ عقب دوچرخه را بالا نگه‌ می‌دارد، به‌عنوان یک وسیله بدن‌سازی نیز مفید واقع شود. این دوچرخه با سیستم‌‌های عامل‌ اندروید، iOS، ویندوز و مکینتاش ارتباط برقرار می‌کند و می‌توان با برنامه‌های ورزشی جالبی از جمله زوئیفت (Zwift) و ترینر‌ رود (Trainer Road) لذت بیشتری از رکاب‌ زدن با آن برد. شرکت فالکو نیز اپلیکیشن‌های متنوعی برای این محصول طراحی کرده است که استفاده از آن‌ها برای خریداران رایگان خواهد بود.

دوچرخه برقی فالکو

ورزشکار می‌تواند مقاومت رکاب‌زنی خود را به‌صورت دستی یا خودکار (از طریق نرم‌افزار) تغییر دهد. حتی لرزش‌هایی که در حین دوچرخه‌سواری در مسیرهای متفاوت جاده‌ای یا خاکی به دوچرخه وارد می‌شود نیز تا حدودی توسط نرم‌افزار شبیه‌سازی می‌شود. فراموش نکنیم، این رکاب زدن، علاوه بر اینکه یک حرکت ورزشی مفید برای کاربر است، باتری‌های فالکو را نیز شارژ می‌کند.

دوچرخه برقی فالکو

دوچرخه‌های الکتریکی فالکو در سه سایز ۲۰، ۲۶ و ۲۹ (700C) ساخته می‌شوند که شامل ساده، ۸ و ۱۰ دنده هستند. وزن موتور برقی ۵.۹ کیلوگرم، باتری ۲.۵ کیلوگرم و استند ورزشی آن ۵ کیلوگرم است. کیت ارتباطی این دوچرخه شامل +ANT و بلوتوث  است.

فالکو eDrive مدتی پیش در نمایشگاه فناوری‌های دیجیتال لاس‌و‌گاس (CES) رونمایی شد. درحالی‌که قیمت پیش‌خرید آن در نمایشگاه ۱۱۴۹ دلار بود، مدتی بعد قیمت فروش قطعی آن با لوازم کامل ۱۶۴۹ دلار عنوان شد که تابستان آینده به دست خریداران خواهد رسید؛ این هزینه، شامل ۵ سال ضمانت تعویض موتور و دو سال ضمانت تعویض برای باتری‌ها است. فالکو محصولی دیگر به‌ نام eCity را هم به‌زودی معرفی خواهد کرد که درواقع یک دوچرخه‌ی برقی با سرعت بالاتر و بی‌نیاز از رکاب‌ زدن در جاده (مانند موتورسیکلت) است که مثل eDrive می‌توان در خانه آن‌ را با رکاب‌ زدن شارژ کرد. این محصول، ۲ هزار تا ۲۶۰۰ دلار بسته به مدل و تجهیزات قیمت خواهد داشت.

دوچرخه برقی فالکو
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات