همکاری هوندا و گوگل وایمو برای تولید خودروهای خودران

شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت‌های هوندا و وایمو برای توسعه و تولید خودروهای خودران همکاری خواهند کرد.
تبلیغات

دپارتمان تحقیق و توسعه‌ی شرکت هوندا، در رابطه با امکان‌سنجی استفاده از فناوری خودران در خودروهای خود، با زیرمجموعه‌ی وایمو (Waymo) شرکت آلفابت  وارد مذاکره شده‌ است.

در صورت رسمی شدن این مذاکرات، کمپانی هونداموتور دومین خودروسازی خواهد بود که با شرکت وایمو همکاری کرده است؛ شرکتی که پیش از این به‌عنوان پروژه‌ی خودروی خودران شرکت گوگل شناخته می‌شد. این قرارداد، شرکت وایمو را به‌سوی تجاری‌سازی فناوری خودران‌ آن هدایت می‌کند.

هوندا هفته‌ی گذشته اعلام کرد امیدوار است چگونگی یکپارچه‌شدن حسگرها و سامانه‌ی نرم‌افزاری شرکت وایمو با خودروهای خود را از طریق همکاری مهندسان این دو شرکت، فرابگیرد.

در این قرارداد، شرکت هوندا می‌تواند خودروهای مورد نیاز ناوگان خودران شرکت وایمو را نیز فراهم آورد. ناوگان حال حاضر وایمو شامل ۳۰ خودروی متعلق به خود این شرکت، با نام کوالا (Koala) و ۱۰۰ دستگاه مینی‌ون کرایسلر پسیفیکا است.

هوندا در این رابطه اعلام کرد قصد دارد تا سال ۲۰۲۰، خودروهای خودران خود را روانه‌ی مسیر‌های شهری و غیرشهری کند.

هفته‌ی گذشته، شرکت وایمو به‌عنوان یک شرکت مستقل معرفی شد. در یک کنفرانس خبری، جان کرافیسَک، مدیرعامل شرکت وایمو اعلام کرد این کمپانی در حال مذاکره با خودروسازان مختلف است؛ اما نمی‌تواند جزئیات مربوط به این مذاکرات را شرح دهد. وی اضافه کرد این شرکت، خودرویی تولید نمی‌کند؛ اما بر توسعه‌ی فناوری خودران با هدف‌هایی همچون ترابری، تدارکات، سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی و صدور مجوز به خودروسازها، تمرکز خواهد کرد.

همکاری تیمی یا انفرادی

چنین قراردادهایی نشان‌ می‌دهند خودروسازانی که با هزینه‌های بالای توسعه‌ی داخلی فناوری‌های خودران مواجه هستند، چگونه به دو دسته‌ی مختلف تقسیم شده‌اند؛ دسته‌ای همچون جنرال‌موتورز یا فورد که خودشان فناوری‌های یادشده را توسعه می‌دهند و دسته‌ای دیگری که تصمیم به همکاری با کمپانی‌های دیگر گرفته‌اند تا بدین ترتیب هزینه‌ها را کاهش دهند.

شرکت هوندا با استارتاپ‌های فناوری همانند سرویس حمل‌و‌نقل گرب (Grab)، مخصوص آسیای جنوب شرقی، همکاری‌های خوبی داشته است.

هوندا به‌صورت مستقل در حال توسعه خودروهایی بوده است که تا سال ۲۰۲۰ به‌صورت خودکار قادر به حرکت در بزرگراه‌ها خواهند بود؛ در حالی که همواره نگران الزام وجود راننده در چنین خودروهایی بوده است. اما این کمپانی اعلام کرد به راهکار وایمو جهت توسعه‌ی خودروهای کاملا خودران و بدون راننده‌، علاقه‌مند است.

تروهیکو تاتبه، سخن‌گوی شرکت هوندا می‌گوید:  

وقتی یک شرکت بر موضوعی خاص تمرکز داشته باشد، تنها می‌تواند به سطح محدودی از فناوری دست پیدا کند؛ اما بررسی آن از زوایای مختلف می‌تواند به توسعه‌ی سریع‌تر فناوری‌های نوآورانه بینجامد.

شرکت وایمو نیز به دنبال همکاری با خودروسازان مختلف است تا بتواند فناوری‌های خود را در خودروهای آن‌ها به کار گیرد.

هوش مصنوعی

پیش از این، شرکت هوندا فعالیت‌هایی در زمینه‌ی توسعه‌ی فناوری خودران و نحوه‌ی اتصال خودرو به اینترنت و همچنین هوش مصنوعی آن داشته است.

با ورود وایمو، شرکت هوندا می‌تواند خودروهای خود را به نرم‌افزار این استارتاپ مجهز کند؛ همان کاری که فیات کرایسلر با مینی‌ون‌های پسیفیکای خود کرد. همچنین امکان همکاری نزدیک‌تر میان مهندسان هوندا و وایمو نیز فراهم می‌آید.

نماینده‌ی وایمو می‌گوید این شرکت در جست‌و‌جوی فرصت همکاری با شرکت هوندا بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات