موسسه‌ IIHS: تنها هفت خودرو سیستم روشنایی مناسبی دارند

شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
نتایج آزمایش‌های موسسه‌‌ی IIHS نشان از عملکرد ضعیف سیستم روشنایی بسیاری از خودروها دارد.
تبلیغات

با توجه به اعلام رسمی موسسه‌ی بیمه‌ی بزرگراه‌‌ها (IIHS) از بین خودروهایی که در آزمون این آژانس مستقل شرکت داشتند، تنها سیستم روشنایی هفت خودرو با معیارهای آن سازگاری داشتند؛ موسسه‌ی IIHS این آمار را بسیار تأسف‌بار می‌خواند. خودروهایی که از میان خودروهای مدل ۲۰۱۷، موفق به کسب امتیاز «مطلوب» شده‌اند، عبارتند از:

  • شورولت ولت
  • هوندا ریج‌لاین
  • هیوندای الانترا
  • هیوندای سانتافه
  • سوبارو لگسی
  • تویوتا پریوس
  • ولوو XC60

البته تمام خودروهای یادشده امتیاز «مطلوب» را کسب نکرده‌اند. به‌عنوان مثال، نسخه‌ای از شورولت ولت که از آپشن چراغ‌های LED استفاده می‌کند، امتیاز «مطلوب» را کسب کرده است، در حالی که چراغ‌های استاندارد این خودرو از نوع هالوژنی است و امتیاز «قابل قبول» را از آن خود کند. یا خودروی سوبارو لگسی تنها با آپشن چراغ‎های HID موفق به دریافت امتیاز «مطلوب» شده است و با چراغ‌های هالوژن استاندارد، به امتیازی بهتر از «مرزی» دست نیافته است.

IIHS در آزمون خود مقیاس‌های «مطلوب»، «قابل قبول»، «مرزی» و «ضعیف» را برای امتیازدهی در نظر گرفته بود.

اگرچه امتیاز برخی از مدل‌های ۲۰۱۶ یا ۲۰۱۷ تغییر یافته‌اند، اما تعدادی از مدل‌ها چندین سال است که ارتقائی تجربه نکرده‌اند. موسسه‌ی IIHS اذعان دارد تعدادی از خودروسازها پیش از شرکت در جدیدترین آزمون این موسسه، چراغ‌های محصولات خود را بهبود داده‌اند؛ با توجه به قوانین آزمون جدید، خودروها تنها در صورتی واجد شرایط قرارگیری در لیست +Top Safety Pick هستند که چراغ‌هایشان در آزمون موسسه‌ی IIHS امتیاز "مطلوب" یا "قابل قبول" را برای آن‌ها به ارمغان آورند. موسسه‌ی IIHS با اشاره به سوبارو فارستر، گفته است که سیستم روشنایی مدل ۲۰۱۷ این خودرو ارتقا یافته و در آزمون این موسسه به امتیاز "قابل قبول" دست یافته است.

موسسه IIHS به چگونگی توزیع نور سیستم روشنایی خودرو بر افق دید راننده توجه می‌کند، از دیگر معیارهای استاندارد این موسسه، نیفتادن نور چراغ‌ها در چشمان راننده‌ی خودروی مقابل است. وجود سیستم کنترل اتوماتیک برای بالا و پایین کردن پرتو نور چراغ‌های جلوی خودرو نیز از دید موسسه‌ی IIHS، امتیاز ویژه‌ای دارد. اوایل سال جاری میلادی موسسه‌ی IIHS هشدار داده بود که به بسیاری از سیستم‌های روشنایی در خودروها امتیاز پایینی خواهد داد.

موسسه‌ی IIHS می‌گوید چراغ‌های LED، زنون یا HID لزوما بهتر نیستند؛ چرا که برخی از مدل‌ها با چراغ‌های استاندارد، موفق به کسب امتیازهای بسیار بهتری نسبت به نسخه‌ی دیگر خود با چراغ‌های پیشرفته‌ شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات