تغییر استراتژی فراری در فروش خودروهای فرمول یک از رده خارج

دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تیم فرمول یک فراری، فروش خودروهای از رده خارجی که از شاسی‌های جدیدتر بهره می‌برند، متوقف می‌کند.
تبلیغات

سرنوشت خودروهای مسابقات فرمول یک بازنشسته چیست؟ برخی از تیم‌ها خودروهای بازنشسته‌ی خود را با هدف به نمایش گذاشتن آن‌ها، نگه می‌دارند و برخی دیگر چنین خودروهایی را به کلکسیونرها و علاقه‌مندان واگذار می‌کنند؛ اما به نظر می‌رسد این روند به‌زودی خاتمه می‌یابد و یکی از دلایل آن، پیشرانه‌ی هیبریدی این خودروها است. 

مارک جنی، قهرمان مسابقات استقامتی ۲۴ ساعته‌ی لمانز ۲۰۰۹ با خودروی پژو و از رانندگان با سابقه‌ی فراری که در زمینه‌ی تست خودروهای این کمپانی فعالیت دارد، معتقد است پیشرانه‌های هیبریدی ۱.۶ لیتری V6 توربوشارژ کنونی بسیار پیچیده‌تر و گران‌قیمت‌تر از آن هستند که با هدف استفاده‌ی شخصی واگذار شوند.

فراری

جنی بر این اعتقاد است که هزینه‌ی نگهداری این خودروها بسیار بالا است. برای جابجایی ایمن آن‌ها با هواپیما، رعایت چندین پیش‌نیاز ایمنی در باتری خودرو ضروری است. پیشرانه‌‌های کنونی این خودروها نیز بسیار پیشرفته و در عین حال گران‌قیمت هستند. 

از این‌رو احتمالا فراری خودروهای فرمول یکی که از شاسی‌های جدیدتر از سال ۲۰۱۳ بهره می‌برند، به فروش نخواهد رساند؛ این کمپانی در حال حاضر خودروهایی که از شاسی‌های قدیمی‌تر از مدل سال ۲۰۱۳ استفاده می‌کنند، در قالب طرح Corse Clienti به فروش می‌‌رساند؛ به‌موجب این طرح، امکان خرید خودروهای فرمول یک Scuderia فراهم شده است و خریداران نیز از پشتیبانی تکنسین‌های کمپانی برخوردار هستند و می‌توانند در رویداد‌های خاصی که در سراسر دنیا برگزار می‌شود، شرکت کنند. 

فراری

سال ۲۰۱۳ آخرین سالی بود که خودروهای فرمول یک این کمپانی از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر خورجینی تنفس طبیعی با حجم ۲.۴ لیتر بهره‌ می‌بردند؛ این پیشرانه‌ها دارای سیستم‌ ساده‌تری برای بازیابی انرژی جنبشی نسبت به امروز بودند. پیش از معرفی سیستم ترمز احیاکننده در سال ۲۰۰۹، پیشرانه‌ی خودروهای فرمول یک از سیستم ساده‌تری که از پیشرانه‌های الکتریکی استفاده نمی‌کردند، سود می‌بردند.

البته این مسئله تنها مربوط به تیم فراری است و شاید سایر تیم‌ها کماکان خودروهای جدیدتر خود را به خریداران خصوصی واگذار کنند؛ اما احتمال دارد در آینده، سایر تیم‌ها هم مسیری را که فراری طی کرده است، انتخاب کنند.

پیشنهاد این است که پیشرانه‌های هیبریدی پیچیده با نمونه‌های ساده‌تری جایگزین شوند؛ در این صورت تعمیر و نگه‌داری خودرو ساده‌تر می‌‌شود؛ هرچند ساده‌تر شدن این سیستم هیبریدی می‌تواند باعث افت توان حرکتی شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات