اینتل و دلفی در زمینه خودروهای خودران همکاری می کنند

جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
اینتل و Delphi با هدف در دسترس قرار دادن خودروهای خودران تا سال ۲۰۲۰ همکاری را آغاز خواهند کرد.
تبلیغات

کمپانی بزرگ و شناخته‌شده اینتل در حال پیوستن به دو کمپانی تأمین‌کننده قطعات خودروسازان با نام‌های Delphi و Mobileye است که در زمینه توسعه و تولید سیستم‌های پیشرفته کمکی مبتنی بر تصویر فعالیت می‌کنند. این همکاری در جهت هموار کردن راه برای آوردن ایمن خودروهای خودران به جاده‌ها است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، این اتفاق قرار است تا بعد از سال ۲۰۱۹ به وقوع بپیوندد.

 موبایل‌آی یک کمپانی اروپایی است که بعد از تصادف مرگبار خودرو تسلا مدل S، که بر اساس شواهد به دلیل اطمینان راننده به سیستم Autopilot خودرو رخ داده بود، همکاری خود را با کمپانی تسلا متوقف کرد. این کمپانی همچنین وارد همکاری جداگانه‌ای با خودروسازی بی‌ام‌و و شرکت اینتل شده است که در آن برای تحقق بخشیدن به برنامه‌های رانندگی خودکار خودروساز نامدار آلمانی با هدف تولید خودرو خودران تا سال ۲۰۲۰، کار می‌شود. سیستم‌های دید (دوربین‌های) کمپانی Mobileye و نرم‌افزار نقشه‌برداری در هنگام رانندگی (real-time) این کمپانی، داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط سنسور‌های یک خودرو را پردازش می‌کنند و در اختیار سیستم‌های خودروان قرار می‌دهند.

از طرف دیگر کمپانی دلفی برای به نمایش درآوردن قابلیت‌های خود در زمینه رانندگی خودکار، ماه ژانویه در نمایشگاه CES برنامه‌هایی را در نظر گرفته است. بازدیدکنندگان به راه‌هایی پیچ در پیچی دعوت خواهند شد که با طولی نزدیک به ۱۰ کیلومتر شامل مسیر‌هایی چون بزرگراه است. در این رویداد کمپانی Delphi قصد دارد با به نمایش گذاشتن مجموعه کاملی از فناوری‌های موجود در زمینه سنسورهایی که قابلیت کنترل خودکار خودرو را فراهم می‌کنند، قدرت خود را به رخ همگان بکشد.

برخلاف کمپانی گوگل که به استفاده از سیستم‌های راداری لیزری (lidar) چرخشی بزرگ و گران‌قیمت روی سقف خودرو به‌منظور تعامل با محیط اطراف شهرت دارد یا در طرف مقابل کمپانی خودروسازی تسلا که به هیچ عنوان از این سیستم‌ها در خودروهای خود استفاده نمی‌کند، کمپانی Delphi راه دیگری را در پیش گرفته است. در روش ارائه‌شده توسط Delphi به‌منظور تعامل و تشخیص محیط اطراف، در واقع سه سیستم در کنار یکدیگر به فعالیت می‌پردازند. بنا بر گفته‌های ماری گوستانسکی معاونت بخش فنی مهندسی این کمپانی، لیدار، رادار و دیگر سنسورها برای تهیه تصویری به‌مراتب کامل‌تر به کار گرفته خواهند شد.

رانندگی خودکار

گلن دووس سرپرست بخش پشتیبانی کمپانی دلفی اعتقاد دارد اکثر سیستم‌های به کار گرفته‌شده در خودروهای خودران بر اساس لیدار کار می‌کنند. کمپانی Delphi قصد دارد فناوری‌های تشخیص مبتنی بر تصویر و رادار را در کنار لیدار مورد استفاده قرار دهد. در واقع فرضیه‌ای که کمپانی Delphi به دنبال اثبات آن است (به‌کارگیری سه روش تعامل و تشخیص محیط اطراف یک خودرو) ایمن‌ترین و دقیق‌ترین راه در این زمینه است. ترکیب سنسورهای متعدد با دوربین‌های کار گذاشته‌شده در خودرو، این امکان را فراهم می‌کند که اشیاء، اشکال و رنگ‌ها تشخیص داده شوند و اطمینان از کارکرد صحیح سیستم‌های خودران در شرایط مختلفی چون برف و یخبندان حاصل شود.

Delphi  و Mobileye شراکت خود را در ماه آگوست اعلام کردند. اضافه شدن کمپانی Intel، که برای سالیان متوالی با کمپانی Delphi برای توسعه سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی (infotainment systems) همکاری می‌کند، توان محاسباتی را برای رانندگی خودکار - که با محیط در حال تغییر در ارتباط است و مدام باید به‌منظور فراهم نمودن حرکت مناسب تصمیم‌گیری کند و فرمان، گاز و ترمز را وارد عمل کند - به شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

کمپانی اینتل اولین نسل از سیستم‌های محاسباتی مرتبط با این موضوع را بر اساس گفته‌های دووس اواخر سال ۲۰۱۷ تولید خواهد کرد. کمپانی‌های Delphi و Mobileye نیز پلتفرم کامل رانندگی خودکار را در سال ۲۰۱۹ در اختیار خواهند داشت که پس از آن با ترکیب با چیپ‌های اینتل، سیستم کامل می‌تواند وارد فاز تولید شود. کمپانی Delphi در حال حاضر مشتری بزرگی ندارد؛ اما موج تقاضا و علاقه‌ای که از طرف صنایع نسبت به دستاوردهای این کمپانی آن‌هم زمانی که تنها شمایی کلی از این سیستم‌ها به نمایش درآمده است، این کمپانی را شگفت‌زده کرده است.

دووس گفت همکاری صورت گرفته با کمپانی Mobileye روند پیشرفت را بهبود بخشیده است. کمپانی Mobileye تا سال ۲۰۲۰، ۱۲ ترافلاپ داده را با قابلیت انجام ۱۲ تریلیون عمل در ثانیه، فراهم خواهد کرد. این رقم در مقایسه با ۰.۳ ترافلاپ که امروزه در دسترس است، بسیار متفاوت خواهد بود. کمپانی اینتل نیز تولید چیپ‌ها را بر عهده خواهد داشت و علاوه بر آن، ۱۲ ترافلاپ داده دیگر را به‌عنوان اطلاعات پشتیبان (backup) برای خودروهای امروزی که به کامپیوترهایی با چهار چرخ بدل شده‌اند، فراهم می‌کند.

با بهره‌گیری از مفهوم نیم‌کره سمت راست و چپ مغز، دو تراشه در کنار یکدیگر به فعالیت می‌پردازند. تراشه‌ای با عنوان perception chip وظیفه پیش‌بینی اتفاقات اطراف خودرو و در نظر گرفتن واکنش‌های مختلف برای مقابله و تعامل با آن‌ها را بر عهده دارد. همچنین تراشه دیگری اطلاعات موجود را برای در دست گرفتن رانندگی خودکار به‌منظور هدایت خودرو در مسیر مناسب، در اختیار می‌گیرد. هر دو تراشه از طریق واحد کنترل الکترونیکی خودرو با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و رانندگی خودکار ایمنی را فراهم می‌آورند.

رانندگی خودکار

اولین کاربردهایی که می‌توان در سال ۲۰۱۹ برای این سیستم‌ها در نظر گرفت، استفاده‌های تبلیغاتی است چراکه از این طریق هزینه‌ها سرشکن خواهد شد. کمپانی Delphi همچنین کاربردهایی را در همان ابتدای ورود این سیستم‌ها در وسایل حمل و نقل عمومی و جابه‌جایی کالا در محیط‌هایی چون سنگاپور متصور می‌داند. حدود سه سال دیگر، زمانی که عوام با مفاهیم این فناوری‌ها آشناتر شدند و هزینه‌ها تا حد قابل قبولی کاهش یافت، این سیستم‌ها به فروش خواهند رسید. سیستم توسعه‌یافته توسط این سه کمپانی با فناوری‌های کمپانی تسلا بسیار متفاوت خواهد بود. این سیستم از همان ابتدا در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت و اجازه آزمایش نسخه بتا به آن‌ها داده خواهد شد.

دووس عنوان کرد به دنبال آن است تا اولین مشتریان را به‌دقت مورد بررسی قرار دهد و انتخاب کند و همچنین کمپانی Delphi را طوری پایه‌ریزی کند که نیاز خودروسازان به فناوری‌های خودران تأمین شود. او اضافه کرد هزینه‌های مرتبط با این فناوری در سال ۲۰۲۰ چیزی حدود ۵۰۰۰ دلار برای هر خودرو خواهد بود.

در حالی که دو کمپانی Mobileye و Intel با خودروسازی BMW همکاری می‌کنند و طی قراردادی خودروهای خودران را تا سال ۲۰۲۱ وارد بازار خواهند کرد، دووس باور دارد هر یک از خودروسازان به نحوی این فناوری را به کار خواهند گرفت. نحوه استفاده از آن نیز به طرز کار و عملکرد خودرو وابسته خواهد بود.

در رده‌بندی که دووس در زمینه خودروهای خودران برای خودروسازها در نظر گرفته است، سه کمپانی بی‌ام‌و، آئودی و دایملر در سطح بالایی از تجربه، توانایی، ظرفیت و منابع قرار می‌گیرند. در ادامه این جدول، کمپانی خودروسازی ولوو قرار می‌گیرد که بیشترین تجربه را در زمینه سیستم‌های فعال ایمنی خودرو در اختیار دارد، اما از لحاظ مقیاس و ظرفیت تولید کمبودهایی را دارد. در ادامه جنرال موتورز و کمپانی فورد قرار دارند و به دنبال آن‌ها خودروسازان ژاپنی قرار می‌گیرند که با وجود تخصص بسیار بالا، بسیار محافظه‌کارانه عمل می‌کنند و به‌جای تعیین خط مشی برای صنایع خودروسازی، تمایل دارند دنبال کننده باشند. خودروسازان کره‌ای نیز روندی شبیه به ژاپنی‌ها در پیش گرفته‌اند. و در آخر کمپانی تسلا که فناوری رانندگی خودکار را به‌سرعت گسترش می‌دهد اما مجموعه محدودی از سنسورها را به کار می‌گیرد که سؤالات زیادی در رابطه با پلتفرم محاسباتی آن مطرح است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات