پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری کوروس با ۲۳۰ اسب بخار قدرت

شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۱
مطالعه 2 دقیقه
شرکت چینی کوروس یک پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری بدون میل‌سوپاپ را معرفی کرد که می‌تواند ۲۳۰ اسب بخار قدرت تولید کند.
تبلیغات

پیشرانه‌های بدون میل‌سوپاپ با نام (camless) توسط یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی کونیخ زگ به نام (FreeValve) ساخته شده‌اند و به‌زودی وارد تولید خواهند شد. خودرویی که قرار است از این پیشرانه‌ای استفاده کند ساخت شرکت چینی کوروس است و در نمایشگاه خودروی گوانگجو ۲۰۱۶ از نسخه‌ی پروتوتایپ یا اولیه‌ی این خودرو رونمایی شده است. این نسخه‌ی اولیه بر اساس خودروی مفهومی کوروس که اوایل امسال معرفی شد، ساخته شده است. 

پیشرانه‌ی کوروس فاقد میل‌سوپاپ است و به‌جای آن از سیستم انحصاری ثابتی با نام (Qamfree) استفاده می‌کند. این فناوری برای باز کردن سوپاپ‌های پیشرانه از یک مکانیزم پنوماتیکی (بادی) استفاده می‌کند و برای بستن دوباره‌ی سوپاپ‌ها نیز متکی بر فشار باد یا فنر است. نتیجه‌ی استفاده از چنین سیستمی دقت بسیار بالا و اعمال کنترل بسیار دقیق‌تر روی زمان باز و بسته شدن و همچنین لیفت (میزان پیشروی سوپاپ در داخل محفظه) سوپاپ‌ها روی سوپاپ‌های دود و هوا است. 

بنا بر اعلام شرکت FreeValve، توسعه‌دهنده‌ی این فناوری، مزایای استفاده از چنین سیستمی افزایش قدرت و گشتاور پیشرانه است و زمانی که چنین سیستمی با پیشرانه‌های سایز کوچک ترکیب شود منجر به کاهش مصرف سوخت نیز خواهد شد. چنین پیشرانه‌هایی دیگر نیازی به قطعاتی مانند دریچه‌ی گاز، میل‌سوپاپ، انگشتی میل‌سوپاپ، دنده تایمینگ، کاور تسمه تایم یا زنجیر تایم، سوپاپ وست گیت، مبدل پیش کاتالیستی و سیستم تزریق مستقیم سوخت نخواهند داشت که نبود تمامی این‌ها باعث کاهش سایز، وزن و پیچیدگی پیشرانه خواهد شد.

بدون میل سوپاپ

پروتوتایپ تولیدشده توسط کوروس، بر اساس پلتفرم هاچ‌بک جمع‌وجور این شرکت ساخته شده است و از یک پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری توربوشارژر بهره می‌برد که ادعا می‌شود، توانایی تولید ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۱۹ نیوتن‌متر گشتاور دارد. چنین قدرت و گشتاوری تقریبا برابر با پیشرانه‌ی ۲ لیتری بی‌ام‌و است که در قوی‌ترین نسخه‌ی خود روی خودروی مینی جان کوپر عرضه می‌شود و می‌تواند ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۰۹ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

مدل اولیه‌ی خودروی کوروس ۳، نخستین خودرو با قابلیت تولید انبوه خواهد بود که از یک پیشرانه‌ی بدون میل‌سوپاپ FreeValve استفاده می‌کند. کوروس و FreeValve همچنان به تولید نمونه‌های اولیه ادامه خواهند داد تا بتوانند نسخه‌ی نهایی را با نامی که فعلا انتخاب نشده است، راهی بازار کنند. متأسفانه هنوز هیچ زمانی برای عرضه‌ی نسخه‌ی تجاری کوروس اعلام نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات