خودروهای الکتریکی باید صداهای هشداردهنده تولید کنند

دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
خودروهای الکتریکی و مزایای آن‌ها دیگر مانند سابق مسئله‌ای ناشناخته نیستند. یکی از این امتیازات که شاید تا به امروز از بزرگ‌ترین دستاوردهای خودروهای الکتریکی به‌حساب می‌آمد، بر اساس قانون جدید باید اصلاح شود.
تبلیغات

اداره حمل‌ و نقل ایالات متحده امریکا طی تصویب قانونی، خودروهای الکتریکی و هیبریدی را ملزم به تولید صداهای هشداردهنده در سرعت‌های کمتر از ۳۰ کیلومتر بر ساعت، کرده است. تولید این صداها به‌منظور آگاهی دادن از خطر موجود به دوچرخه‌سواران، عابران پیاده و افراد نابینا در نظر گرفته شده است.

با اضافه کردن صدا به این خودروها، سازمان ملی ایمنی ترافیک جاده‌ای (NHTSA) و اداره حمل‌ و نقل (DOT) ایالات متحده امریکا به دنبال کاهش تلفات مرتبط با خودروهای الکتریکی هستند. اما آیا این مسئله ابعادی به این وسعت دارد که مستلزم چنین اقدامی باشد؟ ظاهرا این طور است. بر اساس ادعای قانون‌گذاران، احتمال برخورد خودروهای الکتریکی با افراد، ۱۹ درصد بیشتر از خودروهای معمولی است.

دکتر مارک روسکایند رئیس NHTSA در این باره گفته است که این تصمیم به‌صورت کاملا منطقی برای حفظ جان عابران پیاده به‌خصوص افراد نابینا و کم‌بینا اتخاذ شده است. با افزایش نرخ تلفات مرتبط با عابران پیاده، اهمیت محافظت از آسیب‌پذیرترین استفاده‌کنندگان راه مشخص می‌شود و با توجه به این مسئله باید راه‌کارهایی ارائه شوند.

با توجه به محاسبات صورت گرفته توسط سازمان NHTSA؛ صنایع خودروسازی باید سالانه ۳۹ میلیون دلار صرف تهیه و نصب بلندگوهای مناسب برای این قانون کنند. طبیعتا بخش بزرگی از این هزینه‌ها متوجه تولیدکنندگان بزرگ خودروهای الکتریکی مانند کمپانی تسلا و دیگر برندهای مشهور خودروهای هیبریدی خواهد شد.

در سرعت‌های متوسط و بالا، خودروهای الکتریکی خیلی بی‌صدا‌تر از خودروهای احتراقی نیستند، اما احتمال خطر در سرعت‌های پایین که صدای پیشرانه در حداقل خود قرار دارد، زیاد می‌شود. بر اساس گفته قانون‌گذاران، اضافه کردن صدا به خودروهای الکتریکی می‌تواند سالانه از حدود ۲۴۰۰ سانحه برای عابران پیاده جلوگیری کند.

خودروسازان تا اول سپتامبر ۲۰۱۹ فرصت دارند مدل‌های جدید الکتریکی و هیبریدی خود را به تجهیزات و لوازم تولید صدا مطابق با استانداردهای ایمنی فدرال مجهز کنند. این قانون برای تمامی خودروهای چهارچرخ و وسایل نقلیه سنگین با وزن زیر ۴.۵ تن اجرا خواهد شد. با این توصیف، این قانون شامل تمام خودروهای سواری می‌شود. همچنین در مورد خودروهای سنگین؛ اتوبوس‌های کوچک شهری نیز باید مطابق با این قانون عمل اصلاح شوند. با این حال برخی عقیده دارند که اتوبوس‌های هیبریدی و الکتریکی بیش از دیگر وسایل نقلیه به قوانینی از این دست احتیاج دارند؛ چراکه تمام مدت با عابران پیاده سروکار دارند و اکثرا در سرعت‌های پایین فعالیت می‌کنند.

در حالی که مدافعان حقوق نابینایان از این قانون حمایت می‌کنند و آن را ضروری می‌دانند، خودروسازان از این مسئله شوکه شده‌اند. اتحادیه تولیدکنندگان خودرو عنوان کرد که تجهیز وسایل نقلیه به سیستم‌ها و تجهیزات تولیدکننده صدای مناسب و قابل‌تشخیص -بدون آن که برای گوش آزاردهنده باشد- امری ضروری است. مشکل اساسی آن جایی است که خریداران به دلیل وجود صداهای آزاردهنده در داخل خودرو، از خرید وسایل نقلیه الکتریکی که به‌منظور جایگزینی نمونه‌های مصرف‌کننده سوخت‌های فسیلی تولید شده‌اند، منصرف شوند.

با این حال چه این قانون خوشایند به نظر برسد و چه آزاردهنده باشد؛ وقایع و اتفاقات جالبی برای سیستم‌های صوتی خودرو می‌تواند رخ دهد. آیا شاهد آن خواهیم بود که خودروهای الکتریکی صداهایی عجیب و جدید از خود تولید می‌کنند، یا صداهای موتورهای احتراق داخلی را شبیه‌سازی خواهند کرد؟ شاید هم لیستی از صداهای مختلف در اختیار راننده قرار گیرند تا به‌عنوان مثال برای مواقعی خاص از صدای یک پیشرانه V8 استفاده کند و شرایط عادی صدای خودروهای معمولی را انتخاب نماید.

به هر حال خودروسازان تا سال ۲۰۱۹ فرصت دارند راهی برای این مسئله بیابند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات