مدیرعامل هوندا می‌گوید این کمپانی به تنهایی عملکرد خوبی دارد

سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
هاچیگو مدیرعامل کمپانی هوندا اعلام کرد برخلاف اینکه دیگر کمپانی‌های بزرگ که در دوران جدید خودروسازی دست به همکاری زدند، هوندا به تنهایی عملکرد بهتری دارد.
تبلیغات

تویوتا به تازگی سوزوکی را به لیست همکاران رو به رشدش اضافه کرده است و نیسان هم قصد دارد کنترل میتسوبیشی را به دست بگیرد. در این بین، به نظر میٰ‌رسد هوندا تنها کمپانی‌ است که در مواجهه با این ادغام صنعت تنها مانده است.

اما مدیر‌عامل هوندا تاکاهیرو هاچیگو به خبرگزاری‌ها گفته است که کمپانی وی با داشتن سطح فروش جهانی ۵ میلیون دستگاه خودرو (که حتی در برابر رقبای قوی‌تر از خودش هم رکورد خوبی است) از تنها کار کردن خیلی هم راضی است.

هاچیگو مدیرعامل هوندا

وی در جریان مصاحبه‌ای در تاریخ ۱۲ اکتبر (۲۲ آبان) اظهار داشت که هوندا قراردادهای فنی را که به نوعی یک اقدام برد–برد هستند پیگیری خواهد کرد. اما هاچیگو می‌گوید که این همهمه و هیاهو برای ادغام صنعت خودرو باعث نخواهد شد که هوندا هیچ‌گونه عکس‌العمل ناشیانه‌ای از خود بروز دهد.

وی با اشاره به نرخ فروش جهانی کمپانی‌اش نسبت به رقبای سطح بالایی همچون تویوتا، جنرال موتورز، فولکس‌واگن و اتحاد رنو-نیسان -که به تازگی قصد دارد ۳۴ درصد از سهام میتسوبیشی را خریداری کند- اظهار داشت: «ما هیچ نیازی به این نداریم که نرخ فروشمان به ۱۰ میلیون واحد تبدیل شود.»

وی افزود:

ما قصد داریم خط تفکیکی بین خودمان و آن‌هایی که قصد انجام این کار را دارند رسم کنیم. ما قصد داریم در همان محدوده‌ی ۵ میلیون دستگاه باقی بمانیم. من تحت تأثیر خبر همکاری‌های ایجادشده قرار نمی‌گیرم.

با این شرایطی که هوندا استقلال خود را به عنوان کلید رسیدن به موفقیت در نظر گرفته است، میزان ریسک برای این کمپانی افزایش می‌یابد.

هزینه‌های هنگفت نسل بعدی خودروهای الکتریکی، سیستم‌های هدایت خودکار و تکنولوژی اطلاعات خودروسازان را وادار کرده که با یکدیگر همکاری کنند و این بار سنگین توسعه را نه به تنهایی بلکه با هم به دوش بکشند. حتی جاه‌طلبی‌ها و مقاصد هوندا هم بر افزایش فشارها می‌افزایند.

هاچیگو به خبرگزاری‌ها اعلام کرده است که تا سال ۲۰۳۰، هوندا انتظار توسعه‌ی خودروهای الکتریکی از جمله مدل‌های هیبریدی، برقی و الکتریکی خالص را دارد و همچنین انتظار می‌رود که این مدل‌ها دو سوم از فروش این کمپانی در ایالات متحده را تشکیل دهند. چنین هدفی به سرمایه‌گذاری عظیمی نیاز دارد و هوندا یک کمپانی مستقل است.

به اعتقاد کورت سنگر محقق خودروی ارشد آسیا در ژاپن؛ مشکل هوندا این است که این تغییرات مقیاسی بر سودآوری نهایی تأثیر خواهند گذاشت.

رقیبان بزرگ‌تر

toyota alliences

حتی کمپانی بزرگ تویوتا هم -که قصد دارد امسال در بخش تحقیق و توسعه، ۵۵ درصد هزینه‌ی بیشتری نسبت به هوندا خرج کند- اعتراف کرده است که از این تغییرات و دوران چالش‌برانگیز هراس دارد. هفته‌ی گذشته، بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی خودروی جهان اظهار داشت که در حال مذاکره با کمپانی سوزوکی موتور است و قصد بر این است که در بخش‌ تکنولوژی و دیگر بخش‌های هزینه‌بر با هم همکاری کنند.

مدیرعامل تویوتا آکیو تویودا اظهار داشت:

ما باید قابلیت و ظرفیت پاسخگویی به این تغییرات را داشته باشیم تا بتوانیم دوام بیاوریم. برای بخش تحقیق و توسعه محدودیتی وجود دارد و آن هم این است که هر کمپانی باید به‌ صورت انفرادی آن را اداره کند.

همکاری تویوتا–سوزوکی باعث می‌شود که هوندا از دو جبهه‌ی در حال رشد در صنعت خودروسازی گوشه گیر شده و فاصله بگیرد. در زیر چتر تویوتا کمپانی‌های سوبارو، مزدا، هینو، دایهاتسو، ایسوزو و حالا هم سوزوکی قرار دارند که جمع کل فروش خودروهای این کمپانی‌ها به بیش از ۱۰ میلیون واحد می‌رسد. در زیر چتر رقیب تویوتا یعنی کمپانی نیسان؛ کمپانی‌های رنو، دایملر، اتوواز روسیه و میتسوبیشی قرار دارند که جمع کل فروش خودروهای این کمپانی‌ها نیز بیش از ۱۰ میلیون واحد است. در مقابل، هوندا تا پایان ۳۱ مارس امسال تنها ۴.۷ میلیون واحد خودرو به فروش رسانده است.

 هاچیگو تصدیق کرد که تیم تویوتا–سوزوکی باعث شده است که در مورد استراتژی هوندا تجدید نظر شود، مخصوصا در بازار رقابتی ژاپن برای خودروهای مینی که هوندا و سوزوکی در این زمینه رقابت تنگاتنگی دارند.

وی افزود: «من مطمئن هستم که همکاری تویوتا–سوزوکی تاثیراتی بر استراتژی‌های خودروهای مینی یا کوچک ما خواهد داشت.» اما هاچیگو همچنان تاکید کرد که هوندا محصول را در اولویت قرار می‌دهد.

هاچیگو که زمام هوندا را از ژوئن سال ۲۰۱۵ به دست گرفته است اعلام کرد:

ما حجم فروش را فقط به نیت سودآوری پیگیری نمی‌کنیم؛ بلکه وقتی محصول ما بهبود یابد و تقویت شود، مقیاس و وسعت فروش هم افزایش می‌یابد.

در سال مالی ۲۰۱۲، وقتی هوندا به حجم فروش جهانی ۴ میلیون خودرو رسید؛ مدیرعامل آن که در آن موقع تاکانوبو ایتو بود، هدف کمپانی را دستیابی به فروش جهانی ۶ میلیون خودرو در پایان سال مالی ۲۰۱۷ اعلام کرد، یک افزایش فروش ۵ ساله‌ی عالی که با توجه به فروش هوندا به نظر ممکن می‌رسید.

اما زمانی که ریاست به هاچیگو رسید، ایتو و وی از این هدف عقب‌نشینی کردند.

honda alliences

هوندا یک کمپانی کوچک نیست. در معبد فروش جهانی، هوندا در کنار کمپانی‌هایی همچون فیات کرایسلر قرار دارد، یعنی یک پله پایین‌تر از کمپانی‌های فورد وهیوندای. البته هوندا هم کاملا تنها نیست. هوندا برای توسعه‌ی نسل بعدی تکنولوژی‌های سلول سوختی هیدروژنی در سال ۲۰۲۰ با جنرال موتورز همکاری می‌کند.

در اوایل دوران کاری، هوندا برای جنرال موتورز موتور‌های V6 را تولید می‌کرد، در دهه‌ی ۹۰ با کمپانی ایسوزو معاوضه‌ی محصول داشت و حتی سعی کرد با کمپانی بریتانیایی روور همکاری کند.

هاچیگو اعلام کرد که هوندا همچنان هم به همکاری‌های تکنیکی ادامه می‌دهد. از جمله این همکاری‌ها می‌توان به هدایت خودکار، به اشتراک‌گذاری خودرو و کنترل بهتر اشاره کرد. اما از نظر همکاری‌های بزرگ با کمپانی‌های بزرگ، هوندا همچنان استقلال خود را حفظ کرده است.

هاچیگو گفته است:

وقتی نوبت به تکنولوژی‌هایی می‌رسد که شرایط برد–برد دارند، ما بدون هیچ مشکلی آن‌ها را در آغوش گرفته و پیگیری می‌کنیم. اما وقتی صحبت از کسب‌وکار می‌شود، کارهایی وجود دارند که ما ترجیح می‌دهیم خودمان به تنهایی آن‌ها را انجام دهیم. ما فقط می‌خواهیم بتوانیم هر کاری که «می‌خواهیم»، خودمان انجام دهیم.

در واقع، به غیر از تویوتا، هوندا تنها کمپانی بزرگ خودروسازی ژاپنی است که هیچگاه سهام خود را تسلیم یک خودروساز رقیب نکرده است. این تاریخچه و خط سیری است که هاچیگو قصد ندارد آن را به پایان برساند.

کریس ریچر که یک محقق اتومبیل در بازارهای آسیا - اقیانوس آرام CLSA است، اظهار داشت: «آنها به چیزی که هستند خیلی می‌بالند و غرور دارند، تقریبا می‌توان گفت نوعی اشتیاق اعتقادی و مذهبی دارند.»

هوندا به تکنولوژی و علم مهندسی‌اش در همه‌ی زمینه‌ها از کوچک‌ترین موارد گرفته تا تولید موتورهای بزرگ و ساخت جت افتخار می‌کند و نسبت به آنها تعصب و غرور دارد.

اخیرا مدیرعامل جنرال موتورز ماری بارا از ادامه‌ و مطرح کردن اتحاد بیشتر خودداری کرد(به این خاطر که جنرال موتورز با مشکلات داخلی‌اش دست و پنجه نرم می‌کرد). هاچیگو اعلام کرد: «هنوز هم فضا و ظرفیت زیادی برای همکاری هوندا در بخش‌های مختلف تکنولوژی وجود دارد.»

هاچیگو با اشاره به دوران جدید پیشرفت‌های کمپانی گفته است: «ما در مسیر درست قرار داریم. در حال حاضر ما سعی داریم نوعی همکاری داخلی در بین گروه‌های داخلی ایجاد کنیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات