شهرهای ثروتمند تا سال 2030 پر از خودروهای الکتریکی خواهند شد

یک‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پیشرفت‌ خودرو‌های الکتریکی، کاهش قیمت باتری‌ها و حمایت دولت‌ها از آن سبب افزایش رغبت مردم به خرید چنین خودروهایی شده است.
تبلیغات

این نکته که خودرو‌های الکتریکی به آرامی به جایگاه ثابتی در دنیای خودرو می‌رسند به هیچ وجه قابل انکار نیست. روندی که صرفا به عنوان چند خودرو با محدوده‌ی حرکتی بسیار کم شروع شد، به مدل‌هایی نظیر تسلا مدل S، شورولت Bolt EV و رنو Zoe تبدیل شده است و همه‌ی این‌ها ثابت می‌کند که نگرانی در مورد محدوده‌ی حرکتی چیزی نیست که الزاما ما را از عدم وابستگی به سوخت‌های فسیلی برای رفتن نقطه A به B، باز دارد. با زومیت همراه باشید.

طبق گزارش‌های ارائه شده توسط شرکت مشاوره‌ی McKinsey & Company و شرکت Bloomberg New Energy Finance، در نشستی با عنوان Future of Energy در لندن، بیش از دو سوم خودرو‌ها در شهر‌های ثروتمندی همچون لندن یا سنگاپور از نوع الکتریکی خواهند بود.

این مطالعه نشان داده است که هزینه‌ی فناوری‌های مرتبط با خودرو‌های الکتریکی به سرعت در حال سقوط است، چرا که قیمت باتری‌های لیتیوم یون در سال گذشته با ۶۵ درصد کاهش به ۳۵۰ دلار به ازای هر کیلو‌وات ساعت رسیده است، در سال ۲۰۱۰، قیمت همین فناوری حدود ۱۰۰۰ دلار به ازای هر کیلو‌وات ساعت بود. براساس این گزارش، چنانچه نرخ کاهش قیمت‌ها با این روند ادامه پیدا کند، قیمت باتری‌ها در ۱۰ سال آینده به ۱۰۰ دلار به ازای هر کیلو‌وات ساعت خواهد رسید. برای آنکه معیاری برای سنجش تفاوت این قیمت‌ها داشته باشیم، کافی است توجه کنید که با هزینه‌های فعلی، باتری ۳۰ کیلووات ساعتی خودروی نیسان Leaf بالغ بر ۱۰۵۰۰ دلار خواهد بود، اما چنانچه این مطالعه درست بوده باشد، قیمت همان باتری در ۱۰ سال آینده به ۳ هزار دلار خواهد رسید. این بدین معناست که خودروسازان قادر خواهند بود تا باتری‌های بزرگتری را بدون افزایش قیمت پایه‌ی خودرو‌های خود، استفاده کنند. همچنین ممکن است خودرو‌های الکتریکی قابل قبول فعلی نیز مانند شورولت بولت یا رنو Zoe با قیمت پایین‌تری عرضه شوند.

همان طور که در گزارش نیز آمده است، کاهش هزینه‌ی تولید و افزایش علاقه‌مندی خریداران به خودروهای الکتریکی می‌تواند تهدیدی برای صنعت خودروسازی باشد. اقتصاد‌دان ارشد BP، اسپنسر دیل (Spencer Dale)، در نشست یاد شده گفت:

صنعت خودرو‌سازی با آینده‌ای مواجه است که می‌تواند به صورت اساسی با گذشته‌ی آن متفاوت باشد به طوری که شاید نیاز باشد تا خودروساز‌ها، مدل مالکیت‌-محور صِرف محصول را رها کرده و به جای آن طیف گسترده‌ای از سرویس‌های حمل و نقل را فراهم کنند. آینده‌ی موفق خودروهای الکتریکی قابل انکار نیست.

بی ام و سری ۳ الکتریکی BMW

اطلاعات ارائه شده در این گزارش چندان مایه‌ی تعجب نیست. با این همه، دولت‌های بزرگ دنیا به صورت پیوسته در حال اصلاح قوانین و استاندارد‌ها هستند و این روند به گونه‌ای است که پیشرانه‌های قابل اعتماد و تثبیت‌ شده‌ی احتراق داخلی نیز یارای مقابله با آن را ندارند. به طوری که خودرو‌ساز‌ها تطبیق با تکنولوژی‌های گذشته را بسیار هزینه‌بر می‌بینند و بنابراین شاهد استفاده‌ی آنها از پیشرانه‌های کوچک و توربوشارژ‌دار هستیم. همچنین دولت‌ها در حال ایجاد معافیت‌های مالیاتی و ایجاد انگیزه در مشتریان هستند تا بدین ترتیب آنها را نسبت به خرید خودروهای الکتریکی و ارزان‌قیمت راغب کنند. برای آنکه به تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه پی ببرید، کافی است تا به برنامه‌ها و اهداف خودروسازهای بزرگ، نگاهی بیندازید. فولکس‌واگن به تازگی از سری مفهومی موسوم به I.D. رونمایی کرد، گفته می‌شود که این خودرو اولین نمونه از ۳۰ خودروی الکتریکی این شرکت خواهد بود و به لحاظ قیمتی نیز با نسخه‌ی دیزل خودوری گلف در یک رده خواهد بود. همچنین مرسدس بنز در حال برنامه‌ریزی برای عرضه ۱۰ خودروی الکتریکی تحت نظر برند جدید خود با عنوان EQ است.

اکنون شاهد آن هستیم که ترس و اضطراب خریداران در خصوص ظرفیت و طول عمر باتری خودروهای الکتریکی رو به افول است و دولت‌های جهانی در حال تلاش هستند برای مثبت‌سازی نگرش عموم مردم نسبت به خودروهای الکتریکی هستند. به تازگی اخباری مبنی بر طرح دولت آلمان برای ممنوعیت فروش خودرو‌های احتراق داخلی تا سال ۲۰۳۰ منتشر شده است. دولت‌ها در حال افزایش انگیزه برای خرید خودرو‌های الکتریکی، کم کردن مالیات خودرو‌های الکتریکی یا افزایش مالیات خودرو‌های سوخت فسیلی هستند. چرخه‌ی عمر خودرو‌های سوخت فسیلی به آرامی رو به اتمام است. شاید این مسئله امروز یا هفته‌ها و ماه‌های بعد امکان پذیر نباشد، ولی قابل انتظار است که تا ۱۰۰ سال دیگر هیچ خودرویی با سوخت فسیلی در جاده‌ها مشاهده نکنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات