دریافت مجوز آزمایش خودروهای خودران در استرالیا

سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
رقابت برای پیشی گرفتن در زمینه تکنولوژی خودروهای خودران بین ایالات کشور استرالیا، با بیرون آمدن خبر پیشگام شدن ایالت ویکتوریا در توسعه سیستم‌های خودران خودرو، شدت گرفته است.
تبلیغات

خبر تقسیم سرمایه ۱/۲ میلیون دلاری با کمپانی بوش در ادامه اخبار سال گذشته در ارتباط با وضع قوانین و مقرراتی، توسط مسئولین بخش جنوبی استرالیا، که به موجب آن‌ها سازمان‌ها اجازه آزمایش خودروهای خودران را در جاده‌های اصلی و عمومی می‌یافتند، قرار می‌گیرد. در این خبر در واقع به شراکت کمپانی‌های Bosch، TAC و VicRoads برای محقق کردن حضور خودروهای خودران در جاده‌های استرالیا اشاره شده است.

قانون گذاران ایالت ویکتوریا استرالیا در حال ورورد به فاز جدیدی از برنامه‌های خود با شراکت شرکت‌های بزرگی چون بوش، VicRoads و Transport Accident Commission (TAC) هستند. با شکل گیری این همکاری شاهد حضور اولین خودرو با قابلیت‌های رانندگی خودکار در استرالیا خواهیم بود.

لوک دونلان وزیر راه و امنیت جاده‌ای ایالت ویکتوریا گفت که خودروهای خودران نقش اساسی را با حذف خطاهای انسانی از معادلات در جهت کاهش نرخ مرگ و میر و جراحات سنگین در جاده‌های ویکتوریا ایفا خواهند کرد.

آمار جهانی نشان می‌دهد که تصادفات رانندگی در طول یک سال جان ۱/۲۵ میلیون انسان را می‌گیرد. این آمار در استرالیا سال گذشته برای افراد کشته شده در راه‌ها و جاده‌ها ۱۲۰۹ نفر بوده است که نسبت به سال قبل از خود ۴/۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بنا به گفته‌های دونلان سالالنه چیزی در حدود ۲۷ میلیارد دلار قبض جریمه در جاده‌های استرالیا صادر می‌شود که ورود تکنولوژی‌های خودران می‌تواند تا میزان قابل توجه ۹۰ درصد آن را کاهش دهد. خودروهای خودران جلودار تکنولوژی رانندگی خودکار هستند و در حال حاضر توسط مهندسین استرالیایی در ملبورن توسعه می‌یابند.

خودرو در حال توسعه در بخش مرکزی کمپانی بوش در کلایتون ایالت ویکتوریا مشخصا بر اساس طرح خودرو تسلا مدل S که از انبوهی از سنسورها بهره می‌برد، استفاده می‌کند. همچنین قابلیت‌های پیشرفته رانندگی خودکار در آن تعبیه شده است. در این طرح که توسط خودروهای مدل S کمپانی Tesla، یا به طور دقیق‌تر مدل P85 معرفی شده است، به کار گیری یک دوربین در قسمت جلویی آینه داخلی، استفاده از یک رادار زیر جلو پنجره و تجهیز بدنه خودرو به تکنولوژی سونار (ناوبری و فاصله‌یابی با استفاده از انتشار امواج صوتی)، به کار گرفته می‌شوند.

تسلا-مدل S-خودران

تمام ویژگی‌های عنوان شده با سیستم ناوبری خودرو و تکنولوژی نقشه‌برداری اختصاصی کمپانی تسلا همکاری می‌کنند. تکنولوژی نقشه‌برداری این کمپانی از تمام خودروهای در حال حرکت خود استفاده کرده و شبکه‌ای از آموزش و یادگیری لحظه‌ای، نقشه‌ای به مراتب واضح‌تر را از پیکربندی جاده‌ها و اشیاء ثابت در راه، به نسبت سیستم‌های ناوبری معمولی، در اختیار خودرو و رانندگان قرار می‌دهد.

کمپانی بوش در نظر دارد با پیشرفت‌هایی که در این زمینه داشته است، ناوبری را بدون دخالت رانندگان انجام دهد. برای این منظور، سنسورهای متعدد و تکنولوژی پردازش جدید به منظور تشخیص و تعامل با عابرین پیاده، دوچرخه سواران، دیگر خودروها و همچنین اجتناب از خطر‌های موجود، توسعه یافته است. سیستم مورد بحث شامل شش رادار و شش LIDAR (رادار لیزری)، یک دوربین ویدیویی استریو (بهره‌گیری از دو لنز یا بیشتر برای ثبت تصاویر سه‌بعدی)، یک کامیوتر اختصاصی و سیستم جهت‌یابی دقیقی که خطای آن دو سانتی‌متر است، می‌شود.

تسلا-مدل S-خودران

بر اساس صحبت‌هایی که گاوین اسمیت، مدیر کمپانی بوش در استرالیا، با رسانه‌ها داشته است، این کمپانی خودرو را به صورت یک مجموعه پایه در نظر گرفته‌ است و تمام تکنولوژی‌های رانندگی‌خودکار و عملکرد‌های پیشرفته را بازطراحی نموده است. در صحبت‌هایی که او با CarAdvice داشته است، به این مسئله اشاره کرده است که سیستم‌های نصب شده توسط بوش در خودرو پروتوتایپ مدل S تسلا که شامل دو کیلومتر سیم‌کشی اضافی نیز می‌شود، قادر است تا یک فضا‌پیما را تا فرود در ماه هدایت کند.

کمپانی بوش عنوان کرد که نتیجه کارهای صورت گرفته منجر به رسیدن به سطح چهارم رانندگی خودکار در این خودرو شده است. سطوح مختلف در این زمینه توسط مدیریت اجرایی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ملی امریکا و انجمن مهندسین خودرو (SAE) تعریف می‌شود. سطح چهارم در این میان به معنای آن است که خودرو قادر خواهد بود تا به صورت خودکار تقریبا در تمام شرایط، هدایت را به عهده بگیرد. بر خلاف سطح پنجم در این استاندارد، در سطح چهارم همچنان به حضور یک انسان پشت فرمان خودرو نیاز است و در نتیجه ابزار کنترلی که هم‌اکنون در خودروها به کار گرفته می‌شوند (فرمان، پدال‌ها و ...)، در این خودرو نیز وجود خواهد داشت.

تسلا-مدل S-خودران

این خودرو پنجمین خودرو از مجموعه پنج خودرویی است که بخش تحقیق و توسعه کمپانی بوش در بخش تکنولوژی‌های رانندگی خودکار در سراسر دنیا در دست تولید و توسعه دارد. به گفته اسمیت این خودرو پیشرفته‌ترین در این بین است. او همچنین عنوان کرد که کمپانی بوش انتظار دارد خودروهای خودران مجهز به ویژگی‌های سطح چهارم حدود سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه شوند، این در حالی است که تعداد زیادی از خودروسازان بازه‌ی وسیع سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ را برای عرضه محصولاتی از این دست، هدف قرار داده‌اند.

نتایج فعالیت‌های کمپانی بوش، یکشنبه آینده در پیست فورمول وان Albert Park در معرض دید سهامداران و رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. همچنین در جریان کنگره جهانی سیستم‌های هوشمند حمل و نقل که در تاریخ دوم آبان‌ماه در ملبورن برگزار می‌شود، بار دیگر به آن پرداخته خواهد شد.

دونلان نیز این فعالیت ها را برای VicRoads به منظور شناسایی نحوه عملکرد خودروهای خودران و تعامل آن‌ها با زیرساخت‌های موجود در استرالیا، حائز اهمیت دانست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات