مرسدس بنز پلتفرم Airbnb‌ را برای خودرو‌ها گسترش می‌ دهد

شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
دیتر زچه مدیر عامل مرسدس بنز در سخنرانی در حاشیه نمایشگاه خودرو پاریس ۲۰۱۶ از طرح Airbnb یا اجاره‌ی مرسدس بنز برای خودرو‌ها خبر داد.
تبلیغات

مرسدس بنز در حال کار کردن بر روی طرح Airbnb برای خودرو‌ها است، نقشه‌ای که مالک خودروی غیر قابل استفاده، وسیله‌ی نقلیه‌ی خود را به افراد دیگری کرایه می‌دهد. صاحبان خودروهای مرسدس بنز و اسمارت می‌توانند برای طرح اشتراک‌گذاری به صورت peer-to-peer (همکار به همکار که نام گونه‌ای از معماری شبکه‌های رایانه‌ای است) ثبت نام کنند. این افراد به وسیله آن می‌توانند طلاعات و داده‌های خود را وارد سیستم نمایند و بدین وسیله قادر خواهند بود خودرو خود را زمانی که در حال استفاده نیست (به طور مثال در تعطیلات) به دیگر کاربران اجاره دهند. در واقع کاربرد خودرو را به حالت اجاره قرار می‌دهد و کاربران دیگر می‌توانند زمان استفاده آن را رزرو نمایند. 

مدل مفهومی بنز

رئیس مرسدس بنز، دکتر Dieter Zetsche در سخرانی خود در نمایشگاه خودرو پاریس گفت:

شما می‌توانید خودروی خود را مجهز به بسته‌ای کنید که به وسیله آن بتوانید به پلتفرم آنلاین متصل شوید. سپس شما می‌توانید پلتفرم آنلاین خودروd خود را ایجاد کنید. این مانند Airbnb برای خودرو‌هاست. شما می‌توانید روزهایی که نیازی به خودرو ندارید را در آن پلتفرم آپلود کرده و در اختیاران هزاران نفر از اعضای دیگر که قابلیت اجاره، باز کردن و رانندگی خودرو شما را دارند، قرار دهید و همه این اتفاقات به وسیله‌ی اسمارت‌فون‌ها صورت می‌پذیرد.

همانطور که می‌دانید شرکت اینترنتی Airbnb امکان اجاره خانه‌ها و حتی قایق‌های مردم را به صورت آنلاین برای کاربران فراهم می آورد و طبق اعلام مسئولان آن، هر ماه بیش از ۳۰ میلیون بازدیدکننده دارد.

مدل مفهومی مرسدس بنز

این ایده در حال حاضر در سان‌فرانسیسکو با همکاری با استارتاپ Getaround به صورت آزمایشی پیاده شده است. مرسدس بنز می‌خواهد برنامه اختصاصی خود را در آلمان توسعه دهد و تا اواخر امسال عرضه نماید.

این سرمایه گذاری بخشی از استراتژی مرسدس بنز برای دسترسی به آینده حرکت الکتریکی (electric mobility) است. این شرکت یک زیر مجموعه با اسم CASE (اول حروف Connected, Autonomous, Shared, Electric) را ایجاد کرده است که بر روی ترکیب تکنولوژی‌های آینده شامل ارتباط، خودرو خودران، اشتراک‌گذاری خودرو‌ها و الکترونیکی کردن سیستم ها تمرکز کرده است. در کنار رونمایی از نسل EQ خودرو‌های الکتریکی، مرسدس اعلام کرد که CASE قرار است به صورت یک نهاد جداگانه به توسعه استراتژی‌هایی برای حرکت الکتریکی بپردازد.

مدیر عامل دایملر AG دکتر زچه گفت که CASE بر اساس چهار ستون بنا شده است و این می‌تواند به مرسدس جهت تبدیل خودرو از حالت تولید به حالت پلتفرم نهایی و ایده‌آل کمک کند. وی در ادامه گفت:

این یک تغییر اساسی در دیدگاه است. هر یک از این ستون‌ها قدرت وارونه کردن صنعت ما را دارند ولی انقلاب درست در ترکیب آن‌ها و ارائه آن در یک بسته جامع و بدون هیچ درز است.

دکتر زچه در مورد چگونگی استفاده خودرو‌های آینده از سنسور‌ها و دوربین‌های مورد نیاز تکنولوژی خودران برای بدست آوردن مکان پارک‌های خالی و همچنین ارتباط با دیگر خودرو‌های جاده توضیحاتی را ارائه داد.

بنز

در هنگام این ارائه ویدئویی پخش می‌شد که در آن خودرویی را نشان می‌داد که به صورت خودکار صاحب خودرو را برای تعطیلات به فرودگاه می‌برد، خودرو به صورت خودکار جای پارک خالی را پیدا می‌کرد و همچنین پرواز صاحب خودرو را چک می‌کرد. زمانی که صاحب خورو در تعطیلات بود خودرو توسط سیستم جدید اشتراک‌گذاری مرسدس اجاره داده می‌شد، همچنین به صورت خودکار سوخت‌گیری می‌کرد و در زمان تعیین شده در جلو درب خروجی ترمینال منتظر صاحب خودرو می‌ماند، حتی در صورتی که پرواز صاحب خودرو با تاخیر مواجه شده بود.

دکتر زچه متعقد است که اشتراک‌گذاری تحولی عظیم در زمان ما است. زمانی که در دنیای حرکت وارد شوید، اشتراک‌گذاری می‌تواند یک دنیا فرصت، روی ما بگشاید. مرسدس بنز طرح‌های متفاوت دیگری شامل طراح‌های اشتراک گذاری خودرو مانند Car2Go، اپلیکیشن حرکت Moovel را نیز دارد و  همچنین در صدد ادغام طرح MyTaxi خود با یک اپلیکیشن تاکسی دیگر با نام Hail-O است.

دیتر زچه در انتهای ارائه خود گفت:

در مجموع، این یک مرحله گسترده از اشتراک‌گذاری حرکت است که هیچ خودرو‌سازی دیگری این امکان را ایجاد نکرده است. این می‌تواند یک راه تاثیر‌گذار برای بدست آوردن مشتریانی بر ای خودرو‌های الکتریکی باشد. گام بزرگ بعدی، اشتراک خودرو‌ها با استفاده از شبکه همتا به همتا است. خودرو‌ها به صوت متوسط ۲۳ ساعت در پارکینگ هستند. چرا مالک خودرو برای بدست آوردن پول از این زمان اضافی استفاده نکند؟

تمام مطالب مرتبط با نمایشگاه را در صفحه‌ی اختصاصی نمایشگاه خودرو پاریس ۲۰۱۶ مطالعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات