سیستم جدید ولوو برای اعلام هشدار به عابرین پیاده اطراف اتوبوس ها معرفی شد

چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ولوو از سیستمی برای اتوبوس‌های شهری استفاده کرده که قادر است عابرین پیاده‌ی نزدیک را در صورت وجود خطر تصادف، با تولید صدا آگاه سازد.
تبلیغات

ولوو در مسیر پیش روی خود کوشش دارد تا علاوه بر تلاش برای حفظ ایمنی سرنشینان داخل وسایل نقلیه، برای حفظ ایمنی موجودات بیرون از وسیله‌ی نقلیه از جمله عابرین پیاده، دوچرخه‌سواران، گوزن‌ها و کانگوروها نیز اقداماتی را انجام دهد. در حال حاضر این کمپانی خودروساز در حال به‌کارگیری فناوری آشکارسازی خود بر روی ناوگان‌های اتوبوسی است. به کار گرفته شدن این سیستم‌های روی اتوبوس‌ها باعث می‌شود تا سیستم در هنگام مواجهه با کاربران جاده‌ای که از حفاظت کافی برخوردار نیستند، صداهایی را به عنوان هشدار از خود پخش کند.

این سیستم که در حال حاضر با نام غیررسمی «سیستم تشخیص عابر پیاده و دوچرخه‌سوار» شناخته می‌شود، مبتنی بر یک دوربین برای اسکن محیط اطراف اتوبوس و علاوه بر آن دارای یک سیستم پردازش تصویر و الگوریتم‌هایی برای تشخیص عابران پیاده و دوچرخه‌سواران است. اگر خطر شناسایی شده در موقعیت مورد نظر کم باشد، فرکانس صدای تولید شده در اتوبوس به صورتی خواهد بود که کمترین میزان حواس پرتی را در فرد ایجاد کند. اما اگر موقعیت مورد نظر واقعا خطرناک بوده و خطر حادثه‌ی فوری وجود داشته باشد، آنگاه بوق اتوبوس به طور خودکار فعال می‌شود. در عین حال در داخل اتوبوس نیز، سیگنال‌های صدا و نور برای هشدار به راننده و آگاهی وی از به کار گرفته می‌شود.

 ولوو اعلام کرده که این سیستم تا حدی از نوع همان فناوری‌های شناسایی عابر پیاده‌ای است که در وسایل نقلیه‌ی دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفته است، اگر چه این سیستم برای اتوبوس‌ها سازگار شده و همچنین توانایی فعال‌سازی خودرکار ترمزها نیز برای آن در نظر گرفته نشده است. سیستم اخیر را همچنین می‌توان به عنوان روشی برای نشان دادن ساختار کم‌صدای وسایل نقلیه‌ی الکتریکی و به علاوه به صورت زمینه‌ای برای پرداختن به خطرات ذاتی برای عابرین پیاده دانست که در عبور و مرور در محیط‌های شلوغ شهری به وجود می‌آید.

 این سیستم برای نخستین بار به منظور آزمایش‌های میدانی در خیابان ۵۵ شهر گوتنبرگ، سوئد به کار گرفته خواهد شد. گفتنی است که مسیر فوق همان مسیری است که کمپانی سوئدی در سال گذشته نیز نخستین اتوبوس‌های تمام الکتریکی خود را از آن وارد رفت و آمدهای شهری کرده بود. سران ولوو در گفتگو با پایگاه New Atlas اعلام کرده‌اند که فناوری جدید تا سال ۲۰۱۷ بر روی تمامی اتوبوس‌های سیستم حمل و نقل شهری در اروپا نصب و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات