صندلی متحرک، ایده جدید لکسوس برای صندلی خودرو

دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت لکسوس در نمایشگاه پاریس امسال کنار کراس‌اور مفهومی (Lexus UX Crossover Concept) خود از یک صندلی راحت با ایده‌ای کاملا متفاوت رونمایی خواهد کرد.
تبلیغات

اگر گمان می‌برید که صندلی‌های خودرو نمی‌توانند از این بهتر شوند، خودرو مفهوم جدید لکسوس و صندلی منحصر به فرد آن شما را دوباره به فکر فرو خواهد برد. برای آشنایی با این صندلی جدید با زومیت همراه شود.

این خودرو که برای رونمایی در نمایشگاه پاریس در نظر گرفته شده مجهز به صندلی‌ است که لکسوس آن را با اصطلاح صندلی سینماتیکی (جنبشی) معرفی کرده است. این صندلی سینماتیکی که از شبکه‌ای از الیاف تولید شده است دارای ویژگی‌هایی منحصر به فردی مانند حرکت چرخشی نشیمنگاه و پشتی است. همچنین استفاده از الیاف ابریشم عنکبوتی مصنوعی انعطاف‌پذیر سبب تقویت بهینه این صندلی شده است.

lexus-kinetic-seat

اما سوال اینجا است که چرا نیازمند نشیمنگاه و پشتی قابل حرکت هستیم؟ جواب صحیح این است، ستون فقرات! وظیفه ستون فقرات در بدن به گونه‌ای است که به لگن و قفسه سینه اجازه می‌دهد در جهت معکوس دوران کنند و همچنین وجود آن سبب ایجاد ثبات سر حتی وقتی فرد در حال انجام فعالیت‌های مختلف از جمله پیاده‌روی، دویدن و پریدن است.

لکسوس قصد دارد که این حرکات ستون فقرات را دوباره در صندلی خودرو ایجاد نماید و به همین دلیل است که نشیمنگاه و پشتی صندلی با توجه به وزن و نیروهای خارجی حرکت می‌کند. به طور خلاصه، این صندلی به پایداری حرکت سر حاصل شده از حرکات خودرو کمک می‌کند و سبب می‌شود که میدان دید راننده ثابت بماند.

همانطور که قبلا ذکر شد الگوی تار عنکبوتی به صورت دایره‌ای از وسط پشتی صندلی باز می‌شود و با توجه به انعطاف‌پذیر بودن آن پشتی صندلی شکلی متناسب با اندام سرنشین می‌گیرد. این کار باعث پراکنده شدن بار وارده به سرنشین و همچنین راحتی بیشتر در راننده بلند مدت می‌شود.

اگر با دقت بیشتر تصویر صندلی را نگاه کنید متوجه می‌شوید که مرکز پشتی صندلی در اطراف کتف واقع شده است که به نوبه خود سبب چرخش حول محور اصلی صندلی می‌شود. این امکان به پایداری سر و همچنین پشتیبانی سراسری از بدن کمک می‌کند.

lexus-kinetic-seat

الیاف تار عنکبوتی صندلی از سنتز طبیعی سازگار با محیط زیست ابریشم عنکبوت (spider silk) و فراورده‌های غیر نفتی ساخته شده است. در واقع ماده اصلی تشکیل دهنده مواد این صندلی از پروتئین است که از تخمیر میکروبی (فرآیندی که در نهایت به خواص جذب ضربه (shock absorbance) می‌انجامد) تولید شده است.

در نهایت لازم به ذکر است که این صندلی آنقدر سبک است که در کاهش وزن خودرو کمک می‌کند. از دیدن تصاویر این صندلی خارق العاده شرکت لکسوس لذت ببرید:

lexus-kinetic-seat
lexus-kinetic-seat
lexus-kinetic-seat
lexus-kinetic-seat
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات