هیوندای جزئیاتی از آینده پروژه IONIQ را اعلام کرد

چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
کمپانی هیوندای ضمن معرفی پروژه‌ی IONIQ‌ جزئیاتی از آینده‌ی آن را اعلام کرد.
تبلیغات

هیوندای پروژه IONIQ را در نمایشگاه خودرو ژنو سال جاری معرفی کرد. این طرح به منظور تعیین و تدوین افق‌های صنعت حمل و نقل در سال‌های پیش‌رو پایه‌ریزی شده است. حال پس از گذشت مدت کوتاهی، هیوندای حاصل کار تحقیقاتی انجام گرفته در این زمینه را در اختیار عموم قرار داده است. برای جزییات بیشتر با زومیت همراه باشید.

یکی از اتفاقات رایج این روزها در محافل مرتبط با خودرو پیش‌بینی آینده نه چندان دور این صنعت است. به نظر می‌رسد که هر کس در گوشه‌ای با نگاه کردن به گوی کریستالی به نحوی سعی می‌کند رخدادهای این صنعت را پیش‌گویی کند. Hyundai نیز از این قاعده مستثنی نیست اما به جای منتشر کردن رندرهای عجیب و غریب و یا تولید نمونه های مفهومی، این خودروساز کره‌ای ساخت آزمایشگاه پروژه IONIQ متشکل از مجموعه پژوهش‌های سطح بالای آکادمیک و کاوش‌های مرتبط با آینده حمل و نقل را در دستور کار قرار داده است. هیوندای ابتدا در اوایل سال جاری در نمایشگاه خودرو ژنو از پروژه IONIQ پرده برداشت و آن را یک پروژه تحقیقات-توسعه بلند مدت به منظور ایجاد بستری مناسب برای نوآوری و تولید تکنولوژی‌های جدید برشمرد. حال با گذشت زمان کوتاهی از معرفی آن، این پروژه ۱۲ رویداد که پتانسیل تبدیل شدن به آینده صنعت خودروسازی را دارند، آشکار ساخته است.

پروژه IONIQ با همکاری ۲۰ محقق و مشاور کارکشته اداره می‌شود که رهبری آن‌ها به عهده دکتر سون جونگ لی، استاد دانشگاه ملی سئول و سرپرست موسسه طراحی و تحقیق آینده است.

فعالیت‌های انجام گرفته در این پروژه به چهار بخش اصلی تقسیم خواهد شد. بهره‌گیری از سامانه‌های حمل و نقل در همه‌جا و در هر زمانی، قابلیت برقراری ارتباط با المان‌های زندگی روزمره در حین حرکت، جلوگیری از وقوع حوادث و افزایش ضریب راحتی و کاهش آلاینده‌های محیطی و اصلاح رویکرد مصرف انرژی مهمترین سرفصل‌های این پروژه هستند.

در ادامه به رویدادهای آینده صنعت حمل و نقل از نظر IONIQ می‌پردازیم.

جامعه فرا مرتبط

اولین ایده این پروژه به تبادل اطلاعات می‌پردازد. در این میان حجم اطلاعات، انواع مختلف آن و سرعت تبادل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به طور کلی این ایده آینده‌ای با امکان ارتباط بدون وقفه را برای همه، بدون در نظر گرفتن زمان، پیش‌بینی می‌کند.

این موضوع شامل برنامه‌های حمل و نقل که با عنوان ارتباط وسیله نقلیه به همه چیز یا V2X (vehicle-to-everything) شناخته شده‌اند، می‌شوند. V2X در واقع تمام عملکردهای جالبی چون ارتباط وسیله نقلیه به زیرساخت یا V2I، وسیله نقلیه به وسیله نقلیه یا V2V، وسیله نقلیه به عابر پیاده یا V2P، وسیله نقلیه به دستگاهایی چون تلفن همراه یا V2D و وسیله نقلیه به شبکه برق‌رسانی یا V2G را با یکدیگر در خود دارد.

به منظور آشنایی بیشتر با عملکردهای عنوان شده، برای هر کدام مثالی در نظر می‌گیریم:

  • V2I: خودروی شما با چراغ راهنمایی در تقاطع به منظور افزایش ایمنی و بازده در ارتباط است.
  • V2V: خودروی شما با دیگر وسایل نقلیه در بزرگراه به منظور اعلام خطر در زمان بروز حادثه، در ارتباط است.
  • V2P: خودرو، شما را از ورود عابر پیاده به خیابان مطلع می‌سازد.
  • V2D: یک برنامه به شما این امکان را می‌دهد تا از راه دور خودرو خود را روشن کنید و سیستم تهویه مطبوع آن را تنظیم نمایید.
  • V2G: خودروی الکتریکی شما به منظور تامین توان خود در ساعاتی به غیر از ساعات اوج مصرف، با شبکه برق‌رسانی در ارتباط است.
hyper-connected

جامعه فرا سالمند

با پیشرفت دانش پزشکی انسان‌ها امروزه عمر طولانی‌تری دارند. بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۲۱ درصد جمعیت را در کشورهای توسعه یافته، افراد بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهند. بنابراین حمل و نقل باید خود را به نحوی تطبیق دهد تا برای این بخش قابل توجه از جامعه، زندگی مطلوب و هدفمندی را ایجاد کند. این مسئله منجر به توسعه فناوری‌هایی چون ربات‌های پوشیدنی و ایجاد امکانات مورد نیاز سالمندان در داخل خودرو می‌شود.

hyper-aging

جنبه اقتصادی

متاسفانه فشار برای یافتن منابع جایگزین انرژی با گذر زمان افزایش خواهد یافت. محققین پیش‌بینی می‌کنند مقررات محدود کننده‌ی استفاده از انرژی به‌طور روزافزون افزایش خواهد یافت و به دنبال آن بازده زیرساخت‌ها از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود. در نظر گرفتن این مسئله، به‌کارگیری وسایل نقلیه کم مصرف یا آن دسته از خودروهایی را در پی دارد که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند. دور از ذهن نیست که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه تولید نیز حائز اهمیت می‌شود.

alternative energy

ترکیب (Mash-up) چند لایه

Mash-up اصطلاحی است که در ارتباط با رابط کاربری تصویری به کار می‌رود و در واقع برنامه‌ای است که چند منبع برای توسعه آن به کار گرفته می‌شوند. صنایع مختلف نیز بر اساس نیازهای موجود با یکدیگر همکاری می‌کنند تا یک ترکیب (Mash-up) از دستاوردهای ارزشمند خود ایجاد کنند. با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده توسط محققین این پروژه، فناوری اطلاعات گسترش خواهد یافت و واقعیت ترکیبی یا mixed reality (این اصطلاح در واقع مبحثی مرتبط با واقعیت افزوده است و به ترکیبی از دنیای واقعی و مجازی به منظور ایجاد دنیایی جدید، اشاره دارد) راه را برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و تجربه‌های متفاوت باز خواهد کرد.

mixed reality

تشخیص حالات و احساسات

انواع متنوعی از سنسورها امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند که قادر هستند یک فرد را مورد مطالعه قرار دهند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که در آینده هوش مصنوعی قادر خواهد بود تا اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این سنسورها را تحلیل کند و اقدام مناسب را در خودرو انجام دهد. به عنوان مثال خودرو بر اساس حالت و شرایط شما، برای شما موسیقی انتخاب خواهد کرد.

ai

جامعه مفهومی

همانند دستاوردهایی چون پرینت سه‌بعدی و منابع اطلاعاتی متن‌باز که موانع تولید را کنار زده‌اند، مصرف‌کنندگان در زمینه خودرو نیز توانایی آن را خواهند داشت تا محصولات دلخواه خود را خلق کنند. این مسئله به رشد بازارهای بخش خصوصی می‌انجامد.

manufacturing

توزیع قدرت

با ظهور فناوری اطلاعات، دسته‌های کوچکی از مردم ضعیف که به حاشیه جامعه رانده شده بودند، قدرت آن را یافتند که نیازهای خود به همراه راه‌حل‌های آن را بشناسند. بنابراین ساختارهای قدرت پایه‌ریزی شده در حال نابودی هستند. این امر تا جایی پیش خواهد رفت که تبدیل به مهم‌ترین عامل در تعیین پایان عمر دوران صنعتی خواهد شد.

decentralization

نگرانی و استرس

با پیشرفت تکنولوژی استرس و نگرانی‌های جدیدی از جمله جرم و جنایت سایبری، اختلاف طبقاتی، تکنو-استرس و ایجاد فاصله در نسل‌ها و... ایجاد خواهند شد. راه‌حل‌های ارائه شده در زمینه حمل و نقل قادر خواهند بود تا برخی از این فشارها را کاهش دهند و به عنوان یک التیام‌دهنده عمل کنند.

tecno-stress

جامعه وابسته

اقتصاد وابسته در حال گسترش است و خودرو از آن مستثنی نیست. بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، بنیادی بر پایه این اقتصاد و با سود متقابل باید پایه‌ریزی شود.

Sharing economy

تکامل دو جانبه

با پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه هوش مصنوعی، مرزهای بین انسان و روبات در حال محو شدن است. این مسئله باعث ایجاد تغییرات گسترده در حمل و نقل خواهد شد. در ارتباط با این زمینه می‌توان به خودروهای خودران اشاره کرد که نیازمند پایه‌ریزی سامانه‌ای مرتبط با آن است. از طرف دیگر، انسان‌ها باید روبات‌ها را به منظور اطمینان از بازده مناسب و ایمنی تحت نظر بگیرند.

evolution

ابر شهرها

محققین این پروژه با استناد به پیش‌بینی سازمان ملل متحد، ۷۰ درصد از جمعیت دنیا را تا سال ۲۰۳۰ ساکن شهرها می‌دانند. این امر به‌طور قابل ملاحظه‌ای بر تراکم جمعیت و مسکن اثر خواهد گذاشت. بر همین اساس، حمل و نقل باید خود را به‌گونه‌ای با شرایط وقف دهد و با این مشکل روبرو شود.

mega city

مرزهای جدید

افزایش بیش از حد جمعیت، دوره جدیدی از کاوش‌ها را به دنبال خواهد داشت. مرزهای فضا، آسمان، زیر آب و زیر زمین به روی انسان‌ها باز خواهد شد. بر همین اساس حمل و نقل باید خود را با محیط‌های جدید تطبیق دهد.

exploratin
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات