
تکنولوژی خودروها روز به روز پیشرفت می کند. زمانی بود پیشرانههای حجیم ۸ و ۱۰ سیلندر به زحمت نیروی بالای ۱۰۰ اسب بخار تولید میکردند؛ ولی امروزه این قدرت و حتی بیشتر از آن را، در پیشرانههای اقتصادی و کم حجم مییابید. با ما در زومیت همراه باشید تا تکنولوژی نوین تزریق آب به محفظه احتراق شرکت بوش را معرفی کنیم.
تزریق مستقیم آب که برای افزایش قدرت پیشرانه استفاده میشود، تکنولوژی جدیدی نیست و پیش از آن در پیشرانهی خودروهای مسابقهای استفاده میشد. ولی در این تکنولوژی و استفاده از آن معایب زیادی نیاز به کنترل کردن داشت؛ مثل استهلاک بالا، که باعث عدم استفاده از آن در خودروها میشد.
مقالات مرتبط:
به تازگی بامو از تکنولوژی مذکور به صورت انحصاری در خودروی M4 GTS استفاده کرده. هنوز تعداد بسیار کمی از وسایل نقلیه وجود دارند که از این تکنولوژی استفاده کنند. ام اخباری از سوی کمپانی بوش به گوش میرسد، که تزریق مستقیم آب به داخل منیفولد را، برای همهی خودروسازها به ارمغان میآورد تا در خودروهایی با پیشرانههای کوچک و دارای توربوشارژر استفاده کنند. بوش به این کمپانیها قول افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت را داده است.
اصلی ترین اتفاقی که در این سیستم میافتد، این است که آب منجر به کاهش چشمگیر دمای احتراق شده و باعث میشود مخلوطی متراکمتر از سوخت و هوا، بدون کوبشهای ناگهانی ناشی از انفجار زود هنگام، به داخل محفظه احتراق وارد شود. توربوشارژرها به زودی به انتهای مسیر پیشرفت خود میرسند؛، چه در بهینگی مصرف، چه در افزایش راندمان و کاهش آلایندگی. این تراکم بالا و کاهش دما، این حد و حدود پیشرفت توربوشارژرها را تا حدودی کمرنگ میکند و اجازه پیشرفت بیشتری به آنها میدهد.
مسؤولین بوش به این نکته ایمان دارند که این تکنولوژی علاوه بر کاهش مصرف سوخت در حدود ۱۳ درصد، افزایش توان و کاهش آلایندگی به میزان ۳ درصد را نیز در پی دارد. گفتنی است که این تکنولوژی مانند ابتدای کار توربوشارژرها نوپا است و جای پیشرفت دارد.
یک وجه بسیار خوب این تکنولوژی، سادگی و سهولت استفاده از آن است. یک مخزن آب مقطر درون خودرو تعبیه شده و آب از درون آن به صورت پودر، داخل منیفولد پاشش میشود و سپس با جذب دما تبخیر میشود. به گفتهی آنها ۵ لیتر از این آب، برای ۳۰۰۰ کیلومتر مسافت کافی است و در صورت تمام شدن آب، پیشرانه به صورت عادی عمل خواهد کرد.
در سیستم در حال توسعه بامو، قرار است این آب تا حدودی توسط آب جمعآوری شده از تهویه مطبوع جایگزین شود و مخزن پر شود. ولی در سیستم مورد استفاده فعلی در M4 GTS باید به صورت دستی این آب پر شود. بوش هنوز اطلاعاتی در خصوص نحوهی تامین آب مورد نیاز این سیستم اعلام نکرده است.
تزریق آب علاوه به را کاهش مصرف سوخت، توان زیادی به خودرو میافزاید. در M4 GTS نسبت به نمونهی M4 که این سیستم را ندارد، افزایش توان حدود ۸۰ اسب بخار ایجاد شده است. مهندسان بوش گفتهاند بدون زحمت و تغییر سیستم اصلی، با اضافه شدن این قابلیت، حداقل ۵ درصد به توان خودرو اضافه میشود.
بوش به گفتهی خود، تنها کمپانی است که این تکنولوژی را دارد و آمادهی ارائه آن به تمام شرکتهای خودروسازی دنیا است. در ادامه ویدئوی بوش را در ارتباط این محصول تماشا کنید.
قوانین و مقررات ارسال دیدگاه در بخش دیدگاههای زومیت
لطفا در نظر داشته باشید که زومیت در صورت مشاهدهی دیدگاه خلاف قوانین سایت، این حق را دارد که دیدگاه کاربر را بدون اطلاع قبلی پاک کند. همچنین در صورت تکرار در نقض قوانین سایت، به صلاحدید زومیت، حساب کاربری کاربر خاطی مسدود خواهد شد.
در صورت مشاهدهی تاپیک ها و پست های توهین آمیز یا خلاف قوانین از بحث کردن و پاسخ دادن به آنها جدا خودداری کرده و صرفا موضوع را از طریق آیکون گزارش به اطلاع ما برسانید.