تاکسی هوایی ایرباس برای فرار از ترافیک

یک‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ایرباس، سازنده‌ی مطرح اروپایی هواپیما قصد دارد دنیای واقعی را به دنیای داستان‌های علمی تخیلی نزدیک‌تر کند؛ ایرباس از برنامه‌ریزی برای پروژه‌ای با نام ایرباس شهری خبر داد. در این پروژه قرار است مسافران با ایجاد یک تاکسی هوایی در شهر تردد کنند و تمام این تلاش‌ها به خاطر شلوغی بیش از حد و ترافیک است.
تبلیغات

هواپیمای چند ملخه‌ی آینده‌‌نگرانه‌‌ی ایرباس که مسافران درون آن جای می‌گیرند، قرار است از طریق یک اپلیکیشن گوشی تلفن همراه جا را برای مسافران رزرو کند؛ بعد از آن به سمت جایگاه‌های به خصوص خود حرکت می‌کند و چندین مسافر را در این جایگاه‌ها سوار خواهد کرد و سپس مانند یک اتوبوس به سمت ایستگاه مقصد حرکت می‌کند و هر یک از این مسیرها مانند یک تاکسی معمولی برای مسافران هزینه خواهد داشت. به جز مسئله‌ی ترافیک که در این روش مزاحمتی ایجاد نمی‌کند، ایرباس ادعا می‌کند که وسیله‌ی حمل و نقل جدید این شرکت مزایای دیگری هم دارد، مثل سرعت، پایداری و البته هیجان بیشتر. در ابتدا این طرح وابسته به کنترل توسط یک خلبان بود، اما اکنون همانند هر طرح مدرن دیگری هدایت این وسیله به عهده‌ی کامپیوتر خواهد بود.

تام اندرز مدیر عامل گروه ایرباس می گوید: «من طرفدار فیلم‌های جنگ ستارگان نیستم اما به هیچ وجه غیر منطقی نخواهد بود که در آینده در شهرهای ما نیز ماشین‌ها در جاده‌های هوایی به مسیر خود ادامه دهند. در آینده‌ی نه چندان دور ما با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود ماشین‌های پرنده‌ی بدون راننده‌ی تمام خودکار را احضار می‌کنیم و بیرون در ورودی خانه‌ی خود پیاده می‌شویم.»

طبق اظهارات ایرباس، هدایت‌کننده‌ی خودکار سخت‌ترین قسمت این پروژه است. البته ایرباس اعتراف می‌کند که هنوز سوالاتی هست که برای آن‌ها پاسخی ندارند، مثل چگونگی ارتباط بین این اتوبوس‌های هوایی شهری و اینکه چطور ایرباس می‌خواهد از هواپیما‌ ربایی این وسایل نقلیه‌ی نوین جلوگیری کند. ماریوس ببسل مدیر بخش نمایش هلیکوپتر ایرباس می‌گوید: «برای پاسخ به این سوالات ما به متخصصین و حمایت کل گروه ایرباس نیاز خواهیم داشت.»

ایرباس برای این پروژه زمان خاصی را مشخص نکرده و معلوم نیست چه زمانی این تاکسی‌های هوایی شهری در آسمان خواهند بود. این شرکت در حال حاضر برای اولین آزمایش پروژه Vahana آماده می‌شود؛ این پروژه یک هلیکوپتر تمام الکتریکی با هدایت خودکار است که قابلیت استفاده‌ی شخصی و امدادی را خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات