عملکرد ضعیف پژو 208 و کیا پیکانتو در تست های تصادف

چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
برنامه‌ی جدید ارزیابی خودروها (NCAP)، به‌عنوان معیاری برای بررسی عملکرد ایمنی خودروها به شمار می‌آید و به ارزیابی خودروها در سراسر جهان می‌پردازد. اخیراً این سازمان به ارزیابی چند خودروی هاچبک محبوب اعم از پژو 208 و کیا پیکانتو در آمریکای لاتین پرداخته است و با نتایج بسیار دلسرد‌کننده‌ای روبه‌رو شده است. برای اطلاع از جزییات این خبر با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

سازمان NCAP اعلام کرده است که چندین خودروساز مشهور و صاحب‌نام، خودروهای خود را بدون ایمنی مناسب برای سرنشینان راهی بازار کرده‌اند. در آخرین سری از این آزمایش‌های تصادف، خودروی هاچ‌بک کیا پیکانتو، توانست تنها امتیاز صفر ستاره‌ی ایمنی برای سرنشینان بزرگسال و یک ستاره‌ی ایمنی برای سرنشینان خردسال را کسب کند.

الخاندرو فوراس، دبیر کل سازمان NCAP آمریکای لاتین می‌گوید: این‌که خودروساز جهانی و معروفی چون کیا مدل موفق و مورد استقبالی مانند پیکانتو را با این ایمنی ضعیف راهی بازار کرده است، جای تأسف دارد. اگرچه این مدل در برخی بازارهای دیگر با تجهیزات ایمنی بهتری عرضه شده است، اما سازنده تصمیم بر عدم عرضه‌ی نسخه‌ی دو ایربگ این مدل کرده است و از این‌ رو سطح ایمنی ضعیف و مشابهی را برای همگی مصرف‌کنندگان منطقه عرضه کرده است.

پژو ۲۰۸، خودروی هاچ‌بک دیگری است که جز خودروهای محبوب در آمریکای لاتین، اروپا و خاورمیانه به شمار می‌رود، اما این خودرو نیز نتایج ناامیدکننده‌ای در تست ایمنی نشان داد و توانست تنها دو ستاره‌ی ایمنی برای سرنشینان بزرگسال و سه ستاره‌ی ایمنی برای سرنشینان خردسال کسب کند. این خودرو همچنین در تست ضربه‌ی جانبی عملکرد ضعیفی داشت. در این آزمایش آخر، سازمان NCAP جهانی ابراز نارضایتی بیشتری نسبت به پژو کرد در‌حالی‌که نسخه‌ی ارائه شده به بازار اروپا از فناوری‌های ایمنی بهتری برخوردار است.

ماریا فرناندا رودریگز رییس سازمان NCAP آمریکای لاتین می‌گوید:

چندین واردکننده‌ی منطقه‌ای پژو، نسخه‌های ۲۰۸ ساخت فرانسه را با سطح ایمنی بالاتر عرضه می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که بدون آن‌که منتظر تصمیم‌گیری شرکت‌های خودروساز در رابطه با ارائه‌ی نسخه‌های خود به منطقه باشیم یا دولت مقررات ایمنی بهتری را مقرر کند، این واردکنندگان فرصتی برای کمک به بالا بردن سطح ایمنی خودروهای عرضه شده در منطقه خواهند داشت.

پژو ۲۰۸ تولید‌شده در برزیل برای بازار آمریکای لاتین، فاقد تقویت‌های داخلی در است و این موضوع موجب نفوذ و آسیب بیشتر در هنگام تصادف می‌شود. همچنین این نسخه از ۲۰۸ ایربگ‌های جانبی نیز ندارد. سازمان NCAP جهانی این مدل را در رده‌ی مدل‌های با ایمنی اندک قرار داده است.

رودریگز ادامه می‌دهد:

سازمان NCAP آمریکای لاتین از روند شرکت پژو در فروش خوروهای تولید‌شده در منطقه که فاقد الزامات پیش‌پاافتاده‌ای همچون ایمنی‌ درهای جانبی هستند، ابراز ناخرسندی کرد. پژو ۲۰۸ خودرویی سطح بالا و موفق در اروپا به شمار می‌آید و یکی از آخرین پلت‌فرم‌های این سازنده است و این موضوع مایه‌ی شرم شرکت پژو است.

پیکانتویی که در کشور کره ساخته می‌شود و در آمریکای لاتین به فروش می‌رسد، فاقد ایربگ است که همین موضوع نشان‌دهنده‌ی ایمنی صفر ستاره‌‌ی این خودرو است اما سازمان NCAP جهانی اشاره می‌کند که این خودرو برخلاف پژو ۲۰۸، دارای تقویت‌ درهای جانبی است. اگر کسی بخواهد ویژگی‌های ایمنی این دو مدل را ترکیب کند، شاید خودرویی با حداقل ایمنی قابل قبول به دست آید؛ اما در کل گزینه‌ی مناسبی برای خریداران نیست. در ادامه، ویدیویی از تست تصادف این دو خودرو را مشاهده کنید.

لینک دانلود

لینک دانلود

ایران خودرو و پژو اخیرا طی همکاری مشترک با تاسیس شرکتی با نام ایکاپ اقدام به تولید خودروهای پژو برای بازار منطقه و ایران کرده‌اند. آزمایش تست تصادف پژو ۲۰۸ در آمریکای لاتین، که یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های ورود به بازار ایران است، چند نکته را به خوبی گوشزد می‌کند. بازار آمریکای لاتین و خاورمیانه از لحاظ استاندارد‌ها و قوانین موجود کشوری در سطح برابری هستند‍. پس عدم تولید نمونه‌ی باکیفیت ۲۰۸ در آمریکای لاتین، ایران را نیز تهدید می‌کند. در این بین خودروسازان و مدیران داخلی باید این موضوع را برای خریداران داخلی شفاف‌سازی کنند که آیا نمونه‌ی برنامه‌ریزی شده برای تولید از استاندارد‌های اروپا بهره می‌برد یا مشابه نمونه‌ی آمریکای لاتین خود، حداقل در بخش ایمنی عملکرد بسیار ضعیفی دارد. 

صرفا نمی‌توان با بررسی یک خودرو در یک بازار به نتیجه‌ی جامعی در رابطه با کیفیت و عملکرد آن رسید. همان‌گونه که در تست‌های تصادف آمریکای لاتین مشاهده کردید، خودرویی با ۵ ستاره ایمنی را می‌توان به نمونه‌ی ضعیفی با ۲ ستاره‌ی ایمنی تغییر داد. این موضوع را نیز باید در نظر داشت که پژو به دلیل کیفیت پایین محصولات خود و عدم ارایه‌ی خودروها با کیفیت یکسان برای بازار‌های مختلف، همواره تحت انتقاد‌های کارشناسان بوده است. ظاهرا مدیران پژو بیشتر به دنبال فروش بیشتر محصولات خود هستند؛ به همین دلیل مدیران داخلی باید با احتیاط بیشتر به دنبال تولید و عرضه‌ی خودرویی با کیفیت و امن برای بازار داخلی باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات