با فیات 500 ریوا 2016 بیشتر آشنا شوید

یک‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
فیات یکی از خودروسازان مشهور ایتالیایی است که سابقه طولانی در تولید خودروهای اقتصادی دارد. شرکت فیات این بار تصمیم گرفته است تا یکی از خودروهای قدیمی خود را باز طراحی کند و به مشتریان قدیمی خود ارائه دهد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

فیات ۵۰۰ جایگاه ویژه‌ای برای شرکت خود دارد. این خودرو از سال ۱۹۵۷ تا کنون در بازار حضور داشته و قریب به چهار میلیون دستگاه از آن به فروش رفته است. "تشریح مزه زندگی با یک وسیله نقلیه صندلی دار" از شعارهای معروف این شرکت است. شعاری مشابه شعار مذکور در اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ میلادی وجود داشت که متعلق به یک قایق پرسرعت به نام ریوا (Riva) بود. این قایق از مواد مرغوب و با کیفیت ساخته شده بود و نماد محصولی بی‌نقص به حساب می‌آمد. به دلیل اینکه خودروی ۵۰۰ و قایق ریوا دارای اشتراکات بسیاری از لحاظ زیبایی شناختی ظاهری بودند، شرکت فیات تصمیم گرفت که نام هر دو را با هم ادغام کند و خودروی فیات ۵۰۰ ریوا نسخه ویژه را بیرون عرضه کنند.

خودروی مورد نظر با الهام گرفتن از قایق Riva ساخته شده است به طوری که ظاهری منحصر به فرد در کنار جزئیات بی‌نظیر به همراه دارد. زیبایی ظاهری فیات ۵۰۰ ریوا با ذائقه‌ی ایتالیایی تلفیق شده است. این خودرو در سگمنت کوپه و بدون سقف (convertible) ارائه می‌شود. تمرکز اصلی بر روی طراحی داخلی فیات ۵۰۰ ریوا بیشتر از هر خودروی دیگری است. البته اضافه شدن نام نسخه‌ی ویژه برای این خودروی لوکس کمی ظاهر اندیشی است و عملاً شرکت فیات تغییرات عمده‌ای بر روی این نسخه اعمال نکرده است. امروزه اکثر خودروسازان با اضافه کردن یک نام بزرگ، آپشن‌های بسیار اندکی و تغییرات جزئی ارائه می‌دهند.

فیات 500 Riva

ادعایی که خودروساز ایتالیایی در مورد نسخه‌ی ویژه فیات ۵۰۰ ریوا داشته است مربوط به ارتقاء چشمگیر تریم داخلی این خودرو نسبت به نسخه ۵۰۰ استاندارد است.

برای شروع باید عنوان کرد که فیات برای نسخه ویژه‌ی ۵۰۰ ریوا رنگ آبی Sera را برای بدنه انتخاب کرده است که به صورت انحصاری تنها بر روی این مدل قرار دارد و از رنگ قایق تفریحی Aquariva Super اقتباس شده است. در مدل بدون سقف خودروی Riva، آسمان آبی سقف خودرو را تشکیل می‌دهد در حالی که در مدل کوپه سقف خودرو پانارومیک است. تریم کرومی رنگ بر روی دستگیره‎های درها، کاور آینه‌های کناری و لبه تیز سپر جلو مشاهده می شود که مشابه قایق تفریحی Aquariva Super طراحی گشته است. یک خط سرتاسری از چراغ‌های جلو در ریوا آغاز شده و تا قسمت عقب کشیده شده است، شرکت فیات این ویژگی را خط زیبایی قایق تفریحی نامیده‎اند. در نمای خارجی این خودروی ایتالیایی رینگ‎های ۲۰ پره آلیاژی سبک وزن ۱۶ اینچی مشاهده می‎شود که پرداخت کاری آبی رنگ بر روی آن انجام و به طور خاص برای این نسخه طراحی شده است.

فیات 500 Riva

مهم‌ترین شاخصه‌ی تریم داخلی این خودرو استفاده از چوب ماهون با دست رنگ شده به علاوه لایه‌هایی از چوب افرا است. بر روی صندلی‌ها آرم Riva حک شده و از نمایشگر بزرگ مجلل در قسمت وسط داشبورد استفاده شده است. در چوب به کار رفته در تریم داخلی از ورق‌های بسیار نازک و سبک فیبر کربن استفاده شده است تا بدون اضافه شدن وزن استحکام مناسب به خودرو بخشیده شود. بخشی از چوب کاری مجلل را می‎توانید بر روی فرمان ببینید به علاوه اینکه شیفترهای دنده پشت فرمان از جنس چوب ماهون ساخته شده است. حتی آب بندهای دور درها نیز مانند شیفترهای پشت فرمان از جنس چوب با انحنای مناسب ساخته شده است.

فیات 500 Riva

از دیگر ویژگی‌های ممتاز تریم داخلی می‌توان به چرم حاصل از عاج فیل که بر روی صندلی‌ها استفاده شده اشاره کرد که توسط Poltrona Frau ساخته شده است. به منظور تکمیل طراحی صندلی رنگ جای دوخت موجود بر روی چرم عاج فیل هارمونی مناسبی به طراحی داده است. نوارهای موجود بر روی درها و لبه کمربند ایمنی نیز مانند بدنه‌ی خودرو از رنگ آبی Sera بهره برده است. زیرپایی‌های استفاده شده از جنس عاج فیل هستند که با جای دوخت آبی Sera تزئین شده است. در زیرپایی های قسمت عقب از تکه‌های چوبی استفاده شده که آرم Riva بر روی آن نقش بسته است. در حالت کلی، ترکیب رنگ استفاده شده در فضای داخلی خودرو هماهنگی بسیار زیبایی ایجاد کرده است.

قبل از بررسی مشخصات فنی فیات ریوا باید در مورد سیستم سرگرمی آن صحبت کرد. این خودرو دارای یک نمایشگر Uconnect هفت اینچی لمسی HD است. این سیستم دارای ماژول اتصال بلوتوث، تشخیص صدا، ورودی 3.5 میلی متری صدا و استریم (streaming) موسیقی است. رادیوی دیجیتالی یا سامانه ناوبری سه بعدی TomTom به عنوان آپشن قابل سفارش است. یکی دیگر از آپشن‌های فوق‌العاده‌ی این خودرو استفاده از سیستم صوتی BeatsAudio است که با همکاری Beats و توسط Dr. Dre توسعه و گسترش داده شده است. خروجی صدای سیستم صوتی ۴۴۰ وات است که از طریق دو تیوتر، دو میدووفر (midwoofer) در سقف، دو واحد کامل صوتی در پنل عقب و یک سابووفر (subwoofer) بزرگ در قسمت صندوق عقب صدا خارج می‌شود.

فیات 500 Riva

خودروی ۵۰۰ ریوا پیشرانه‌های متعددی به شما پیشنهاد می‌دهد. به طور مثال پیشرانه ۱.۲ لیتری فیات با ۶۸ اسب بخار توان و عملکرد Eco، یا پیشرانه ۰.۹ لیتری دو سیلندر با ورودی هوای دوگانه که بین ۸۵ تا ۱۰۵ اسب بخار توان تولید می‌کند. البته در نوع دیزلی آن نیز یک پیشرانه ۱.۳ لیتری Multijet با توان ۹۵ اسب بخار قابل سفارش است. طبق گفته‌های فیات مدل ۵۰۰ تنها خودرویی است که پیشرانه‌ی توربو دیزل بر روی آن فراهم شده است. شرکت فیات از جزئیات بیشتر در مورد پیشرانه‌های پیشنهادی امتناع کرده ولی پیشرانه دیزلی ۹۵ اسب بخاری دارای حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است و در مدت رمان ۱۰.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. عملکرد این خودرو با پیشرانه دیزلی مشابه تویوتا پریوس است. بنا به پیشرانه انتخابی جعبه دنده ۵ یا ۶ سرعته دستی یا خودکار (AMT) بر روی خودرو تعبیه می‌شود.

فیات در مورد قیمت گذاری بر روی ۵۰۰ ریوا صحبتی انجام نداده است ولی احتمالا به دلیل لوکس بودن خودروی مذکور قیمت پایه آن از ۱۶۹۹۵ دلار آغاز می‌شود که در آمریکا این عدد به ۲۵ هزار دلار می‌رسد. البته در نسخه ویژه قیمت آن تا ۲۱۲۹۵ دلار هم پیش میرود.

تولید اولین نسخه از فیات ۵۰۰ به بازه‌ی سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۵ باز می‌گردد که مابین سالهای اشاره شده وقفه‌ای در تولید این مدل وجود داشته است. این خودرو عملاً تا سال ۲۰۰۴ زمانی که روبرتو گولیتو (Roberto Giolito) کانسپت فیات Trepiuno 3+1 را طراحی کرد، فراموش شده محسوب می‌شد. این کانسپت تا سال ۲۰۰۷ به محصول تولیدی تبدیل نشد. در آن زمان فیات تصمیم گرفت که با ارایه‌ی نسل جدید ۵۰۰ به رقابت با اسمارت فورتو و موفقیت‌های چشمگیر آن بپردازد. این حرکت در نوع خود موفقیتی چشمگیر در کشور ایتالیا به حساب می‌آمد. در حالی که فیات 500 جدید بزرگ‌تر از نمونه اصلی آن است، ولی ظاهر آن بسیار شبیه مدل قدیمی است. چراغ‌های دایره‌ای، نوارهای کرومی رنگ در قسمت جلو و کوچک و جادار بودن از ویژگی‌های مشترک فیات 500 محسوب می‌شود. فیات 500 با شش تریم مختلف داخلی در کشور آمریکا عرضه می‌شود که محدوده قیمتی آن بین ۱۶۹۹۵ دلار تا ۲۱۲۹۵ دلار می‌باشد. البته این خودرو در ۱۰۰ کشور جهان با تریم‌های مختلف عرضه می‌شود.

فیات 500 Riva
فیات 500 Riva
فیات 500 Riva
فیات 500 Riva
فیات 500 Riva
فیات 500 Riva
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات