خودروهای آمریکایی چطور در مناطق آزاد و ویژه وجود دارند؟

شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ثبت سفارش خودروهای آمریکایی در ایران متوقف شده است اما در مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی این خودروها هنوز وارد می‌شوند. چطور خودروهای آمریکایی به مناطق ویژه و آزاد وارد می‌شوند در حالی که ورود آنها به ایران ممنوع است؟ همراه زومیت باشید.
تبلیغات

سال گذشته مجوزی در وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شد که بر اساس آن ورود خودروهای آمریکایی شورولت از طریق کارخانه‌ی جنرال موتورز کره جنوبی را مجاز می‌کرد.

صدور مجوز واردات خودروهای آمریکایی، با واکنش‌های منفی و مثبتی همراه بود. اما دلیل واکنش‌های منفی عدم خرید خودروهای آمریکایی توسط آمریکایی‌ها و رکورد بالای فروش محصولات آسیایی و اروپایی به ویژه تویوتا در این کشور بود. این انتقادات تا جایی ادامه یافت که مقام معظم رهبری نیز به ورود خودروهایی آمریکایی که در خود این کشور خریدار و طرفدار ندارند اعتراض کردند و خواستار رسیدگی مسئولان شدند.

از سویی پس از انتقادات به صدور مجوز ورود خودروهای آمریکایی به کشور، وزیر صنعت، معدن و تجارت از صدور چنین مجوزی در وزارت‌خانه‌اش ابراز بی‌اطلاعی کرد و دستور داد تا جلوی ورود خودروهای وارداتی به ایران گرفته شود.

دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت وقتی صادر و اجرایی شد که خودروهای آمریکایی ثبت سفارش شده بودند و آماده برای ارسال و ورود به کشور بودند.

اما این آغاز یا پایان کار خودروهای آمریکایی به داخل کشور نبوده و نیست. پیش از این قضیه و در سال‌های اخیر خودروهای برندهای آمریکایی به مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی از جمله انزلی و اروند وارد می‌شدند و این روند پس از دستور وزیر صنعت نیز ادامه داشته است.

دلیل اینکه هنوز خودروهای آمریکایی به ایران وارد می‌شوند چیست؟

معاون کل سازمان توسعه‌ تجارت در این باره گفت: «هیج خودروی آمریکایی در سرزمین اصلی ایران توسط سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش و وراد نشده است و ورود خودروهای خارجی در مناطق آزاد به سازمان توسعه‌ تجارت هیچ ارتباطی ندارد.»

قوانین مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی از قوانین  سرزمین اصلی تبعیت نمی‌کند

محمدرضا مودودی اعلام کرد: «از طریق سازمان توسعه تجارت ایران، ثبت سفارش واردات هیچ خودروی آمریکایی انجام نمی‌شود و در خصوص واردات خودروهای آمریکایی به مناطق آزاد، مسئولان این مناطق باید پاسخگو باشند.»

او ادامه داد: «قوانین مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی هر کشور از قوانین سرزمین اصلی تبعیت نمی‌کند و آنها مسائل مربوط به خود را دارند. بنابراین ورود خودروهای آمریکایی به این مناطق ارتباطی با سازمان توسعه تجارت ندارد و به هیچ وجه در سرزمین اصلی ایران اجازه‌ی ثبت سفارش به خودروهای آمریکایی دیده نمی‌شود.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد

تبلیغات