نروژ تا سال 2025 واردات و فروش خودروهای سوختی را منع می‌ کند

جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
کشور نروژ که در نزد جهانیان همواره با وایکینگ‌ها و گروهای موسیقی شناخته می‌شده، چندین سال است که در صدد منع واردات و فروش خودروهایی با سوخت فسیلی است؛ اکنون به نظر می‌رسد نروژ در این باره تصمیمی جدی گرفته است. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

بحث‌ منع فروش خودروهایی با سوخت‌های فسیلی که از سال ۲۰۰۷ در محافل خودرویی نوروژ آغاز شده، ایلان ماسک را نیز به هیجان آورده و وی در حساب شخصی توئیتر خویش گفت: "به تازگی شنیده ام که نروژ قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ جلوی فروش خودروهایی با سوخت فسیلی را بگیرد. چه کشور فوق‌العاده‌ای هستید! این کارتان بینظیر است!"

در حال حاضر نروژ با جدیتی مثال زدنی در حال توسعه‌ی شبکه‌ی نقل و انتقالات ملی در سراسر کشور خویش است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۲۰۲۹ به بهره‌برداری کامل می‌رسد. البته برخلاف توئیت ریاست شرکت تسلا موتورز، مقامات دولتی نروژ هنوز هیچ‌گونه اظهار نظر رسمی در مورد منع فروش خودروهای سنتی نداشته‌اند.

نروژ سعی دارد که تا پایان سال ۲۰۲۵ تنها خودروهایی با آلودگی صفر در جاده‌هایش تردد کنند. مقامات نروژ برای رسیدن به این هدف، با محدود کردن واردات خودروهای سوختی، مردم را به خرید خودروهای هیبریدی و تمام برقی تشویق می‌کند. البته این تنها راه پیشنهادی مقامات این کشور به مردم نیست. دولت به تازگی با سرمایه‌ای بیش از ۱.۲ میلیارد دلار در پی تاسیس ابر اتوبان‌هایی برای دوچرخه است. این اتوبان‌ها که در کل نروژ ساخته خواهند شد، دارای خطوطی کاملا مجزا از بقیه‌ی راه‌ها هستند. ساخت ۱۰ عدد از این اتوبان‌ها در برنامه گنجانده شده است که البته تا کنون ساخت تعدادی از آن‌ها نیز به پایان رسیده است.

tesla 3

به گزارش CNBC در هر سال تنها ۱۵۰ هزار دستگاه خودروی جدید در نروژ به فروش می‌رسد که از ابتدای ماه مارس سال جاری اکثر خودروهای به فروش رسیده، هیبریدی یا مانند تسلا تماماً الکتریکی بودند. پس، انجام این پروژه و الکتریکی کردن تمام خودرو‌های وارداتی به این کشور چندان سخت نخواهد بود.

این که تصمیم مقامات نروژ در ممانعت از ورود‌ خودروهایی با سوخت‌های فسیلی به کشورشان قطعی خواهد شد یا نه، را دهه‌ی آینده مشخص خواهد کرد. اما بدون شک نروژ در آینده‌ی نزدیک جز اولین کشور‌های جهان خواهد بود که با استفاده از خودروهای پاک، محیط زیستی پاک و سالم برای خود به ارمغان خواهد آورد.

مقامات نروژ سال‌ها است که با در نظر گرفتن امتیازاتی برای خودروهای الکتریکی مردم را تشویق به خرید این دسته محصولات می‌کنند. امتیازات خودروهای الکتریکی شامل پرداخت بسیار کمتر مالیات‌ها، راندن در خطوط مخصوص اتوبوس‌ها و جای پارک مجانی می‌شود. البته مردم این کشور نیز از مزایای خودروهای الکتریکی آگاهی کامل داشته و این مسئله باعث روی کار آمدن و پشتیبانی مردم از سیاست‌مدارانی شده که در این باره تصمیم‌گیرنده هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات