بنتلی تولید پیشرانه هشت سیلندر ۶.۷۵ لیتری خود را متوقف میکند
پیشرانهی ۶.۸ لیتری بنتلی با توان بسیار بالا و صدایی شبیه به پیشرانههای بخار کشتیها، بنتلی مولسان بیشتر به نیروگاه متحرک شباهت دارد. اما این پیشرانهی ۵۷ ساله که بنتلی آن را «3/4 6» مینامد، به زودی از خط تولید خارج خواهد شد. ولفگانگ درهیمر مدیر عامل بنتلی، پیشرانهی عظیم پرچمدار خود را در نقطهی پایان توصیف کرد و از نمونهی جدیدتر ۱۲ سیلندر برای نسل آتی مولسان خبر داد. البته درهیمر در خصوص زمان معرفی این خودرو به همراه پیشرانهی جدید خود، صحبتی نکرد.
پیشرانههای حجیم و هشت سیلندر مخصوص بریتانیاییها که به L-Series معروف هستند، در سال ۱۹۵۹ معرفی شدند و بنتلی و رولزرویس بزرگترین مشتریان این گونه از پیشرانهها بودند. اما پس از مالکیت رولزرویس توسط بیامو در دههی ۹۰، خودروساز باوریا تصمیم به عدم استفاده از این پیشرانه گرفت و آن را با نمونهی پیشرفتهتر ۴.۴ لیتری V8 تعویض کرد. اما فولکس واگن (مالک بنتلی) یک سال پس از این حرکت بیامو، نمونهی بروز شدهی پیشرانهی L-Series را برای استفاده در پرچمدارهای خود معرفی کرد. نکتهی جالب در این خصوص فروش ضعیف رولزرویسهای مجهز به پیشرانهی ۴.۴ لیتری بود که این مساله بیامو را وادار به بهره بردن از نمونهی ۱۲ سیلندر جدیدی کرد. ظاهرا تعداد سیلندر و حجم موتور از اولویتهای خریداران خودروهای سوپرلوکس است.
پیشرانهی عظیم هشت سیلندر بنتلی برای اولین بار در سال ۱۹۵۹ در مدل S2 در کنار رولزرویس سیلور کلود II به کار گرفته شده بود که از دو کاربراتور بهره میبرد. پس از مدتی بلوک آلومینیومی این پیشرانه تحت بهینهسازیهایی قرار گرفت و میلسوپاپها نیز برای استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها با نمونههای جدیدتری تعویض شدند. این پیشرانه همچنین تا سال ۱۹۸۳ به سیستمهای غیرفعالسازی سیلندر و توربوشارژر نیز مجهز شد. آخرین نسل پیشرانهی کهنهکار بنتلی در سال ۲۰۱۵ با دو توربوشارژر و طراحی جدید سرسیلندر معرفی شد که توانایی تولید ۵۳۰ اسب بخار توان در کنار گشتاور فوقالعادهی ۸۱۱ پوند فوت در دور موتور ۱۷۵۰ دور بر دقیقه را داشت.
باید در نظر داشته باشید که پیشرانهی L-Series با نمونهی ۴ لیتری هشت سیلندر DOHC که در فلایینگ اسپر و کانتیننتال جیتی به کار رفته است، تفاوتهای زیادی دارد. صنعت خودرو همچنان راهحلهای متنوعی برای مدرنسازی پیشرانههای قدیمی دارد که در این خصوص میتوان به استفاده از تزریق مستقیم سوخت در پیشرانهی ۸ سیلندر عظیم شورولت توسط جنرال موتورز و کاربرد سیستم پیشرفتهی cam-in-cam برای ارایهی زمانبندی متغیر بهتر در پیشرانهی ۱۰ سیلندر وایپر توسط دوج، اشاره کرد. اما درهیمر در خصوص پیشرانهی پا به سن گذاشتهی خود اعلام کرد که دیگر بنتلی و فولکس واگن قصد ارتقای آن را ندارند توسعهی نمونهی جدیدتر کمک بیشتری به این شرکت خواهد کرد.
البته با توجه به این موضوع که مولسان ۲۰۱۷ به تازگی معرفی شده است، ظاهرا حداقل چند سالی با نسل جدید مولسان و پیشرانهی جدید آن فاصله خواهیم داشت.
نظرات