گفته می‌شود تسلا از کارگران خارجی با دستمزد کم برای ساخت خودروهای خود استفاده می‌کند

چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تسلا در معرض اتهامی جدید قرار گرفته چرا که در کارخانه‌های خود در آمریکا از کارگران خارجی استفاده می‌کند و به آن‌ها دستمزدهای پایین، گاهی تا ۵ دلار در ساعت، می‌دهد. مدیرعامل تسلا به این موضوع واکنش نشان و وعده‌ی رفع این مشکل را داده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

گزارشی از Mercury News حاکی از آن است که تسلا برای ساخت کارخانه‌های خود در دره سیلیکون از کارگران خارجی استفاده ‌می‌کند. در این گزارش بیان شده است که شرکت آلمانی که وظیفه ساخت کارخانه‌های جدید برای تسلا را به عهده دارد چگونه از سیستم ویزا سواستفاده کرده و کارگرانی را از شرق اروپا وارد کشور می‌کند. حداقل دستمزد این کارگران به ۵ دلار در ساعت نیز می‌رسد. این در حالی است که یک کارگر آمریکایی ساعتی ۵۲ دلار دستمزد می‌گیرد. مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک، در توییتر واکنش نشان داده و بیان کرده است:«امروز از این ماجرا خبردار شدم. به نظر می‌رسد این مساله به سطوح زیادی از شرکت ورود پیدا کرده است. آن را برطرف خواهیم کرد».

در گزارش Mercury News به طور خاص به یک برقکار اهل اسلوونی به نام گرگور می‌پردازد که در مارس ۲۰۱۵ توسط پیمانکار آلمانی، آیزن‌مان، برای تجهیز یک فروشگاه رنگ تسلا استخدام شده بود. او بعد از سقوط از ۳ طبقه در حال کار دچار صدمات زیادی شده بود. او تنها یکی از ۱۴۰ کارگری بود که به طور غیر مستقیم توسط تسلا استخدام شده و تحت ویزای توریستی و کاری (B1 و B2) به آمریکا وارد شده بود. در توضیحات ویزا آمده بود که گرگور تنها بر دیگر کارگران نظارت خواهد داشت، در حالی که کار محول شده به او شامل کار مستقیم بود و به عنوان کارگر ساده فعالیت می‌کرد. موردی که به طور مشهود شرایط ویزای B1 و B2 را شامل نمی‌شود.

گرگور لزنیک اکنون از کارفرمایان خود به دلیل بروز صدمات ذکرنشده شکایت کرده است. به گفته وکیل او، این شرکت‌ها قوانین دستمزد و استخدام را نقض کرده است. گرگور می‌گوید او ۱۰ ساعت در روز و ۶ روز در هفته کار می‌کرده و با این حال اضافه کاری دریافت نمی‌کرده است. کارگرهای دیگر نیز که با آن‌ها مصاحبه شده بود شرایط یکسانی را داشتند و البتهاز شرایط خود راضی بودند. این اولین بار نیست که این اتفاق در دره سیلیکون می‌افتد و در گذشته نیز دیگر شرکت‌های مستقر در دره سیلیکون برای نقض این قوانین جریمه شده بودند.

تسلا، شرکت آیزمن و همچنین شرکت همکار او در اسلوونی به نام، ووزٍم، مسئولیتی را در قبال صدمات وارده به گرگور متقبل نشده‌اند.

تسلا صراحتاً اعلام کرده است که از این قضیه آگاهی نداشته است. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرده است: تسلا همیشه برای بعضی از ساخت‌و‌ساز های کوتاه مدت خود از پیمانکارهای ثالث استفاده می‌کند. در این شرایط تسلا قراردادهایی را با پیمانکاران خود منعقد می‌کند که به آن‌ها این حق را می‌دهد که از منابعی که می‌خواهند برای تأمین نیازهای پروژه استفاده کنند و در عین حال آن‌ها را به پرداخت مناسب و استخدام قانونی کارگران خود ملزم می‌کند.

عواقبی که این اتفاق برای تسلا به دنبال خواهد داشت هنوز مشخص نیست و باید منتظر جزئیات بیشتر بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات