۲۴ درصد قیمت خودرو در جیب دولت؛ مشاور انجمن خودروسازان افشاگری کرد

چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مشاور انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد که ۲۴ درصد قیمت هر خودروی تولید شده به صورت مستقیم و غیر مستقیم به دولت می‌رسد. او دخالت‌های بیرونی در خودروسازی را از مشکلات اصلی این صنعت می‌داند. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

داود میرخانی رشتی گفت:«۲۴ درصد قیمت هر خودروی تولید شده به صورت مستقیم و غیر مستقیم به دولت پرداخت می‌شود. این ۲۴ درصد از محل پرداخت مالیات ارزش افزوده، مالیات عملکرد، تأمین اجتماعی، هزینه گمرکی  و هزینه‌های مشابه تأمین می‌شود.»

مشاور انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد:«دولت با اعمال سیاست‌هایی مانند تثبیت قیمت‌ها سبب می‌شود تولیدکنندگان به واردکننده تبدیل شده و قطعات را از کشور چین وارد کنند. خودروسازان به صنابع قطعه‌سازی اهمیت نداده‌اند و این صنایع کوچک مانده‌اند.»

او ادامه داد:«حدود ۲ هزار قطعه‌ساز کوچک در ایران فعال هستند که توان مالی محدودی داشته و توانایی خرید دانش فنی را ندارند. به همین علت این قطعه‌سازان اقدام به کپی کاری کرده‌اند که بدین‌ ترتیب کیفتی قطعات تولید شده در کشور نوسان دارد.»

میرخانی رشتی اضافه کرد:«دخالت‌های بیرونی در خودروسازی از مشکلات اصلی این صنعت است . به عنوان مثال مدیرعامل یکی از شرکت های خودروسازی می‌گفت ما حدود ۲ هزار سفارش‌نامه برای استخدام اشخاص در شرکت داشته‌ایم که در برخی از این سفارش‌نامه‌ها پست مورد نظر برای استخدام فرد نیز مشخص می‌شود.»

مشاور انجمن خودروسازان ایران با تکیه بر دخالت‌های بیرونی برای تأسیس مراکز و سایت‌های خارج از کشور تصریح کرد:«در گذشته سایت‌های تولید خودرو در خارج از ایران مانند ونزوئلا با سفارش‌های برخی افراد ساخته شده است، در حالی که فعالیت این سایت‌ها توجیه اقتصادی ندارد.»

او توضیح داد:«در دنیا کشوری وجود ندارد که ۳۰ شرکت خودروسازی در آن فعالیت داشته باشند اما در ایران ۳۰ خودروساز با ظرفیت پایین فعالند و به همین دلیل قیمت تمام شده تولید خودروها در کشور بالاست.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد

تبلیغات