جعبه سیاه در خودروهای خودران آینده

چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مسئله تصادف در خودروهای خودران بسیار جدی و مهم است. با توجه به اینکه رایانه وظیفه کنترل کامل خودرو را بر عهده دارد ولی وجود یک منبع برای تعیین مقصر حیاتی است. این مرجع جعبه سیاه نام دارد که در هواپیما نیز استفاده می‌شود. با زومیت همراه باشید تا از آخرین اخبار مربوط به پیشرفت خودروهای خودران مطلع شوید.
تبلیغات

امروزه در صورتی که خودرویی دچار حادثه شود، معمولاً راننده مقصر شناخته می‌شود. امکان دارد اجزاء خودرو و تایرها هم مشکل داشته باشند ولی ۹۰ درصد تصادفات جاده‌ای ناشی از خطاهای انسانی است. اما در آینده‌ای نه چندان دور تمام رفتارهای راننده به عنوان دیتا ذخیره سازی می‎شود، هر چه بیشتر رانندگی کنند داده‌های بیشتری دریافت و در جعبه سیاه ثبت و ضبط می‌کند.

از اول سپتامبر ۲۰۱۴ به بعد هر خودروی سواری جدیدی که تولید می‌شود می‌بایست به جعبه سیاه مجهز شود، در حالی که اکثر خودروهای مطرح این تکنولوژی را قبل از تاریخ اعلام شده اجباری می‌دانستند. این تکنولوژی به طور رسمی ثبت داده وقایع (EDR) نام دارد و داده‌هایی همچون سرعت، عملکرد ترمزگیری، عمل کردن ایربگ و استفاده از کمبر بند ایمنی را با توجه به سنسورهای موجود در خودرو ثبت و ضبط می‌کند. بنا بر گزارش‌ها، EDR داده‌های فوق را پنج ثانیه قبل و یک ثانیه بعد از وقوع تصادف ثبت می‌کند.

هر چه تعداد سنسورهای موجود در خودرو افزایش یابد، اطلاعات بیشتری جمع آوری می‌شود. سبولکس سیکاکسیتز (Szabolcs Szakacsits)، خالق Tuxera، گفته است که نرم افزاری که شرکتش توسعه داده است می‌تواند اطلاعات را از ۱۶ سنسور به طور همزمان به علاوه داده‌های مربوط به فشار باد تایر، تصاویر دوربین، داده‌های راداری و الگوی رانندگی راننده را ثبت کند. بنابراین در هنگام تصادف، جعبه سیاه خودروی شما می‌داند که از کمبر بند ایمنی استفاده کرده‌اید یا خیر و اینکه چه کانال رادیویی گوش می‌کردید.

سیکاکسیتز می‌گوید: "همگرایی‏‌های فراوانی در حال انجام است. هر چه خودروها بیشتر به سمت خودکار شدن حرکت کنند، سنسورهای بیشتری در خودرو با یکدیگر یکپارچه می‌شوند که وجود جعبه سیاه را برای ثبت، ذخیره و خواندن داده الزام آورتر می‌کند. از جمله این داده‌ها فاصله با خودروی مقابل، فاصله با خط کشی روی جاده، علائم راهنمایی و رانندگی، چراغ‌ها، انسان‌ها و موانع اطراف خودرو است" 

Tuxera از یک فایل سیستمی Flash به همراه EDR استفاده می‌کند تا از ثبت دائمی اطلاعات حتی زمانی که برق جعبه سیاه در حین تصادف قطع می‌شود اطمینان حاصل کند. سیکاکسیتز می‌افزاید: "به همین خاطر است که قطعات نرم افزارهای مورد استفاده در صنایع خودروسازی می‌بایست مقاومت بیشتری داشته باشند. امنیت داده‌ها و جلوگیری از هدر رفتن آن‌ها یک مسئله حیاتی است. شما نمی‌توانید تضمین کنید که در حین تصادف قاب نگه دارنده دوربین، آسیبی نبیند." 

در آینده سرنشینان خودروهای خودران توجهی به جاده ندارند و خودروها خودشان تصمیم می‌گیرند که خطر وقوع حادثه را حداقل کنند. حتی در صورتی که آینده خودروهای خودکار خیلی واضح نباشد، Tuxera نرم افزار جعبه سیاه را برای مشتریان خودروهای خودران تا سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات