برگزاری مسابقات خودروهای خودران با امکان شرکت برای تمامی فعالان این حوزه

دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
جاشوا شاختر یکی از فعالان سیلیکون ولی است که در نظر دارد اولین مسابقات خودروهای خودران را با امکان ورود هر تیمی برگزار کند. این مسابقات برای عرضه‌ی ایده‌های جدید دانشگاه‌ها و استارتاپ‌ها برگزار خواهد شد که تاکنون با استقبال گسترده‌ای نیز روبرو شده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

جاشوا شاختر کسی است که می‌داند چگونه باید سریع راند. او یکی از رانندگان خودروهای مسابقه‌ای میاتا و یکی از صاحبان تیم مسابقه‌ای استون مارتین، TGR، است. وی که علاوه بر شرکت در مسابقات اتومبیلرانی، کارآفرین و مخترع در دره سیلیکون است، فکر جدیدی در ذهن دارد. این بار ایده‌ی او ارتباطی با افزایش سرعت راننده‌ها ندارد و در عوض با افزایش سرعت خودرو‌ها، زمانی که راننده‌ای آن‌ها را هدایت نمی‌کند مرتبط است.

شاختر در حال طراحی اولین دوره مسابقات خودروهای بدون راننده و خودران است. ویژگی این نوع مسابقات این است که افرادی که لزوماً راننده حرفه‌ای نیستند، می‌توانند در پیست‌های معروف با خودروهای خود رانندگی کنند. این نوع مسابقات به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد از هر خودرویی که دوست دارند استفاده کنند. البته در این مسابقه‌ی خاص، کسی حق راندن خودرویی را ندارد و این وظیفه بر دوش خود خودرو خواهد بود.

با توجه به پیشرفت غیرقابل انکار و روزافزون مفهوم رانندگی خودکار، شاختر می‌خواهد برگزاری مسابقه برای این خودروها را به امری متداول و در دسترس همگان تبدیل کند. این فعالیت وی بازخورد خوبی نیز از سوی علاقمندان داشته است. افراد مختلفی اعم از مدیرعامل خودروسازهای کارتینگ بدون راننده تا شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها، برای این مسابقه ثبت نام کرده‌اند.

شاختر در مصاحبه اخیر گفته است: «برنامه‌ای که ما در نظر گرفته‌ایم، به کلوپ خودروهای اسپرت آمریکا، شباهت بسیاری دارد؛ با این تفاوت که راننده همان خودرو است. سعی ما بر این است که مسابقه‌ای هم برای رانندگان و هم برای خودروسازان طراحی کنیم».

خودروی مسابقه ای خودران

سری جدید مسابقات در پیست Thunderhill در کالیفرنیا و در انتهای ماه مه برگزار خواهد شد. تأمین بودجه نیز به عهده‌ی شخص جاشوا شاختر خواهد بود. تا کنون ۱۶ تیم و شرکت مختلف برای حضور در مسابقه ثبت نام کرده‌اند. شاختر نیز به دنبال چنین مسابقه‌ای است که به خاطر هزینه‌های بالای تیم‌ها و مسابقات، حالت انحصاری پیدا نکند و علاوه بر آن شرکت در آن برای همه ممکن باشد.

به گفته شاختر شرکت‌کنندگان این مسابقه همگی از نام آوران در زمینه‌های الکتریکی هستند. به عنوان مثال در لیست شرکت‌کنندگان یک Lincoln MKZ هدایت شونده از دور، خودرویی از شرکت Comma.ai متعلق به هکر و جیلبریک کننده معروف جورج هاتز، خودروی مسابقه‌ای خودران دانشگاه استنفورد و خودرویی دیگر از شرکت تازه تاسیس Renovo دیده می‌شوند.

مسابقه‌ی دیگری که برای خودروهای بدون راننده وجود دارد، مسابقه RoboRace است که از سری مسابقات فرمول E و توسط فدراسیون جهانی اتومبلیرانی، و با صرف هزینه‌ی زیاد، برگزار می شود. اما شاختر می‌خواهد جور دیگری مسابقه خود را ترتیب دهد. او می‌گوید زیاد قوانین را سفت و سخت نخواهد گرفت؛ چرا که هدف از برگزاری این رویداد این است که طرح‌های افراد مختلف ارائه و دیده شود.

او طی مصاحبه‌ای با Verge گفته است:

«من برخلاف برگزارکنندگان RoboRace‌ قصد صرف هزینه‌ی بالایی را ندارم. نمی‌خواهم آن‌ها را بی‌اهمیت جلوه دهم؛ اما در آن مسابقات ۱۰ تیم با تمام امکانات و صرف هزینه‌ی بالا ثبت‌نام می‌کنند. پس کسی انتظار ندارد شرکت‌کننده‌ای با خودروی رنگ و رو رفته، اما با هزینه‌ی کم و ایده‌ای جدید، در مسابقه ظاهر شود».

شاختر اضافه می‌کند که فعلاً این مسابقات نمی‌تواند، تماشاگر زیادی را جلب کند.

اولین آزمایش بر روی خودروها در ۲۸ مه (۸ خرداد) انجام خواهد شد. بنا بر مطالبی که در سایت مسابقات وجود دارد، قبل از شروع مسابقات آزمایش‌های مختلف بر روی خودروهای شرکت‌کننده طی چند مرحله انجام خواهد شد.

در ادامه توجه شما را به تماشای تست خودروی مسابقه‌ای خودران دانشگاه استنفورد آمریکا دعوت می‌کنیم.

لینک دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات