وزارت دادگستری آمریکا در مورد آلاینده های خروجی مرسدس بنزهای دیزلی تحقیق می کند

جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شعبه مرسدس بنز در آمریکا به دلیل انتشار مشخصات اشتباه در مورد گازهای خروجی موتورهای دیزل این شرکت که به تکنولوژی بلوتک (BlueTec) مجهز هستند، توسط دادگستری ایالات متحده تحت تحقیق و بازجویی است. آیا این یک رسوایی برای مرسدس بنز است؟ با ما در زومیت همراه باشید تا ابعاد قضیه را بررسی کنیم.
تبلیغات

طی بیانیه‌ی اخیر شرکت مرسدس بنز (Mercedes Benz) مشخص شد، که اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت در مورد گازهای خروجی پیشرانه‌های دیزلی خود با مقدار واقعی آن متفاوت است.

چندی پیش وزارت دادگستری ایالات متحده به مرسدس بنز آمریکا دستور داد تا تحقیقاتی داخلی را به منظور بازنگری اطلاعات منتشر شده‌ی خود در مورد گازهای خروجی از اگزوز خودروهایش انجام دهد. طبق گزارشات دایملر با مقامات قضایی در این زمینه کاملا همکاری می‌کند. به دلیل وجود این تفاوت احتمالی در مورد اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت دایملر، از این شرکت تحقیق به عمل خواهد آمد و تمام اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد.

تحقیقات از ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن ۱۳۹۴) از سوی شرکت حقوقی هیگنز برمن (Hagens Berman) شروع شده است. این شرکت حقوقی پیش از این نیز پرونده‌هایی بر علیه تویوتا و جنرال موتورز در دست داشت که به ترتیب ۱.۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار در دادگاه از این دو شرکت خسارت گرفته است. به گفته هیگنز برمن پیشرانه‌های دیزلی بلوتک مرسدس بنز سیستمی به نام "Shut-off device" دارند که در دمای زیر ۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد کنترل کننده گازهای آلاینده خروجی را خاموش می‌کند. از جمله این گازهای آلاینده اکسیدهای نیتروژن است که بیش از حد مجاز از اگزوز این خودروها خارج می‌شود.

mercedes benz bluetec

طی مطالعات مختلفی که پس از رسوایی مدل‌های دیزلی فلکس واگن روی خودروهای دیزل مرسدس بنز صورت گرفت چند شاکی در ۷ آوریل ۲۰۱۶ (۱۹ فروردین ۱۳۹۵) به این پرونده اضافه شد. این مطالعات توسط دولت‌ها و نهادهای مستقل مختلفی در آلمان، بریتانیا و هلند صورت گرفته و نشان می‌دهد آلودگی این خودروها چند برابر میزان استاندارد است. بر طبق گفته یکی از شاکیان پرونده، خودروی وی بین ۸ تا ۲۰ برابر میزان استانداردی که سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) اعلام کرده آلاینده تولید می‌کند.

بر طبق این پرونده مرسدس بنز هیچگاه این موضوع را که خودروهای دیزلی آن در دمای زیر ۱۰ درجه‌ی سانتی-گراد سیستم کنترل آلاینده را خاموش می‌کنند را فاش نکرد و حفظ قدرت پیشرانه‌ها در شرایط مختلف دمایی را بر منافع محیط زیست ترجیح داد.

دایملر بارها بر این موضوع تاکید کرد که آن‌ها سیستم کنترل گازهای خروجی را طوری نساختند که مانند فلکس واگن بتواند در تست‌های صورت گرفته میزان آلایندگی را کم نشان دهد، تنها طبق اجازه‌ی قانون در مواقع خاص برای محافظت از پیشرانه‌ی خودرو آلاینده خروجی محصولات این شرکت بالاتر می‌رود.

mercedes benz bluetec

دایملر در مورد پرونده‌ای که بر علیه آن‌ها باز شده به خصوص در ایالات متحده گفت: "اقدامات صورت گرفته شایسته آن‌ها نیست و دایملر با استفاده از تمام ابزارهای قانونی در برابر شکایت‌های صورت گرفته از خود دفاع می‌کند."

سازمان حمایت از محیط زیست اعلام کرد از ماه اکتبر (مهر ماه) مشغول آزمایش روی تعدادی از مرسدس بنزهای دیزلی با تکنولوژی بلوتک است؛ این آزمایش‌ها آزمایشگاه‌های مخصوص خودروها و هم‌چنین در جاده‌‌ها انجام می‌شوند. نتایج به دست آمده تا به اینجا نشان می‌دهد هیچ خودروسازی به اندازه فلکس واگن نتایج واقعی را تغییر نداده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات