بی ام و از پیشرانه دیزلی با چهار توربوشارژر رونمایی کرد

پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بی‌ ام و طی گردهمایی خودروی وین از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر دیزلی خود رونمایی کرد. این پیشرانه برای بهره‌وری بالاتر به چهار توربوشارژر مجهز شده است. برای اطلاع از جزئیات این پیشرانه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

با وجود اینکه اخبار رسوایی در مورد تقلب در اعداد و ارقام گازهای خروجی پیشرانه‌های دیزل می تواند آینده این پیشرانه‌ها را در هاله‌ای از ابهام قرار دهد، اما این موضوع مطمئناً نتوانسته بی‌ام‌و را از توسعه‌ی نسل جدید پیشرانه‌های دیزلی منصرف کند. پیشرانه‌ی دیزلی جدید بی‌ام‌و دارای ۶ سیلندر با چینش خطی است که توسط چهار توربوشارژر پرخوران شده است.

این پیشرانه‌ حجمی معادل ۳ لیتر دارد و از دو توربوشارژر فشار پایین و دو توربوشارژر فشار بالا استفاده می‌کند. این امر نه تنها منجر به تولید توان بیشتری نسبت به نمونه‌های قدیمی مجهز به سه توربوشارژر شده است، بلکه ۵ درصد کاهش مصرف سوخت را به همراه دارد. توربوشارژر‌های فشار پایین در دور موتور‌های اندک آغاز به فعالیت می‌کنند و علاوه بر تزریق هوای بیشتر به درون پیشرانه، نیروی مورد نیاز توربوشارژر‌های فشار بالا را نیز تامین می‌کنند. بدین ترتیب تاخیر آغاز کار توربوشارژر‌ها در این پیشرانه به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

این پیشرانه که در گردهمایی خودرو وین در سال ۲۰۱۶ معرفی شد، در دور موتور ۴۰۰۰ تا ۴۴۰۰ دور در دقیقه ۳۹۴ اسب بخار قدرت و ۷۶۰ نیوتون متر گشتاور (معادل با ۵۶۱ پوند فوت) را در بازه‌ی ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. البته حداکثر گشتاور تولیدی این پیشرانه به دلیل توانا‌یی‌های جعبه‌دنده‌ی هشت سرعته‌ی خودکار این خودرو، محدود شده است.

این پیشرانه برای اولین بار در سدان لوکس 750d xDrivre استفاده خواهد شد که به این خودروی سنگین وزن توانایی رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در حدود ۴.۵ ثانیه و رسیدن به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت را می‌دهد.

جزئیات کامل این پیشرانه و برنامه‌ی بی‌ام‌و برای استفاده از آن، هنوز اعلام نشده‌ است؛ اما انتظار می‌رود که شرکت سازنده از این پیشرانه در تعدادی از خودرو های سری اِم (M Power) اعم از M50d، شاسی‌بلند‌های X5 و X6 و نسل آینده‌ی سری ۵ خود استفاده کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات