اتحاد گوگل، ولوو و فورد برای توسعه خودروهای خودران

چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت‌های فورد، ولوو و گوگل با همکاری شرکت‌های اوبر (Uber) و لیفت (Lyft) که هر دو در زمینه‌ی اشتراک خودرو فعالیت می‌کنند، برای توسعه‌ی خودروهای هوشمند و تعیین قوانین مورد نیاز برای این دسته از وسایل نقلیه، گروهی واحد را تشکیل می‌دهند.
تبلیغات

گوگل، فورد، ولوو، اوبر و لیفت گروهی واحد با نام "ائتلاف رانندگی خودکار برای خیابان‌های امن‌تر" تشکیل داده‌اند و هدف اصلی خود را شروع تلاشی برای بالا بردن ایمنی و مزیت‌های اجتماعی وسایل نقلیه خودران با کمک قانون گذاران و مردم اعلام کرده‌اند.

همکاری این پنج شرکت خود نشان دهنده‌ی عزم جدی آن‌ها در توسعه‌ی تکنولوژی رانندگی خودکار است. هر پنج شرکت نه تنها پیشرفت‌های خود در این زمینه را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند، بلکه آن‌ها تلاش می‌کنند که تا جای ممکن دیگران را در مورد این تکنولوژی آگاه کنند. این گروه همچنین دیوید استریکلند (David Strickland) مدیر سابق اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه (NHTSA) را به عنوان مشاور و سنخنگوی خود برگزیده است.

دیوید استریکلند در گفتگوی خود با رویترز گفت: «هدف اصلی این گروه به وجود آوردن قوانین خاصی است که در آن نحوه‌ی حضور خودروهای خودران در جاده‌های عمومی مشخص شود.» وی اصرار داشت که این گروه یک لابی سازمان یافته نیست بلکه صرفا یک جنبش در جهت سیاست‌گذاری و پیام رسانی است.

خودروی خودران گوگل

تشکیل این گروه تقریبا مصادف شد با برنامه‌ریزی اداره ملی ایمنی بزرگراه برای تهیه دستورالعملی جامع در مورد تکنولوژی رانندگی خودکار، که نشست مربوط به آن دو ماه دیگر در جولای ۲۰۱۶ (تیر ۱۳۹۵) برگزار خواهد شد. این اداره امیدوار است بتواند این دستورالعمل را به دست ایالت‌ها، سیاست گذاران، خودروسازان و شرکت‌هایی که درگیر توسعه این فناوری هستند برساند.

هنوز زمان قابل توجهی باقی مانده تا مشخص شود "ائتلاف رانندگی خودکار برای خیابان‌های امن‌تر" چگونه می‌تواند به این هدفش برسد. اما اطلاعاتی که از این گروه در دست است نشان می‌دهد که تمام شرکت‌های حاضر در این گروه درگیر توسعه تکنولوژی رانندگی خودکار هستند.

اگر همچنان به این که رانندگی خودکار به زودی امکان پذیر خواهد بود شک دارید، باید این نکته را اضافه کنیم که ترکیب شرکت‌های حاضر در این گروه به قدری خوب است که برخی از بزرگ‌‌ترین طرفداران و حامیان این تکنولوژی در تلاش برای جلب توجه قانون‌گذاران و ایالت‌‌ها به اهمیت تشکیل این گروه هستند.

خودروی خودران ولوو

در ابتدا در کنار هم قرار گرفتن دو شرکت اوبر و لیفت که رقیب یکدیگر در حوزه خودروهای کرایه‌‌ای و اشتراکی هستند، تعجب آور بود؛ ولی قرار گیری این دو شرکت در کنار ولوو، فورد و گوگل، کمک بزرگی به رسیدن این گروه به اهداف خود می‌کند.

البته اهداف این گروه هنوز به طور دقیق مشخص نشده، ولی این پنج غول فناوری و خودرو سعی دارند در جهت آموزش این تکنولوژی به نهادهای مختلفی از جمله سازمان‌‌های مدنی، شهرداری‌‌ها و سایر کسب و کارها گام بردارند و اطلاعات چشم انداز ورود این تکنولوژی به جاده‌‌ها را در اختیار سایرین قرار دهند.

هم‌چنان نگرانی‌‌ها و تردیدهایی در مورد خودروهای خودران وجود دارد و بیشتر آن‌‌ها از نقطه نظر امن بودن این تکنولوژی مطرح می‌‌شود و برخی نیز در مورد این که چنین پروژه‌‌ای امنیت رانندگی را بیشتر می‌‌کند تردید دارند. وجود یک چهار چوب مشخص می‌تواند خیلی از تردیدها و نگرانی‌‌ها را کم رنگ کند. هر پنج شرکت در زمینه خودروهای خودران سرمایه گذاری انبوهی کردند.

خودروی خودران

گسترش این تکنولوژی موضوعی نیست که تنها به ولوو، فورد، گوگل، لیفت و اوبر مربوط باشد بلکه این موضوع در مورد تکامل صنعت خودروسازی اجتناب ناپذیر است و چالش‌‌هایی که در رابطه با قانع کردن تصمیم‌‌گیران وجود دارد که این تکنولوژی را به عنوان تجارت آینده بپذیرند.

حال باید دید ادامه‌ی این راه به کجا خواهد رسید و این تکنولوژی در آینده به عنوان یک تجارت در چه جایگاهی قرار خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات