نرم افزار تقلب خودروهای دیزلی فولکس واگن در سال 1999 توسط آئودی ساخته شده بود

یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تقریبا تمامی علاقمندان به اخبار خودرویی جهان از افتضاحی که فولکس‌واگن بر سر انتشار میزان دروغین مصرف سوخت خودروهای دیزلی به بار آورده به خوبی خبر دارند. در ادامه با زومیت همراه باشید تا با شرکت سازنده‌ و نحوه‌ی تولید این نرم‌افزار متقلب آشنا شوید.
تبلیغات

به طور معمول حداقل هفته‌ای یک بار با انتشار بخش‌ها و جزئیات تازه‌تری از پرونده‌ی رسوایی دیزل، دوباره آتش نشریات خودرویی و سایت‌های مربوط شعله‌ور می‌شود و نام بازیگران و دست اندرکاران جدیدی به این افتضاح باز می‌شود. حتی در برخی از گزارش‌ها نام فیات هم به میان آمده است اما گزارش امروز جزئیات جدید و البته بسیار مهمی را برملا کرده است.

به گزارش روزنامه‌ی آلمانی Handelsblatt شرکت خودروسازی آئودی که مالکیت آن را فولکس واگن بر عهده دارد در سال ۱۹۹۹ وسیله‌‌ای با نام مستعار "دستگاه دفاع" تولید کرد؛ این دقیقا یک سال پیش از آن بود که فولکس واگن از این دستگاه برای تقلب در پیشرانه‌های دیزل خود بهره ببرد.

فولکس واگن که بزرگ‌ترین خودروساز اروپا نیز محسوب می‌شود، در ماه سپتامبر اعتراف کرد که با دستکاری در میزان گازهای آلاینده‌ی بیش از ۱۱ میلیون خودروی دیزل از برند‌های فولکس واگن، آئودی، پورشه، اشکودا و سیات، تقلبی گسترده انجام داده است.

در این گزارش آمده است که مهندسین آئودی توسعه‌ی این نرم افزار را برعهده داشتند. این نرم‌افزار قادر بود با قطع ثبت عملکرد موتور در مواقعی که دور موتور و به طبع آن مصرف سوخت بالا می‌رفت، میزان گاز‌های آلاینده را پایین‌تر از حد واقعی آن نشان دهد. اما این نرم افزار هرگز در دپارتمان خودروهای لوکس فولکس واگن استفاده نشد.

شش سال بعد زمانی که مهندسین فولکس واگن موفق به پایین آوردن اکسید نیتروژن تا حد مجاز نشدند، شروع به استفاده از این نرم افزار روی پیشرانه‌های تولیدی خود کردند.

در این گزارش که هر دو شرکت فولکس واگن و آئودی مورد خطاب واقع شده‌اند توسط شرکت حقوقی چندملیتی Jones Day که با به کارگیری ۲۴۰۰ وکیل به طور قانونی پیگیر این افتضاح است، مطرح شده است. Jones Day اعلام کرده که "گزارشی قابل توجه" تا پایان ماه آوریل منتشر خواهد کرد که به طور کامل تمامی مسائل و نکته‌های تاریک این پرونده را شفاف سازی خواهد کرد.

هیئت نظارتی فولکس واگن تنها یک روز بعد از انتشار این گزارش به آمریکا رفته و در مورد وضعیت، محدودیت‌های خود در بازار و راه حل این بحران، با مقامات آمریکایی دیدار کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات