ایلان ماسک خبر از معرفی نسل جدید حمل و نقل خودران در آینده نزدیک داد

دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ایلان ماسک یکی از افراد ثروتمند است که سرمایه خود را در افزایش بهره‌وری حمل و نقل خرج می‌کند تا دغدغه‌های بزرگ شهری را کاهش دهد. وی را می‌توان تنها فردی دانست که در ارائه شیوه نوین سیستم حمل و نقل فکرهای بزرگی در ذهن دارد که بخشی از آن‌ها را نیز اجرایی کرده است. با زومیت همراه شوید تا از پروژه جدید تسلا مطلع شوید.
تبلیغات

قطعاً استفاده از خودروهای الکتریکی راهی طولانی برای کمک به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در جهان در پیش دارد. اما راه حل اصلی که ایلان ماسک برای حل مشکل حمل و نقل پیشنهاد داده است استفاده از اتوبوس‌های الکتریکی است. در صورتی که اظهارات وی در کنفرانس خبری امروز حقیقت داشته باشد، او در حال کار بر روی این ایده است.

در کنفرانس خبری حمل و نقل که به وسیله دولت نروژ حمایت و پشتیبانی می‌شد، ایلان ماسک از تحقیقات و توسعه گسترده شرکت تسلا بر روی یک پروژه سری به منظور حل مشکل ترافیک شهری رونمایی کرد. ایلان ماسک اظهار کرد که:

ما ایده‌ی جدیدی در ذهن داریم که در وهله اول باید گفت که دقیقاً یک اتوبوس نیست ولی مشکل تراکم جمعیت را در محوطه‌های درون شهری حل می‌کند. من اعتقاد دارم که باید در مورد مفهوم حمل و نقل عمومی تجدید نظر کنیم و ایده‌ای طراحی و اجرایی کنیم که از نظر مردم گام بلند و مؤثری در راستای بهبود ترافیک برداشته باشیم. من خیلی نمی‌خواهم در مورد این مسئله زیاد صحبت کنم.

هنگامی که خبرنگاران در مورد اشاره وی به ایده هایپرلوپ (Hyperloop) پرسیدند، وی پاسخ داد "نوع جدیدی از وسیله حمل و نقل وجود دارد که معتقدم بسیار عالی است و مردم را به مقصد نهایی خودشان می‌رساند در حالی که ایستگاه توقف در این ایده جایگاهی ندارد." همچنین وی در ادامه تصریح کرد که "وسایل نقلیه خودران راه حل اکثر مشکلات است."

الون ماسک

طرحی که ماسک و همکارانش در ذهن دارند، وسیله نقلیه‌ی خودرانی است که رفت و آمد مسافران را به یا از ایستگاه‌های ترانزیت (قطار، مترو و ...) تسهیل کند. انتقال مسافران از نقاط خارج شهری یا مکان‌های دور از دسترس به ایستگاه‌های انتقال یکی از چالش‌های اصلی آژانس‌های حمل و نقل و شهرداری‌ها است که از آن با نام first mile – last mile problem یاد می‌شود. برخی از شهرها برای حل این مشکل با شرکت‌های Uber و Lyft در حال همکاری هستند تا مسافران را به ایستگاه‌های تعبیه شده برساند.

استفاده از وسیله‌ نقلیه‌ی خودران تسلا می‌تواند کمک زیادی به حل مشکل مذکور کند. مانند UberPool یا LyftLine، تسلا مسافران را از نقاط به مخصوص سوار و از طریق بهینه‌ترین مسیر آن‌ها را به مقاصد خود می‌رسانند؛ به نحوی که حداقل مسافت لازم طی شود. با توجه به مشکل مذکور، این تکنولوژی موجب می‌شود تا حمل و نقل مسافران سریع‌تر  انجام شود. این تکنولوژی به عنوان راه‌حلی برای دوری از ازدحام در سفرها شناخته می‌شود تا حداقل از تعداد خودروهای شخصی در ساعات اوج ترافیک کاسته شود.

ایلان ماسک در صدد ارایه‌ی راه‌حلی برای مشکل "همه‌ی افراد نمی‌توانند خودرو داشته باشند" است. استفاده از خودروهای الکتریکی گزینه‌ی بهتری نسبت به سوزاندن سوخت‌های فسیلی است، بنابراین هر چه تسلا بیشتر خودرو بفروشد به نفع جامعه و محیط زیست است. اما نگرانی که از جانب خودروهای خودران الکتریکی وجود دارد این است که آن‌ها مردم را تشویق به استفاده و مالکیت بیشتر آن‌ها می‌کنند. این موضوع منجر به افزایش حجم ترافیک می‌شود. در صورتی که ماسک بتواند راه‌حل حمل و نقل اشتراکی جدیدی ارایه کند، می‌توان شاهد تاثیر بیشتر این سیستم در قبال فروش انبوهی از خودروهای الکتریکی باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات