توضیحات ایلان ماسک در خصوص نحوه‌ استفاده از مبالغ دریافتی پیش فروش مدل 3

شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
با این که تسلا موتور در مراسمی پرزرق و برق از مدل 3 رونمایی کرد ولی اخبار جالب دیگری نیز در مورد این خودرو وجود دارد. تعداد سفارشات و استقبال مردم از مدل 3 بسیار خوب بوده و حالا این نگرانی ایجاد شده که پول‌های حاصل از پیش پرداخت‌های خریداران صرف چه اموری می‌شود و آیا تسلا در صورت نیاز توان باز پرداخت این سپرده‌ها را دارد؟
تبلیغات

بعد از انتشار مشخصات اولیه مدل ۳ شامل قیمت پایه‌ی ۳۵ هزار دلاری، پنج صندلی، امکان دو یا چهار چرخ متحرک بودن، جزئیات باطری و قوای محرکه در روز معرفی، سایر اطلاعات تکمیلی در خصوص این خودرو نیز توسط ایلان ماسک منتشر شد و مدیر عامل تسلا به سوالات خریداران پاسخ داد.

ایلان ماسک مدیر عامل تسلا در توییت‌های متعدد در مورد حالت استاندارد، سایر آپشن‌‌‌های موجود در مدل ۳ و همچنین تعداد پیش فروش شده از این مدل توضیحاتی داده است. ماسک گفت مدل 3 مانند مدل اس به صورت استاندارد از یک موتور الکتریکی برای به حرکت در آوردن چرخ‌های عقب بهره می‌برد و به صورت آپشن این مدل همچون برادر بزرگترش می‌تواند از یک موتور الکتریکی اضافی جهت به حرکت درآوردن چرخ‌های جلو بهره ببرد. قدرت موتور و گشتاور این مدل مشخص نیست ولی ماسک توصیفات عجیبی در مورد سیستم فرمان مدل 3 کرد؛ از جمله این که "حسی مثل یک سفینه دارد". طبق گفته‌ی ماسک مدل 3 در کل چیزی بیش از ۲۷۶ هزار دستگاه پیش‌‌فروش شده که رقم قابل ملاحظه‌ای است.

برای مشخص شدن این که چه مبلغی از این پیش فروش به دست آمده باید نگاهی به رقم دریافتی از سوی تسلا داشته باشیم. به ازای هر خودروی پیش فروش شده تسلا از متقاضیان مبلغ ۱۰۰۰ دلار (قابل برگشت) دریافت می‌کند که با احتساب تعداد مدل ۳ پیش فروش شده مبلغ کل ۲۷۶ میلیون دلار می‌شود و این مبلغ با میلیاردها دلاری که برخی از جمله خود  ماسک در توییتر اعلام کرده بودند زمین تا آسمان متفاوت است. ایلان ماسک در توییتر گفت:

با در نظر گرفتن قیمت تقریبی ۴۲۰۰۰ دلار برای هر مدل ۳، تخمین می‌زنیم این خودرو ۷.۵ میلیارد دلار فروش داشته باشد، در صورتی که با احتساب مبلغ پایه ۳۵۰۰۰ دلاری برای این خودرو و تعداد پیش‌فروش‌های انجام شده تا به اینجا تسلا حداقل فروشی برابر ۹.۶ میلیارد دلار خواهد داشت.
تسلا

بعضی از افراد این میزان از مبلغ دریافتی را برای تسلا در حالی که حتی یک دستگاه مدل ۳ به مشتریان تحویل نداده است،  را به ثروتی باد آورده تشبیه می‌کنند . با این حال تسلا دیدی متفاوت به این موضوع دارد. این شرکت می‌داند که این ۱۰۰۰ دلار تا وقتی که خودروها به مشتریان تحویل داده نشود، درآمد محسوب نمی‌شود و در برابر مبلغ پایانی که مشتریان پرداخت خواهند کرد بسیار ناچیز است.  تحویل خودرو‌های مدل 3 نیز تنها زمانی صورت می‌گیرد که مشتریان قردادهای خرید را دریافت کرده و با توجه به آپشن‌های موجود خودروی خود را سفارش دهند؛ این همان لحظه‌ای است که مشتریان تسلا مدل۳ مشتاقانه منتظر رسیدن آن هستند. تسلا متعهد شده که اولین سری خودروهای مدل ۳ را در اواخر سال آتی میلادی به مشتریان تحویل می‌دهند.

اما نقش این ۲۷۶ میلیون دلار در تراز مالی تسلا چیست؟ تا زمانی که درآمدی از فروش مدل ۳ به تسلا برسد این مبلغ به صورت نقدینگی و پشتوانه‌ای مالی برای تسلا به حساب می‌آید که می‌تواند از آن برای جبران بدهی‌ها و خسارت‌ها استفاده کند. تسلا تصریح کرد که این پول به عنوان درآمدی برای شرکت به حساب نمی‌آید اما به دارایی‌های نقدی اضافه می‌شود. در ترازنامه مالی شرکت این پول به صورت جداگانه به عنوان بدهی ثبت شده است. بنابراین سپرده مشتریان برای به بازار آمدن مدل ۳ یا هزینه‌ی عملیات‌های کلی صرف خواهد شد و تا زمانی که این سپرده‌ها به صورت بدهی در تراز مالی شرکت ثبت شده است و خودرویی تحویل داده نشده، تبدیل به سود نمی‌شوند.

ولی اگر تسلا نتواند به تعهدات خود جهت تحویل خودرو عمل کند یا اگر تمام مشتریان پیش پرداخت خودشان را بخواهند چه خواهد شد؟ این موضوع چالش سنگینی برای این شرکت نخواهد بود؛ زیرا تسلا مانند سایر شرکت‌های خودروسازی نوپا که در طول سال‌های گذشته دیدیم نسبت به دارایی‌های خود بدهی سنگینی ندارد. در پایان سال ۲۰۱۵ تسلا حدود ۱.۲ میلیارد دلار نقدینگی داشت و همچنین ۲۸۳ میلیون دلار از بابت کراس‌اوور مدل ایکس است. اما چرا سپرده مشتریان برای مدل ایکس بیشتر از مدل ۳ است؟ جواب در اینجا است که برای خرید مدل ایکس پیش پرداخت ۵۰۰۰ دلاری لازم است. پس به طور خلاص حتی اگر سپرده‌های مربوط به پیش‌فروش مدل ۳ با بدهی‌ها شرکت برابری کند، تسلا نقدینگی لازم جهت بازپرداخت تعهداتش را دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات